• karenina81

Tips på större och mindre aktiviteter för äldre på särskilt boende

Hejsan!

Jag är kulturombud på mitt jobb inom ett särskilt boende. Skulle vilja ha tips på aktiviteter som skulle passa för de äldre, både större och mindre.
    Finns kanske andra här som jobbar inom samma sak och vill komma med förslag på saker som äldre uppskattar och tycker är bra och "lagom"!
    Behöver lite nytänk inför årets planering....

• Svar på tråden Tips på större och mindre aktiviteter för äldre på särskilt boende
  • Dr Mupp

Jag jobbar också med det Vad som gillas är ju invuduellt och beror mycket på hur sjuka de är. Jag jobbar på demensboende och det som uppskattas av våra boende är. 

Bingo
    Kortspel
    Sällskapsspel
    Läsa böcker
    Högläsning ut morgontidningen
    Promenader
    Baka
    Sticka
    Bara att sitta och prata om ditt och datt. 
    Sångstund på privat och en större med inhyrd sångare.
    Lyssna på musik
    Titta på gamla svenska filmer

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • FlitigaLis

Jag var aktivitetsansvarig när jag jobbade på boende.

Vi hade korvgrillning ute

Fredagsmys varje fredag eftermiddag, sista fredagen i månaden var det något extra typ ost och kex eller räkor. De som ville delta fick betala 20 kr i månaden tull fredagskassan

Sitta runt bord och bolla, vanlig boll eller ballong. Man har kvar reflexer att fånga det som kommer mot en fast man tappat mycket andra funktioner.

Duka med vit duk och vinglas på helgen.

Manikyr, med handmassage och nagellack

Frågesport.

Melodikrysset

Allsång

Film, har jobbat på demensavdelning och de äälskade Emil i Lönneberga.

• Sixxty

Du har redan fått bra tips men jag har ett till.

På ett av boendena i kommunen jag jobbar finns ett Nintendo Wii som är mycket uppskattat. Det ger samtidigt bonusen att man rör på sig.

Svar på tråden Tips på större och mindre aktiviteter för äldre på särskilt boende