• Anonym (Generad)

Hemorrojder - herregud vilken smärta!!

Är gravid i v 23 med mitt tredje barn. Under graviditeten (och förlossningen) med tvåan fick jag en rätt stor hemorrojder, som ju var rätt ivägen och ful men inte direkt orsakade mig några större besvär. Använde xyloproct men det hjälpte aldrig.
    Nu sa det igår bara PANG och hela rumpan är full! Gör så vansinnigt ont att jag var så nära att sjukskriva mig. Har telefontid till läkare av andra orsaker imorgon och skall även till mvc, SSK på vårdcentralen trodde inte det var några problem att få scheriproct på recept över telefon så jag håller ut. Är ju helt sjukt pinsamt att gå och visa upp detta så jag drar mig, men annars är jag ju tvungen.
    Hur som helst, för att överleva tills imorgon... Vad göra?! Citodon fungerar inte, inte heller xyloprocten. Jag kan inte gå, inte stå, inte ligga, inte sova... Guuud det gör så ont!

• Svar på tråden Hemorrojder - herregud vilken smärta!!
  • Anonym (Generad)

Ingen som har en huskur som kan hjälpa mig över natten?

• Anonym (Också hemorrojd)

Xylocain eller hydrocortison kan lindra.. Huskur i övrigt vet jag inget om, provade själv under min första graviditet att badda med äppelcidervinäger, men det hjälpte inte alls.

• Anonym (Jag)

Alcosanal tycker jag är jättebra. Men det är så olika från person till person vad som fungerar :/

• Krummelur

Smörja med vanlig honung kan hjälpa och tom bota. Lite kladdigt blir det allt, men kan vara värt att prova. Funkat på mig i alla fall

• Anonym (Puss)

Jag hade stora problem i v32. Tyvärr tar det tid innan det blir bra. Jag var mer eller mindre sängliggande i tre dagar, efter ca en vecka så försvann smärtan. Använde xyloprokt både salva och piller i rumpan + xylocain... Hemorojden försvann men kom tillbaka lagom inför förlossning. Blev ännu värre efter och använde då sheriproct.

• Anonym (Puss)

Hemorojden är fortf kvar (3 månader efter förlossning), men den gör inte ont. Ska nog operera bort den om den inte försvinner efter att jag slutat amma.

• Anonym (Hemoröjdan)

Usch vad HEMSKT det är!!

Jag har massa läkemedel för sånt hemma och massa laxerande medel för att kunna göra tarmtömning "enkelt" när sånt händer. Men jag lider verkligen med dig TS.
    Tyvärr har jag ingen superhjälp ändå, mer än kalla trasor i rumpan, xyloproct både innan och efter man varit på toan (sätt dig och smörj hela tiden annars;) ) och xyloproct-piller.

Måste bara fråga om inte Xyloproct hjälper hur kan Xylocain göra det?! Det fick jag till mina barn och tänker att det då måste vara väldigt mycket mildare eftersom mina barn är små. Stämmer inte det??

• Anonym (samma här)

var som värst efter förlossningen, åkte till VC på en söndag pga svåra smärtor som ringde till akuten, skulle åka in nästa dag för operation (skära upp för att lätta på trycket) skulle ta tabletter diklofenak (typ Voltaren) på kvällen och på morgonen innan jag åkte in. När jag väl kom in så hade smärtan börjat att avta.
    blev då ingen operation i den stunden, men remiss till kirurg nedre-gastro och blev senare opererat
    testa tabletterna, kolla dock först om de går bra att ta när man är gravid, som sagt var detta 1 månad efter för mig
    lycka till

• Anonym (Generad)

Ja imorgon blir det läkaren och förhoppningsvis scheriproct, det här är ju helt sjukt vad ont det gör!! Tack för alla svar, ska testa honung, låter lite sick men jag är desperat och det sägs ju vara antiinflammatoriskt.

• Anonym
    Anonym (Hemoröjdan) skrev 2014-01-20 19:33:36 följande:

Usch vad HEMSKT det är!!

Jag har massa läkemedel för sånt hemma och massa laxerande medel för att kunna göra tarmtömning "enkelt" när sånt händer. Men jag lider verkligen med dig TS.
    Tyvärr har jag ingen superhjälp ändå, mer än kalla trasor i rumpan, xyloproct både innan och efter man varit på toan (sätt dig och smörj hela tiden annars;) ) och xyloproct-piller.

Måste bara fråga om inte Xyloproct hjälper hur kan Xylocain göra det?! Det fick jag till mina barn och tänker att det då måste vara väldigt mycket mildare eftersom mina barn är små. Stämmer inte det??

Xylocain är endast bedövande
Svar på tråden Hemorrojder - herregud vilken smärta!!