• Soluppgång

Några frågor inför insemination

Hej, jag ska imorgon göra min tredje insemination, och har några frågor. (På kliniken träffar jag läkare ca 5 minuter per gång, d.v.s. den tid det tar att signera ett papper, ta av sig kläderna, och göra inseminationen, så det är svårt att hinna fråga saker jag undrar.)

Första inseminationen tajmade jag m.h.a. ClearBlue ägglossningstest tiodagars. Jag hade 1 dag östrogenökning innan det blev LH-ökning, och jag inseminerades IUI ca 1 dygn efter LH-ökningen. (Mätte LH bara på morgnar, som testet säger.) Vid inseminationen visade ultraljudet att ägglossningen precis varit, follikeln var bara litegrann ihopsäckad. Läkaren sa att tajmingen var bra. Jag har läst att vid IUI-insemination bör inseminationen ske vid ägglossning eller max 6 timmar före ägglossning eller max 6 timmar efter ägglossning. (Källa: www.acfs2000.com/basic_services/intrauterine-insemination-iui.html ) Om detta stämmer bör väl tajmingen för inseminationen ha varit bra.

Fråga 1) Stämmer detta med vad ni har hört, vad gäller tajmingen, sex timmar före/efter ägglossning vid IUI-inseminering?

Efter denna inseminationen betedde sig inte mensen normalt. Den var rikligare än normalt, och gjorde nästan inget ont alls.

Fråga 2) Kan det ha blivit befruktning, men missfall? (Jag plussade aldrig.) Eller kan det ha blivit befruktning, men att ägget inte fäste?
    (Jag har läst att ett befruktat ägg utsöndrar hcg och att det kan få livmoderslemhinnan att bli tjockare så det blir redo för ägget att sedan fästa. Hittar inte källan nu men har för mig det var en text från en forskare eller läkare i Sverige.)

Andra inseminationen tajmade jag också med ClearBlue tiodagars. Jag hade tre dagars östrogenhöjning innan jag fick LH-höjning. (Testade också bara morgnar, eftersom när jag frågade kliniken om jag skulle testa även kvällar svarade de att jag bara skulle testa morgnar.) Sedan inseminerade jag ca ett dygn efter detekterad LH-ökning. Men nu hade ägglossningen redan varit och follikeln syntes inte alls. Läkaren sa dock "Men eftersom man kan se en slempropp så finns möjlighet till att du kan bli gravid.".

Fråga 3) Vad menade han med detta?
    Jag försökte fråga honom men han hastade iväg. Jag har googlat, men förstår inte. Internet nämner en slempropp FÖRE ägglossning som lossnar före ägglossning. Och en annan slempropp efter ägglossning som sitter ända till mensen. Men jag förstår inte vad läkaren menade med det han sa.
    Det kändes mycket i äggstocken ca 12 timmar före inseminationen, men ingenting dagen för inseminationen, så jag har misstänkt att ägglossningen kanske var sent på kvällen före.
    (Mensen som kom sedan betedde sig helt normalt.)

Tredje inseminationen försökte jag tajma med ultraljud för att kunna ta ovitrell (eftersom jag inte ville missa när ägglossningen är igen), och körde också ClearBlue tiodagars på morgnarna, och med ägglossnings-sticka på kvällarna (efter försökt hålla mig från att kissa några timmar). Först kördes ultraljud i torsdags, då var största follikeln 12 mm, och slemhinnan var 4 mm i treskikt. Jag frågade Danmarks-kliniken när jag skulle ta ovitrelle, de svarade "gör ett nytt ultraljud på måndag". Jag sa då "Men på måndag är dag 11, och jag har senaste två gångerna fått ägglossning första gången dag 12, och sedan andra gången förmodligen dag 11 (när vi missade ägglossningen). Min menscykel brukar vara 24-26 dagar, och kan vara 22-28 dagar. Bör jag inte göra ett ultraljud på lördag?" Och fick till svar att jag kan göra det på lördag. På lördag morgon fick jag östrogenhaltsökning, och ultraljudet visade kl 11.15 att största follikeln var 16 mm x 15 mm, och slemhinnan var 6 mm i treskikt. Jag frågade kliniken när jag skulle ta ovitrelle, och fick till svar att ta den på söndagkvällen (ikväll alltså) kl 22, och insemineras på tisdag kl 10.45.
    MEN imorse söndag fick jag LH-ökning. (Urinet var också både igår kväll och imorse grumligt.) När jag ringde in och berättade det för läkarenpå Danmarkskliniken, frågade jag om ovitrellen, han sa "ta den som bestämt och kom in som bestämt". Jag sa "Men missar vi inte ägglossningen om jag kommer på tisdag?" Läkaren sa då "ta ovitrellen direkt och ring kl 08 på måndag morgon för inseminationstid samma dag". Så jag tog ovitrellen direkt då på förmiddagen.

Fråga 4) Vad gör ovitrellen när man redan har fått LH-ökning?
    (Har googlat men inte förstått.)

Fråga 5) Kan ovitrell-sprutan öka risken för att jag IGEN missar ägglossningen vid inseminationen, när den nu togs efter LH-ökningen detekterats?
    Eftersom jag räknat ut att jag lägger ca 13 000 kr per inseminationstillfälle (för resor, hotell, donatorprov, frakt av prov, klinikbesök, ultraljud, ägglossningstester etc.) så är det inte kul om jag missar ägglossningen igen.

Fråga 6) Kan ovitrelle öka sannolikheten för tvillingar?
    Igår (lördags) var den största follikeln 16 mm x 15 mm (höger äggstock), och den näst största (i vänster äggstock) har jag för mig var 12 mm. Sedan kändes det mycket i främst vänster äggstock under lördagkvällen, och även idag söndag. (Det var flest antal folliklar i vänster äggstock.)

Sorry för att jag ställer många frågor.  :)

NÄMN GÄRNA FRÅGE-NUMMER NÄR NI SVARAR, SÅ JAG FÖRSTÅR VAD NI SVARAR PÅ. Skrattande

Jag hoppas någon har förtått fler saker än vad jag har, hehe.

• Svar på tråden Några frågor inför insemination
  • Soluppgång

Uppdatering: Nu från kl 22.15 ikväll söndag har det känts tydligt i höger äggstock också, där den ledande follikeln finns. Kändes en stund igår på lördagkvällen också i höger äggstock.

Om någon råkar veta svaret på EN av frågorna, svara då gärna även om du inte vet svaret på de andra frågorna. Skrattande   Många bäckar små. Glad

• nilla78

Nu är det ett tag sen jag var helt insatt men... Jag fick lära mig att insemination ska göras inom ett dygn från omslaget - därför förstår jag inte varför man bara ska testa på morgonen. Tänk att du testar negativt klockan nollsju men det slår om klockan åtta. Nästa morgon när du testar igen har det ju hunnit gå ett helt dygn nästan! Vad stegringen säger är att du kommer lossa inom 24-48 timmar. Helst ska spermierna vara på plats och vänta in ägget. Från det att ägget släpper lever det i 24 timmar men är eg befruktningsbart i 12, därefter blir det successivt sämre.

Ovitrelle är en äggmognadspruta. Om ÄL är på G eller har skett är den naturligtvis onödig, men om inte ÄL är på g så talar den om för kroppen att göra klart proceduren. Ägget blir färdigt att släppa och kroppen genomför. Normalt släpper väl ett ägg mellan 18-22 mm. Sprutan påverkar över huvud taget inte evt tvillingskap.

Lite hjälp på vägen hoppas jag :)

Lycka till!!!

• Soluppgång

Tack för svar.  :)

Konstigt att jag blev ombedd att ta ovitrell då när LH-stegringen redan skett.

Såg du källan jag lade in, där det står så här om IUI?:

"The timing of IUI is critical, because there is a lot of evidence in the literature suggesting the sperm do not live in the uterus and only travel through it. Sperm, on the other hand, can live in the cervical mucus for an average of 3-4 days and from there travel up to the fallopian tube. It is estimated that sperm put in the uterus travels through it within 4-6 hours and afterwards it is all gone. If IUI is timed with anything other than the hCG trigger shot, there is a good probability that by the time ovulation occurs, and the egg is picked up by the fallopian tube, all the sperm are gone."

Det var där jag tolkade att IUI-insemination behöver göras vid ägglossning eller max 6 timmar före eller max 6 timmar efter ägglossning, eftersom spermierna inte lever inne i livmodern (uterus) utan bara vandrar där inne under 4-6 timmar.

Men alltså om man har vanligt samlag, eller ICI-insemination, att äggen kan leva i slem vid livmodertappen (cervix) några dagar innan ägglossningen och sedan vandra upp in i livmodern när det är dags för ägglossning (och därmed få bra tajming för befruktning med ägget). Om jag förstod texten rätt.

• Soluppgång

Eller texten jag kopierade ovan från den engelskspråkiga sidan handlar väl bara om insemination max 4-6 timmar FÖRE ägglossning. Men jag läste någon annanstans om max 6 timmar före eller efter ägglossning.

Någonstans läste jag också att äggskalet kan hårdna lite några timmar efter ägglossning och då bli svårare för spermier att penetrera än direkt efter ägglossning. Hittar inte var jag läste det. Vet inte om det stämmer.

Minns att det också stod att äggskalen kan vara hårdare om man är äldre, men att det problemet kan kommas runt med ICSI-varianten av IVF, om man har det problemet.

• nilla78

Som jag tolkar den texten överlever spermierna i cervix - men det är vid traditionell avlämning så att säga. Vid insemination avlämnas de _inne_ i livmodern. Då går de raka vägen upp till äggledaren - de leds dit genom att den äggstock som är aktiv har en högre temperatur än den andra :) Har för mig att min danska BM sa att det går fort, på en halvtimma eller nåt.

Spermierna lever i upp till fem dygn i kroppen. Men ägget försämras som sagt, jag kommer inte ihåg om det är skalet men det är fullt möjligt.

Att skalet kan hårdna vid ålder (eller otur) stämmer oxå. Om äggen ändå befruktas vid en vanlig IVF kan man göra en AHA assisted hatching för att hjälpa det att kläcka sen när det ska fästa i livmodern. Om skalen är så hårda att spermierna inte kan ta sig in på egen hand alls gör man ICSI.

• Soluppgång

Ja då tolkar vi kanske likadant, d.v.s. att spermier kan leva några dagar i slemmet vid livmodertappen, där de ju hamnar vid "traditionell avlämning" eller vid ICI-insemination (insemination precis utanför livmodertappen). Så att tajmingen då inte är så kritisk då, så länge "avlämningen" sker kring ägglossning eller en eller ett par dagar före ägglossning.

Om jag förstår rätt kan alltså tajmingen vara mycket mer kritisk alltså vid IUI (insemination direkt in i livmodern), ifall att det stämmer som det står ovan att "there is a lot of evidence in the literature suggesting the sperm do not live in the uterus and only travel through it".

Om man inte känner till några fertilitetsproblem hos sig själv (ännu åtminstone), och använder donatorsäd  från spermabank (som jag gör), så känns det ju då som att det vore vettigare egentligen att använda ICI-inseminering än IUI-seminering, för att slippa att tajmingen är så kritisk? (Allmän fundering jag har.)
    Jag har nu gjort IUI-inseminering eftersom det var det kliniken sa att de skulle göra på mig.

När jag ringde Danmarkskliniken imorse, och sa att p.g.a. LH-stegringen igår morse så hade jag blivit ombedd att ta ovitrelle-sprutan direkt då, så sa läkaren jag pratade med imorse "Bra det". (Jag frågade inte mer saker då för han lät lite stressad.)

Jag fick tid kl 10 idag, och jag hade tur, det syntes på ultraljudet en stor och fullt utspänd follikel, och läkaren sa att det var perfekt för follikeln var redo att ägglossa. Jag frågade om det gick att se hur många timmar det var till ägglossning, och han svarade "Ja, nu".

Så det var ju skönt att tajmingen blev bra, så slipper jag fundera på antal timmar hit och dit. :)

Sedan har ju läkarna ändå sagt att det är i genomsnitt 15% sannolikhet till graviditet per inseminationstillfälle. (Jag undrar om det är 15% av vältajmade inseminationer, eller om det är 15% av ALLA inseminationer, även inklusive de som blir dåligt tajmade.)

Nu håller jag tummarna. :) Ska graviditetstesta 4 februari sa de. (Ska försöka hålla mig från att testa tidigare har jag tänkt.)

• nilla78

Fast när de reser igenom livmodern drar de ju upp i äggledaren och väntar på ägget. De försvinner ju ingenstans :)

Lycka till!! Håller tummarna för positivt besked den fjärde!!

• Soluppgång

Tillägg till mitt startinlägg:

Det var inte här jag hade läst att ett befruktat ägg börjar utsöndra hcg, för att signalera till livmoderslemhinnan att den ska bli tjockare, men här står lite liknande information:

fof.se/tidning/2007/5/har-faster-agget

"Under transporten genom äggledaren måste det befruktade ägget annonsera sin ankomst till livmoderslemhinnan. När ägget har delat sig några gånger börjar det därför tillverka hormonet humant koriongonadotropin, hCG, som signalerar att ägget är på väg.

Det är troligen denna signal som får kvinnans kropp att ställa om från månatlig menstruationscykel till graviditet."

• Soluppgång

Tack för lycka till-hälsningen!

Det jag funderade på var om spermierna överlever bra där i äggledare och/eller livmoder, när de beskriver att tajmingen vid IUI-inseminering är så oerhört kritisk även vad gäller att inseminera några timmar för tidigt. Men kanske de har fel. :) Det står ju lite olika på olika ställen.

• Soluppgång

Hej, här står det om IUI och det där med inseminering max 6 timmar före eller efter ägglossning. Jag tror det var här jag hade läst det:

www.allaboutsurrogacy.com/forums/index.php

"Ideally an IUI should be performed within 6 hours either side of ovulation ? for male factor infertility some doctors believe after ovulation is better, otherwise chances of success are higher with insemination before ovulation with the sperm waiting for the egg."

• Soluppgång

Edit: frågetecknet i det senaste citatet jag kopierade in skulle vara ett (vågrätt) streck.

Svar på tråden Några frågor inför insemination