• Anonym (Vill bara hem)

Gift dig aldrig och flytta utomlands tanklöst med din man!!!

Det börjar med rosor, choklad, presenter, du är världens vackraste osv. När han väl har dig i sitt garn, börjar du drömma om en gemensam framtid. Det visar sig att hans dyrbara löften om att flytta till Sverige inte var sanna, och när du väl gift dig med mannen i fråga är han mååånga mil i från dig. Telefon och dator blir er mötesplats.

Han lovar varje dag att nästa månad ska han flytta till Sverige. Ett år eller två går, inget händer. Till slut inser du att du har två val: skilsmässa, eller att flytta till hans land pga att alla hånar dig i Sverige för att du och mannen bor i två olika länder som gifta. Du säger upp banden med Sverige: jobb, bostad, familj. Tar steget att flytta ner. Vännerna sms:ar i början, men allt glesare efter hand. Familjen träffar du max 2-3 ggr / år om du har råd.

Sen är du fast i det nya landet. Maken slutar ge dig rosor, choklad, presenter efter en tid. Han börjar hitta fel på dig, tar dig för givet, din forna självkänsla försvinner sakta men säkert. Du är i en beroendeställning, både ekonomiskt och känslomässigt. Vad ska alla säga om du skiljer dig? Du har ingenting kvar i Sverige, varken jobb eller boende. Så du anspassar dig. År efter år. Den dagen första barnet är fött är du fast i landet för gott.

Tack och lov har vi inga barn, så jag är inte fast för gott. Fast det är inte det enklaste att ta beslutet att lämna, flytta hem igen, när varken jobb eller bostad finns i Sverige. Men sånt går väl att ordna tänker jag.

Snälla tjejer, tänk er för! Ge inte upp er identitet pga en man! Se till att du har ekonomi, jobb och kan åka hem om det skiter sig! Alla män är så trevliga i början, men efter ett par år ihop börjar deras rätta jag visa sig.
    Sverige är ett av världens bästa länder att bo i!! Det inser jag nu, fast jag gnällde så mycket innan.....Obestämd

• Svar på tråden Gift dig aldrig och flytta utomlands tanklöst med din man!!!
  • Anonym (??)

Varför hyrde du inte ut bostad och tog tjänstledigt? Var bor du nu? Själv är jag påväg att flytta till Doha

• Anonym (Same, same!)

Bortsett från att min man inte är dum så känner jag igen mig i mycket av det du skriver. Skulle jag få chansen att leva om mitt liv hade jag ALDRIG flyttat utomlands pga honom eller någon annan man heller för den delen. Jag kan inte heller ta mig hem så lätt och har varit borta så länge att varken Sverige eller här är hemma längre. Jag har ingen bas och känner mig inte hemma nånstans. Jag har ångest flera nätter i veckan och ibland önskar jag att jag kunde få dö även om jag egentligen inte vill dö förstås. Men jag ser ingen lösning på ångesten jag känner och mår sämre och sämre för varje år som går så det är väl därför dödsönskningen dyker upp ibland. Jag vet inte hur jag ska lösa det här och må bra igen. Det känns som om det inte finns någon lösning.

• Anonym (Vill bara hem)
    Anonym (??) skrev 2014-01-19 19:34:54 följande:
    Varför hyrde du inte ut bostad och tog tjänstledigt? Var bor du nu? Själv är jag påväg att flytta till Doha

Skeptiker, visste ni skulle dyka upp. Min bostad gick ej att hyra ut pga att privatvärden sa stopp! Tjänstledigt gav företaget mig inte, och de gick dessutom i konken ett år efter. Jag bor i en välkänd stad i Europa. Kristen religion.
  • Anonym (??)
    Anonym (Vill bara hem) skrev 2014-01-19 19:48:39 följande:
    Skeptiker, visste ni skulle dyka upp. Min bostad gick ej att hyra ut pga att privatvärden sa stopp! Tjänstledigt gav företaget mig inte, och de gick dessutom i konken ett år efter. Jag bor i en välkänd stad i Europa. Kristen religion.

Ja men dåså ut och leta jobb och bostad istället för hur det kunnat vara om du bara hade haft bostaden kvar
  • Anonym (Vill bara hem)
    Anonym (Same, same!) skrev 2014-01-19 19:41:55 följande:
    Bortsett från att min man inte är dum så känner jag igen mig i mycket av det du skriver. Skulle jag få chansen att leva om mitt liv hade jag ALDRIG flyttat utomlands pga honom eller någon annan man heller för den delen. Jag kan inte heller ta mig hem så lätt och har varit borta så länge att varken Sverige eller här är hemma längre. Jag har ingen bas och känner mig inte hemma nånstans. Jag har ångest flera nätter i veckan och ibland önskar jag att jag kunde få dö även om jag egentligen inte vill dö förstås. Men jag ser ingen lösning på ångesten jag känner och mår sämre och sämre för varje år som går så det är väl därför dödsönskningen dyker upp ibland. Jag vet inte hur jag ska lösa det här och må bra igen. Det känns som om det inte finns någon lösning.

Varför känner du ångest om din man inte är dum? Är det rotlösheten som är det värsta?

Jag har samma tankar som du. Har funderat på massiva överdoser för att "komma ifrån allting"; men som tur är kommer jag till vett och sans när den värsta deppigheten lagt sig. Vill inte dö, men jag vill HEM!!! Och jag vill varna alla tjejer som ska flytta utomlands - akta er! Ta noga reda på hur det blir, och ha alltid en plan för hur ni tar er hem när det inte längre känns bra.

Alla bör ha en plan b som inkluderar hemflytt. Mitt misstag var att jag inte hade någon plan b..

Är fast med maken, men jag tror - svar till: SAME SAME - att lösningar alltid finns! Ibland där man minst förväntar sig dom. Jag SKA hem, och jag kommer finna en metod. Förr eller senare. Tills dess ska jag kämpa för att överleva. OBS: min man slår mig inte, han bara trycker ner mig psykiskt och känslomässigt, med jämna mellanrum.
  • Anonym (Vill bara hem)
    Anonym (??) skrev 2014-01-19 19:52:39 följande:

Ja men dåså ut och leta jobb och bostad istället för hur det kunnat vara om du bara hade haft bostaden kvar
    Jovisst, bara ut och leta jobb och bostad. Vet du hur långa köer det är i STLHm?? Jag har ingen att bo hos, och inga cash. Jobb kan säkert fixas. Jag får väl bo på Plattan tills vidare, eller vandrarhem.
  • NadiaMi

Måste det vara just i Stockholm? 
    Bostadsköerna är betydligt kortare på andra orter, vissa på relativt kort avstånd från STHLM om du ändå vill bo i närheten, och har du en gång kommit hit kan det bli lättare att hitta nytt boende som är närmare drömläget. 

Du skulle kunna börja med en utbildning. Folkhögskola, högskola, fristående kurser om du inte har något speciellt du vill plugga till eller om du bara vill bygga på en utbildning du redan har för att öka på kompetensen och öka chanserna till ett jobb. 
    Då kommer du till Sverige, kan få studentboende och på så sätt få in foten lite, får andra att umgås med och kan börja bygga upp lite socialt liv och vanor i Sverige. Och se definitivt på andra orter förutom bara STHLM. 

• Anonym (??)
    Anonym (Vill bara hem) skrev 2014-01-19 19:55:06 följande:
    Jovisst, bara ut och leta jobb och bostad. Vet du hur långa köer det är i STLHm?? Jag har ingen att bo hos, och inga cash. Jobb kan säkert fixas. Jag får väl bo på Plattan tills vidare, eller vandrarhem.

Eller så söker du i tierp, uppsala, västerås södertälje flen eskilstuna etc sverige består inte bara av stockholm eller så stannar du och söker där du är
  • Anonym (gg)

Fast detta handlar ju om att du har gjort dåliga val...? Inget annat.

• Anonym (Vill bara hem)
    NadiaMi skrev 2014-01-19 19:59:16 följande:
    Måste det vara just i Stockholm? 
    Bostadsköerna är betydligt kortare på andra orter, vissa på relativt kort avstånd från STHLM om du ändå vill bo i närheten, och har du en gång kommit hit kan det bli lättare att hitta nytt boende som är närmare drömläget. 

Du skulle kunna börja med en utbildning. Folkhögskola, högskola, fristående kurser om du inte har något speciellt du vill plugga till eller om du bara vill bygga på en utbildning du redan har för att öka på kompetensen och öka chanserna till ett jobb. 
    Då kommer du till Sverige, kan få studentboende och på så sätt få in foten lite, får andra att umgås med och kan börja bygga upp lite socialt liv och vanor i Sverige. Och se definitivt på andra orter förutom bara STHLM. 

Jag har redan 5 års universitetsutbildning. Studielån kvar på 200 000, så nej tack. Har min fina titel.

STHLM är den stad där min familj, vänner osv bor i. Där det är störst chans att få jobb inom min sektor.

FLer goda råd??
Svar på tråden Gift dig aldrig och flytta utomlands tanklöst med din man!!!