Handleds- och fotledsvikter
Någon som har någon erfarenhet av dessa? Bra/dåligt?
Någon som har någon erfarenhet av dessa? Bra/dåligt?
Det undrar jag också. Bra/dåligt?
Jag har nästan bara läst negativt om dem, något positivt måste det väl finnas att säga om dem?
Enligt min erfarenhet, inget vidare. Fyller inget egentligt syfte, rent hur musklerna jobbar. Känn efter själva, utan verktyg.. Ha armen bara rakt ner, helt avslappnad. Lyft handen mot axeln, utan att spänna er. Det är som att ha en handledsvikt. Gör nu samma rörelse men knyt handen. Känner ni skillnaden. Det är nu som att ha en (viktlös) hantel.
De väger så lite också att om man går ut och går med dessa så gör det ingen skillnad.
Det skulle kunna vara positivt om man hade så många och så stora att man skulle kunna, säg.... dubbla sin kropsvikt och sedan gå ut och gå en sväng. Jämt gördelad vikt, skulle kunna få uppp förbränningen ett par joule...
Enklaste sättet att öka vikten är att ha en ryggsäck med vikter i. Den är utformad för man ska kunna bära tungt långa sträckor utan att bäraren skadar sig.
Vikter vid handleder och fotleder ger en ökad skaderisk och påverkar hur kroppen rör sig negativt, dvs. tekniken blir lidande och skapar onaturligt rörelsemönster.
Möjligtvis kan vikter vid händer och fötter användas vid väldigt långsamma promenader där man fokuserar på att bygga styrka.