Gift dig aldrig och flytta utomlands tanklöst med din man!!!
Det börjar med rosor, choklad, presenter, du är världens vackraste osv. När han väl har dig i sitt garn, börjar du drömma om en gemensam framtid. Det visar sig att hans dyrbara löften om att flytta till Sverige inte var sanna, och när du väl gift dig med mannen i fråga är han mååånga mil i från dig. Telefon och dator blir er mötesplats.
Han lovar varje dag att nästa månad ska han flytta till Sverige. Ett år eller två går, inget händer. Till slut inser du att du har två val: skilsmässa, eller att flytta till hans land pga att alla hånar dig i Sverige för att du och mannen bor i två olika länder som gifta. Du säger upp banden med Sverige: jobb, bostad, familj. Tar steget att flytta ner. Vännerna sms:ar i början, men allt glesare efter hand. Familjen träffar du max 2-3 ggr / år om du har råd.
Sen är du fast i det nya landet. Maken slutar ge dig rosor, choklad, presenter efter en tid. Han börjar hitta fel på dig, tar dig för givet, din forna självkänsla försvinner sakta men säkert. Du är i en beroendeställning, både ekonomiskt och känslomässigt. Vad ska alla säga om du skiljer dig? Du har ingenting kvar i Sverige, varken jobb eller boende. Så du anspassar dig. År efter år. Den dagen första barnet är fött är du fast i landet för gott.
Tack och lov har vi inga barn, så jag är inte fast för gott. Fast det är inte det enklaste att ta beslutet att lämna, flytta hem igen, när varken jobb eller bostad finns i Sverige. Men sånt går väl att ordna tänker jag.
Snälla tjejer, tänk er för! Ge inte upp er identitet pga en man! Se till att du har ekonomi, jobb och kan åka hem om det skiter sig! Alla män är så trevliga i början, men efter ett par år ihop börjar deras rätta jag visa sig.
Sverige är ett av världens bästa länder att bo i!! Det inser jag nu, fast jag gnällde så mycket innan.....