• mysmamman2

Ang samlat betygsdokument, läsa upp, söka till hösten 2014

Jag vill börja studera i höst och vill läsa till förskolelärare! MEN jag har end ett samlat betygdokument

från gymnasiet. Har googlat och googlat och det står sååå olika ang betyg och behörighetsgivande ämnena så tänkte om någon här vet VAD jag behöver läsa upp och om jag hinner....(!?)

Jag tog studenten 2003.
    och förskolelärar utb. kräver såklart grundläggande behörighet + eng B, na A & samhälle A.

jag saknar eng B och naturkunskap A, har IG i samhälle.

men då är frågan vad mer ska jag plugga upp? vilka är de grundläggande gällade mig när jag tog studenten?

skickar med bilder på mina betyg som jag räknade ihop hoppas någon kan hjälpa mig!

och sen undrar jag kan man söka till hösten MEDANS man läser upp ??

magsår.nu

• Svar på tråden Ang samlat betygsdokument, läsa upp, söka till hösten 2014
  • Sale

kom ihåg att IG är fortfarande ett betyg, det är om du har streck (oftast tre stjärnor ***) som du inte har något betyg i det ämnet..

• mysmamman2

ja men vilka ämnen måste man minst ha G i om man ska ha behörighet att söka? om man tog studenten 2003?

• NextUp

Först och främst bör du kontakta en studie- och yrkesvägledare eller rektor för komvux i din kommun. Betyg som är satta för mer än 8 år sedan och inte ingår i slutbetyg blir ogiltiga om inte kommunen kan tänka sig att ge dispens för äldre betyg än så. Har du tur ger din kommun dispens, har du otur måste du läsa om alla kurser som har mer än 8 år på nacken.

• Prutt
    mysmamman2 skrev 2014-01-20 12:24:47 följande:
    ja men vilka ämnen måste man minst ha G i om man ska ha behörighet att söka? om man tog studenten 2003?
    Alla som krävs för utbildningen, grundläggande+särskiljd behörighet, måste du ha minst G i. Sen måste du ha ett slutbetyg. Religion A måste du också läsa upp eftersom det är ett kärnämne. Sen måste du ha tillräckligt med poäng som är godkända för att få ett slutbetyg, d.v.s. 2250 poäng måste vara G.
  • Jojile
    NextUp skrev 2014-01-20 12:51:34 följande:

Först och främst bör du kontakta en studie- och yrkesvägledare eller rektor för komvux i din kommun. Betyg som är satta för mer än 8 år sedan och inte ingår i slutbetyg blir ogiltiga om inte kommunen kan tänka sig att ge dispens för äldre betyg än så. Har du tur ger din kommun dispens, har du otur måste du läsa om alla kurser som har mer än 8 år på nacken.

Fast är inte det där ändrat? Jag tog studenten 2004 och hade exakt samma problem som Ts. Studerade komvux 300 p under 2013 utan problem och började på Fsk utb igår på Sthlm.

Ts, jag mailade till syon i min kommun och frågade henne vad jag behövde. Jag hade g i alla ämnen som krävdes men saknade 250p till behörigheten. Så jag valde tre ämnen som jag tyckte var intressanta. Jag pluggade på jensen och är jättenöjd med dem.
  • kompletteraren
    Jojile skrev 2014-01-22 09:11:54 följande:
    Fast är inte det där ändrat? Jag tog studenten 2004 och hade exakt samma problem som Ts. Studerade komvux 300 p under 2013 utan problem och började på Fsk utb igår på Sthlm.

Ts, jag mailade till syon i min kommun och frågade henne vad jag behövde. Jag hade g i alla ämnen som krävdes men saknade 250p till behörigheten. Så jag valde tre ämnen som jag tyckte var intressanta. Jag pluggade på jensen och är jättenöjd med dem.

i vissa kommuner gäller tio år. Vilket betyder att du kom in på håret :)
    när man väl börjat läsa upp betyg så "stannas klockan" och man kan alltså läsa tex

heltid i två år trots att man då överskrider 8 eller 10 års gränsen. Är betygen äldre än 10 år så får man med sannolikhet läsa om hela gymnasiet, dvs 2400 poäng som är det som gäller nu iom nya skolreglerna gällande gymnasieexamen, man får ju inte längre slutbetyg om man börjar om från början nu.

men klokast av ts är, om hon inte redan gjort det, att ta kontakt med vuxenutbildningen på sin ort.

senast 1 juni 2015 ska ett slutbetyg/examen sättas, också i enlighet med de nya skolreglerna.

ts, läs på folkhögskola? Kompletterar du med högskoleprov har du en god chans att komma in på programmet.

Svar på tråden Ang samlat betygsdokument, läsa upp, söka till hösten 2014