• latmasken

Kläder för Kiruna-kyla

Hej!
    Jag ska på en weekend i Kiruna och Abisko i början av februari. Jag kommer jaga norrsken på kvällar/nätter och vara ute hela dagarna. Räknar med väldigt låga temperaturer, -25 till kanske -35. Har lite problem med vad jag ska ha på mig. Jag inte så mycket pengar, så Peak Performance-grejer går bort. Jag är nog medelfrusen, fryser vid några minusgrader med jeans , t-shirt, kofta och vanlig jacka (inga långkalsonger). 

Hittills har jag:

2x underställ. Insidan är i mikrofleece och utsidan i något annat slags tyg Fleecetröja, tunn med varm Termoleggings Vandringströja i mikrofiber Hand- och fotvärmare Vantar Mössor/ballaklava (stavning?) Halsdukar
    Ska inköpas:
    Jacka Termobyxor Kanske: Mysbyxor i microfleece
    Jag tänkte ha underställströja, fleecetröja och jackan samt underställsbyxa, något mer och termobyxor. 

Nu undrar jag:
    Vad har man för slags byxor under termobyxorna? Hur tjock jacka ska man ha? Parkas? Skidjacka? Strumpor: Tunn ullstrumpa+raggsockor eller dubbla ullstrumpor? Vantar: Tror ni det räcker med tunna mikrofleecevantar plus ett par varma tumvantar?
  • Svar på tråden Kläder för Kiruna-kyla
  • latmasken

Glömde skorna! Jag har köpt ett par riktiga vinterskor. Ganska höga med lite fuskpäls och snörning.

• puss
    latmasken skrev 2014-01-19 17:25:37 följande:
    Glömde skorna! Jag har köpt ett par riktiga vinterskor. Ganska höga med lite fuskpäls och snörning.

bra det! fårskinnssula, och ta med värmekuddar som man klämmer på så blir de varma.
    *puss puss puss puss*
  • puss

de ska vara vattenavstötande och många par strumpur. ta med plåster också.

*puss puss puss puss*
  • Kodia

Jag hade köpt några par yllesockar, ett ylleunderställ och en tjock dunjacka/täckjacka.
    Tänk på att inte köpa för liten jacka och byxor - alla lagren under måste kunna vara fluffiga!

• Studentpappa

I -35 finns det ingen jacka som är för tjock, köp det varmaste du har råd med helt enkelt. Ett billigt märke jag har blivit positivt överraskad av är North Bend som finns på Team Sportia, kört med en stor dunjacka därifrån i flera år och den är riktigt varm. Viktigt är att du inte fryser om fötterna då är det kört, helst skulle du haft ett par skoterstövlar. 

Här kan du läsa om lager på lager. www.naturkompaniet.se/Product/SectionList.aspx

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • No Logo

Undvik bomull, välj istället underkläder i funktionsmaterial eller ull. Strumpor ska vara i ull eftersom det värmer även när det är blött, bättre med ett par tjockare strumpor i ullfrotte än 2 par, annars får du inte rum för värmande luft samt plats att röra tårna! Annars skulle jag säga att skor och vantar är viktigast!

• Rabarbapuppa

Som tidigare värnpliktig i dessa regioner är det alltid lite roligt att läsa sånna här trådar.
    Bl.a slutövningen på 4 veckor var förlagd till Kiruna-trakten och delar kring riksgränsen. Och man bor utomhus (tält) dygnet runt såklart. Vid -37 får en vanlig korvmacka till frukost utomhus lite spännande fenomen.  

Men som alla andra sagt ovan, med bra funktionskläder och framförallt underställ och BRA skor med fårskinn i sulan, så kommer du mycket långt. Fötter, händer, huvud - viktiga för komforten i resten av kroppen.

/Puppa

• BusPrinsensMamma

Bor i Kiruna och vi har mellan 0 till -10 grader under dygnet nu så det du skrivit att du tänkt dig låter tillräckligt. Inga desto kyligare grader utlovas heller enligt väderprognosen, du missade kylan vi hade för nån vecka sen som tur är.

Lager på lager är bra. Ett par mjukisbyxor ovanpå underställsbyxorna om det är -15 brukar jag ha, men ligger det nära nollan räcker understället. Skidjacka och täckbyxor som är någorlunda vattentåliga räcker bra och sportkedjornas egna märken är tillräckligt för dina ändamål.

Ullstrumpa och eventuellt, men knappast behövligt om du har fodrade vinterskor, räcker. Dubbla vantar behövs nog inte heller, men bättre att packa ner för mycket än för lite.

Enligt din beskrivning låter det mer som att du kan bli överklädd än underklädd, men det är ju lätt att rätta till när man kör lager på lager sådär och bättre svettas och klä av än frysa! :) Lycka till och hoppas du får se många fina norrsken! Tyvärr brukar de oftast vara vackrast när det är betydligt kallare än vi har det nu.

• Kallt

Bästa tipset är ULL, brukar alltid leta upp mina gamla ylletröjor när det är riktigt kallt ute (gärna flera lager i olika tjocklekar).Och ett ull underställ är mitt bästa köp! Under täckbyxorna brukar jag ha träningsthigts, funkar jätte bra! Och ha yllesockar direkt mot huden även om det kliar lite, blir mycket varmare. Och om det blåser måste man ha typ ett pannband under mössan! Fast i helg ska det inte vara så kallt:)

Svar på tråden Kläder för Kiruna-kyla