Kära Gud, spola tillbaka tiden (15 och gravid)
Sitter på badrumsgolvet med telefonen i ena handen och mitt tredje gravidtest i andra. Min kompis har damp på mig för att hon fått gå fram och tillbaka från Apoteket med nya gravidtest, för jag vågar inte gå. Mamma märkte inget, såg inget. Sjukskriven och jag har studiedag idag. Gömde dem under tröjan. Det hände i början av december, min pojkvän sa att det inte skulle göra ont. Att det går snabbt. Det gjorde det, vi använde inget skydd eftersom vi var dumma i huvudet den mörka kvällen. Och nu sitter jag här desperat efter hjälp, tårar sprutar och testet visar att en bebis vilar i min mage. Jag vill inte. Jag vill inte. Jag vill inte. Jag kan inte gömma mig under täcket som jag brukade göra när jag var sex år och mamma kom hem med ny pojkvän eller var full. Jag kan inte berätta allt för min syster och låta henne vagga mig i sin famn. Berättat jag kommer allt rasa. Jag kan göra en abort i hemlighet, går det? Berättar jag åker jag ut ur huset, får aldrig komma tillbaka. Mamma sa det när jag var 14, "blir du på smällen åker du ut med huvudet före". Jag vill inte. Jag kan inte skrika bort det. Men när jag tänker på abort, gråter jag ännu mer. Under någon timme har liksom en slags kärlek till fostret växt fram, och glänsandes i alla tårar som faller ner finns namnförslag. Jag kan adoptera bort hen. Adoptera bort och glömma, eller träffa hen på helger. Men hur blir det i skolan? Jag kan behålla hen och bli utslängd, leva med min pojkvän och hans föräldrar. Men tänk om han får för såg att han inte är pappa, som i alla dokusåpor där tonåringar blir gravida? Jag vill försvinna. Sjunka ner genom golvet. Spola tillbaka tiden. Käre Gud, spola tillbaka tiden. Hjälp mig. Hur ska jag göra, vad ska jag göra? Hur ska jag berätta? Hjälp mig. Jag vill ta livet av mig nästan. Hur kunde jag vara så dum. Har spytt och spytt och spytt hur mycket som helst men ändå inte fattat, tror inte att mamma har insett heller. Är för drogad, för full. Nej. Jag vill inte döda mitt barn. Jag ska vara en bättre mamma än hon någonsin varit mot mig. Jag kan utbilda mig, sommarjobba eller vad som helst. Riv inte ut mitt barn ifrån mig, kära läkare. Laga min mamma.