• HerrNilsson

Lyxig trerätters som passar med öl

Jag skulle vilja överaska min sambo med en trerätters middag nästa fredag och nu behöver jag tips på rätter som passar med öl. Om du har dryckestips får du en guldstjärna. Hans gillar de flesta belgiska ölen, Red Seal och Gambrinos.

Rätterna ska vara hyfsat snabba att svänga ihop då det är en fredag efter jobbet.
    Han gillar inte fisk och skaldjur, så tyvärr inga moules marines.
    Det går gärna vara hyfsat nyttigt och innehålla grönsaker. Surkål är inga problem.
    Ge mig era bästa tips

• Svar på tråden Lyxig trerätters som passar med öl
  • Lindsey Egot the only one

Ölsort som förätit

En chorizo som huvudrätt och en colbaz som efterrätt. Allt passar till öl och han lär bli överraskad

• Nyfiken gul

Som varmrätt skulle jag föreslå en riktig rejäl hemlagad hamburgare med bacon och cheddar, klyftpotatis, cole slaw. Servera med hemgjord vtilöksdressing och gärna en rökig barbequesås. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Aniiee

Det är skitsvårt att matcha öl och mat..... jag får onda flashbacks av det här....

Men kyckling går alltid hem, även till öl. Eller Korv- och potatisgratäng. 

Äh, jag kommer bara på massa pubmat..... 

Tonfisk med grillade grönsaker, om du kan få tag på bra tonfisk. (Tonfisk brukar gå hem även hos de som inte äter fisk, men då, som sagt "riktig" tonfisk och inte kattmat på burk....)

Nä, går bet, i alla fall just nu. Får fundera....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-19 22:19:24 följande:
    Ölsort som förätit
    En chorizo som huvudrätt och en colbaz som efterrätt. Allt passar till öl och han lär bli överraskad
    Ursäkta mina ungerska nerver, va, men det stavas kolbasz.... att s:et saknas kan jag förlåta, men c:et går inte =P

TS, förresten, tänker du klassiskt liten, lätt förrätt, större huvudrätt och efterrätt åt det söta hållet, eller tänker du något annat?
  • Liten i April

Förrätt:

Chark och ost

Varmrätt:

Köttbit med någon form av potatis och någon rökig sås.

Efterrätt:

...vet i fan vad som går ihop med öl ????

• Liten i April

Förrätt:

Chark och ost

Varmrätt:

Köttbit med någon form av potatis och någon rökig sås.

Efterrätt:

...vet i fan vad som går ihop med öl ????

• mliten

Gör en mäktig chokladkaka med 70% kakao och drick Carnegie porter till. Mums.

• Litenistan
    Nyfiken gul skrev 2014-01-19 22:25:52 följande:
    Som varmrätt skulle jag föreslå en riktig rejäl hemlagad hamburgare med bacon och cheddar, klyftpotatis, cole slaw. Servera med hemgjord vtilöksdressing och gärna en rökig barbequesås. 

detta är vad jag hade satsat på också. Och som öl hade jag valt en leffe :)
  • Aniiee
    Grande Rock skrev 2014-01-19 22:38:48 följande:
    öl passar till all mat

www.systembolaget.se/MatDryck/
    Sant. Vin passar också till all mat. Man ALL öl och ALLT vin passar inte till all mat. 
  • Tow2Mater

Förrätt: En spenatsallad (färsk spenat, rödlök, torkade lingon, hackade valnötter, halvade körsbärstomater) med vinegrättdressing. En ljusare öl till.

• Lindsey Egot the only one
    Aniiee skrev 2014-01-19 22:33:34 följande:
    Ursäkta mina ungerska nerver, va, men det stavas kolbasz.... att s:et saknas kan jag förlåta, men c:et går inte =P

TS, förresten, tänker du klassiskt liten, lätt förrätt, större huvudrätt och efterrätt åt det söta hållet, eller tänker du något annat?
    Förlåt Annie!

Ser även att ölkorven till förrätten blev fel också.
  • Aimee68
    Nyfiken gul skrev 2014-01-19 22:25:52 följande:
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-

Gud så gott!! Bland det godaste man kan äta på bl.a. O learys. Passar mkt bra till en kall öl. Vad bra, då vet jag va jag ska göra för gott på fredag :)
    Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Voluptuous Shalimar

Jag skulle köra på klassiska "ölrätter" som är salta och har smaker som verkligen ska sköljas ner med kall öl. 

Förrätt: gubbröra på toast eller i krustad. Går att garnera och göra fint, är perfekt som aptitretare och passar mer än något annat till just öl. 

Huvudrätt: jag tycker att du ska gå på den surkål du nämnde i ts. När jag gör surkål kokar jag rimmat fläskkött med fettet kvar tillsammans med kålen tills köttet faller isär. Servera med sötstark senap och gärna stekta små korvar (helst Nürnberger, finns på Lidl, 90% kött och jättegoda). Hemgjort mos till förstås.

Efterrätt: någon föreslog mörk chokladkaka med porter, låter väl som en god idé. Gör kakan rätt bitter (dvs med mkt MÖRK choklad), annars upplevs ölet som beskt.  

• Sorbus

Det finns ju öl med väldigt olika karaktär så man kan hitta även sådant som passar till efterrätt. Eftersom han gillar belgiska öl så ligger det nära till hands att titta på ett av alla deras öl med bär eller frukt.

I Linköping finns en pub som heter De Klomp som har väldigt bra mat, och de har ett ölförslag till varje rätt på sin meny. Tyvärr har de inte menyn med dryckesförslag på nätet, annars hade det varit ett bra tips för inspiration. En av deras efterrätter är i alla fall en hembakad brownie med mandel & valnötter som serveras med nougatmousse & syrade körsbär. Till det föreslår de en körsbärsöl. Och det passar som en smäck, jättegott!

Jag hade börjat med en förrätt som passar med ett lite lättare och friskare öl, sedan en en lite "tyngre" huvudrätt tillsammans med öl som också också har mer smak, och så därefter en efterrätt som den ovan. Vad gillar han för slags mat? Dricker man öl tänker jag spontant lite mer rustik mat, snarare än "fine dining" så en riktigt fin hemlagad hamburgare skulle kunna vara ett alternativ till huvudrätt. Men det beror ju på vad han/ni gillar.

Svar på tråden Lyxig trerätters som passar med öl