• Anonym (Villförsvinna)

Kära Gud, spola tillbaka tiden (15 och gravid)

Sitter på badrumsgolvet med telefonen i ena handen och mitt tredje gravidtest i andra. Min kompis har damp på mig för att hon fått gå fram och tillbaka från Apoteket med nya gravidtest, för jag vågar inte gå. Mamma märkte inget, såg inget. Sjukskriven och jag har studiedag idag. Gömde dem under tröjan. Det hände i början av december, min pojkvän sa att det inte skulle göra ont. Att det går snabbt. Det gjorde det, vi använde inget skydd eftersom vi var dumma i huvudet den mörka kvällen. Och nu sitter jag här desperat efter hjälp, tårar sprutar och testet visar att en bebis vilar i min mage. Jag vill inte. Jag vill inte. Jag vill inte. Jag kan inte gömma mig under täcket som jag brukade göra när jag var sex år och mamma kom hem med ny pojkvän eller var full. Jag kan inte berätta allt för min syster och låta henne vagga mig i sin famn. Berättat jag kommer allt rasa. Jag kan göra en abort i hemlighet, går det? Berättar jag åker jag ut ur huset, får aldrig komma tillbaka. Mamma sa det när jag var 14, "blir du på smällen åker du ut med huvudet före". Jag vill inte. Jag kan inte skrika bort det. Men när jag tänker på abort, gråter jag ännu mer. Under någon timme har liksom en slags kärlek till fostret växt fram, och glänsandes i alla tårar som faller ner finns namnförslag. Jag kan adoptera bort hen. Adoptera bort och glömma, eller träffa hen på helger. Men hur blir det i skolan? Jag kan behålla hen och bli utslängd, leva med min pojkvän och hans föräldrar. Men tänk om han får för såg att han inte är pappa, som i alla dokusåpor där tonåringar blir gravida? Jag vill försvinna. Sjunka ner genom golvet. Spola tillbaka tiden. Käre Gud, spola tillbaka tiden. Hjälp mig. Hur ska jag göra, vad ska jag göra? Hur ska jag berätta? Hjälp mig. Jag vill ta livet av mig nästan. Hur kunde jag vara så dum. Har spytt och spytt och spytt hur mycket som helst men ändå inte fattat, tror inte att mamma har insett heller. Är för drogad, för full. Nej. Jag vill inte döda mitt barn. Jag ska vara en bättre mamma än hon någonsin varit mot mig. Jag kan utbilda mig, sommarjobba eller vad som helst. Riv inte ut mitt barn ifrån mig, kära läkare. Laga min mamma.

• Svar på tråden Kära Gud, spola tillbaka tiden (15 och gravid)
  • Anonym (Villförsvinna)

Tack för att ni lyssnade.

• Selfish Geene

Du är fortfarande ett barn som inte är mogen att bli förälder, vill du verkligen ge ditt barn goda förutsättningar och dig själv möjligheten att bli självständig så fort som möjligt tycker jag att du ska vänta med att skaffa barn.
    Det finns gott om tid att göra det när du blir vuxen!

• Anonym (Villförsvinna)
    Selfish Geene skrev 2014-01-20 15:55:34 följande:
    Du är fortfarande ett barn som inte är mogen att bli förälder, vill du verkligen ge ditt barn goda förutsättningar och dig själv möjligheten att bli självständig så fort som möjligt tycker jag att du ska vänta med att skaffa barn. Det finns gott om tid att göra det när du blir vuxen!

Men nu har det ju redan hänt, man måste väl ta konsekvenserna..
  • BCH52

Kära barn, fatta inga beslut nu. Gå till ungdomsmottagningen eller MVC. Där får du all hjälp du behöver inför ditt beslut. Du behöver prata med någon verttig vuxen och det får du göra där.

• ihnfsa
    Anonym (Villförsvinna) skrev 2014-01-20 15:59:28 följande:

Men nu har det ju redan hänt, man måste väl ta konsekvenserna..
    Ta kontakt med en ungdomsmottagning. Där kan du få hjälp med både att göra gravtest och att få kontakt med en kurator eller samtalskontakt så du kan prata med någon vuxen om vad som har hänt då det verkar som du inte har någon du riktigt kan prata med!
  • Anonym (A)

Ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor kanske?
    Det är väl där jag skulle börjat om jag var femton o gravid...
    Där är dom van att jobba med ungdomar dom vet nog hur dom kan hjälpa dig vidare!

• Selfish Geene

Ts: du har inte gjort något fel som du behöver "straffas" framförallt inte genom att genomgå en graviditet och förlossning eller genom att tvingas ta ett vuxenansvar du inte är mogen för!
    (Jag vet att "omogen" känns som en förolämpning när man är 15, det sista man vill vara är just 'omogen', men jag menar det absolut inte så!)
    Du tar konsekvenserna även om du väljer att avbryta graviditeten.

• Anonym (Villförsvinna)

Jag ska ringa ungdomsmottagningen nu.

• Selfish Geene

Det finns så många saker jag önskar att någon hade talat om för mig när jag var 15 (någon kanske gjorde det, men antagligen lyssnade jag inte eller så trodde jag att dom pratade skit)

Det första jag skulle säga är:
    •Livet är kort, så se till att du aldrig har tråkigt
    •lita på din magkänsla
    •nästan alla dina problem kommer lösa sig av sig själv.
    •du kommer glömma bort att bry dig om vad andra människor tycker om ditt utseende

• BCH52

Lycka till. Oavsett vilket beslut du tar så kommer det att vara rätt beslut för just dig.

• Xxxxxxxxxx

Kära vän! Så ung och ett så jobbigt beslut. Prata med ungdomsmottagningen, de kan hjälpa dig. Tro på dig själv, oavsett vad du väljer kommer det gå bra. Jag håller tummarna för dig!

• Anonym (SvartFramtid)

Om man nu haft Sverigedemokraterna i ledningen för landet hade kanske inte ens abort varit ett alternativ...

• Anonym (30-)

Det gör ont i mig att läsa din text. Du verkar ha det så oroligt omkring dig. Skulle bara vilja ge dig en kram! Jag hoppas att ditt samtal till ungdomsmottagningen gick bra och att du får rätt stöd. Du är så ung... Jag hoppas du inte går samma väg som din mamma. Att du får hjälp m ditt tuffa beslut. Gud kommer inte spola tillbaka tiden tyvärr. Jag hoppas du finner svaret i ditt hjärta och i ditt förnuft i en bra kombination. Va rädd om ditt liv. Om du inte blir mamma nu blir du det säkert senare. Oavsett så är det det mest fantastiska man kan bli men oxå det mest utmanande, oavsett ålder. Lycka till!!!

• Anonym (hej)

JA du kan göra abort utan att någon får reda på det, men ta med dig en vän. Är det så här tidigt i graviditeten går det på någon dag med medicin, såklart fortfarande jobbigt men ju tidigare desto bättre.

Sen kan du gå vidare med ditt liv men försök få någon samtalskontakt genom ungdomsmott eller skolan, och vänta med sex tills DU har lust och ro i själen.

Det är också att ta sitt ansvar. Kram på dig!

• Anonym (A)

Hur är det nu ts? Dina inlägg var så gripande o sorgliga!
    Har du fått hjälpen du känner att du behöver?
    Kram!

• Anonym (.....)

Jag var visserligen 17 när jag blev gravid, förnekade det länge... Kände precis som dig att jag inte kunde prata med min familj och innerst inne tog det emot att göra abort. Jag och min dåvarande pojkvän gick till ungdomsmottagningen tillsammans och pratade med dom, när de undersökte mig var jag tvungen att bestämma mig snabbt för vad jag skulle göra eftersom att jag då redan var i vecka 11. De gav mig ett stort stöd, i skolan pratade jag även med en lärare eftersom att dom bryr sig plus att de har tystnadsplikt. Min lärare erbjöd sig att följa med då jag skulle göra en kirurgisk abort, men jag valde dock att endast ha min pojkvän med mig. Det var ett svårt val och jag har aldrig någonsin känt mig så tom och ledsen som jag gjorde när jag vaknade upp o den lilla ängeln var borta. Tog tid att läka. Men nu, flera år efteråt, när jag har två barn, vet jag att hur ont det än gjorde så var det rätt då, annars hade mitt liv sett väldigt annorlunda ut nu. Jag säger inte att du ska göra abort, men som mamma vill man kunna ge sitt barn kärlek givetvis men också en trygghet av allt barn behöver. Man vill vara en bra mamma och självklart kan du bli det även om du bara e 15, men då kan nog bli en ännu bättre mamma sen när skolan är färdig och du har en stabilare grund att stå på. Kram

• Ivan52x53

Fan vad jag tycker synd om dig :c Jag är också 15 och det är svårt att tänka sig vara i din situation just nu... Jag hoppas att allt är bra med dig.

• Anonym (tjej)

Förstår att det känns svårt och att du kanske är rädd. Men du är bara ett barn och är nog inte redo för ett barn, så jag tycker att du ska göra abort, vet att det är svårt. Alla gör misstag. Men lycka till vad du än väljer

Svar på tråden Kära Gud, spola tillbaka tiden (15 och gravid)