Leva med en deprimerad partner
Hej! Är helt ny här i dag, har sökt på nätet under en lång period efter svar, Jag är tillsammans med en man sedan snart 2,5 år, han var dem mest omtänksamma härliga människa jag träffat på, han var kär i mig och visade det tydligt, han mådde så bra med mig! Folk i hans omgivning sade också att de aldrig sett han må så bra. Vi är båda strax över 40, han har inga barn men jag har två stora, varav sen ena bor varannan vecka hos oss. Det har alltid fungerat bra dem emellan. Han flyttade in till mig efter ca 6 månader, och vi köpte hus i somras. Ett stort steg för mig som levt själv i många år. Men för ett år sedan började han förändras, mådde dåligt, började efter mycket ovilja med medicin och samtal, tålde inte medicinen och slutade, slutade även med samtal, han fick ett återbud och sedan har han inte brytt sig om det mer. Det har gått upp och ner, vi har varit i familjerådgivnibgen men det slutade vi med. Han har inte sagt han älskar mig på över 6 månader. Det värsta är hans humör, han kan skifta på en sekund och bli som alldeles galen, slår sönder saker och bär sig åt, har aldrig slagit mig men jag blir rädd för honom, han är hotfull. Hans självkänsla är nu mycket låg, han mår jättedåligt och vill ingenting, kan sitta i soffan en hel helg, har länge varit sur och otrevlig mot mig, har knappt besvarat kramar och beröring. Tills för några veckor sedan hade vi sex, men han har svårt att ta initiativ, har sagt att om jag gör det så blir det lättare, att han kan följa med, Efter ett bråk förra veckan då han gjorde slut - för vilken gång i ordningen vet jag inte - så bestämde vi till sist att ok, vi bara är, jag lovade att inte tjata om oss ( har ju gjort det, man vill veta, är det mig han inte vill ha mer?) så på mitt initiativ så sade jag att jag backar, inget mer tjat och lämnar honom i fred, även med beröring och sex. Jag vet varken ut eller in längre, mår ju skit, han står väl nu och överväger att skaffa hjälp igen, men är så otrevlig och sur, vet inte om jag hoppas på det omöjliga, har knappt tårar kvar, bara tomhet, det var inte så här det skulle vara. Någon i liknande situation? Hur orkar man? Eller är det bäst att lämna?