• Anonym (hjälp)

avskaffa monarkin, argument, hjälp!?

Behöver hjälp med att hitta bra argument till varför jag vill avskaffa eller till varför jag är emot monarkin. 
    Ska nämligen skriva en insändare om det. 
    Och jag vet inte ens hur man skriver en insändare.. Så behöver en MASSA hjälp! 
    Tex på hur jag kan börja insändaren osv, jag vet aldrig hur jag ska börja skriva.. 

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden avskaffa monarkin, argument, hjälp!?
  • Anonym (argument)

Men om du inte kan argumentera för det själv, varför då skriva en insändare om det?

• Anonym (hjälp)

För att min lärare sa att jag skulle göra en insändare om det.. Kan ju några argument, men dom är ej tillräckligt bra. 

• Anonym (hjälp)

Någon som kan hjäpa?

• Anonym (argument)

Det är inte meningen att vi ska göra din skoluppgift åt dig. Skärp dig.

• Anonym (Knugen)

Jag tycker du ska sluta fåna dig TS. Monrakin är bra, den gör mycket för Sveriget.

Så, kamma luggen nu och gör nån nytta istället för att skriva dumma insändare.

• Fanny b
    Anonym (hjälp) skrev 2014-01-20 16:14:38 följande:
    För att min lärare sa att jag skulle göra en insändare om det.. Kan ju några argument, men dom är ej tillräckligt bra. 

Har någon sagt att dina argument inte är tillräckligt bra? Om så är fallet tycker jag det är konstigt för en insändare handlar ju om ens egna åsikter som inte behöver jämföras med andra åsikter eller stå på någon faktabaserad grund. I ditt fall skulle jag göra såhär:  Tänka ut om jag är för eller emot monarki, om jag skulle vara tveksam skulle jag ta det alternativ som passar bäst. T ex om jag har 3 argument för monarki och två emot skulle jag låtsas vara för monarki. Nästa steg är att läsa olika insändare för inspiration till ens egen och sedan skriva insändaren.
  • Lady Paraplyh

Det största argumentet emot är att det inte är demokratiskt, samt att kungahuset kostar en massa pengar.

• Schack73

Ett argument för är att kungahuset är bra reklam för Sverige när de reser runt i världen.

• Anonym (rojalist)
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-30 13:40:42 följande:
    Det största argumentet emot är att det inte är demokratiskt, samt att kungahuset kostar en massa pengar.
    Å andra sidan var det Jean Baptiste Bernadotte som räddade Sveriges ekonomi med sina egna pengar och apanaget var ju fram till nyligen en återbetalning av de pengarna. 
  • Anonym (Knugen)
    Lady Paraplyh skrev 2014-01-30 13:40:42 följande:
    Så man ska bara helt enkelt bryta ingångna kontrakt?

"Apanaget infördes den 1 december 1809, då riksdagen slöt ett avtal med Karl XIII, varigenom staten fick tillgång till ”ett antal kungsgårdar och kungsladugårdar och därtill hörande hemman och lägenheter”, medan kungen fick rätten att förfoga över slotten samt ett årligt apanage. Kungen återlämnade även den personliga egendomen Guadeloupe i Karibien till Frankrike för 24 miljoner franc, med vilka han betalade av på den svenska statsskulden. Den årliga återbetalningen och räntan som detta lån mellan stat och kungahus gav utgjorde ända fram till 1983 en betydande del av kungahusets apanage."

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Knugen) skrev 2014-01-30 12:34:03 följande:
    Jag tycker du ska sluta fåna dig TS. Monrakin är bra, den gör mycket för Sveriget.

Så, kamma luggen nu och gör nån nytta istället för att skriva dumma insändare.

Vad menar du med att jag fånar mig?
    Det är en uppgift jag har att göra i skolan? Det är inget jag valt själv direkt.

• Anonym (Okej)

Så här gör man när man skriver något: Börja i vilken ände som helst med din text. Sriv, ändra, skriv, ändra, skriv, ändra osv... Glöm inte att spara en backup kopia. Lycka till.

• haraazi

Det är emot demokratin - människors lika värde och lika behandling. De behandlas som om de är annorlunda från någon annan människa fastän de inte är det, enbart baserat på blodslinjer. Är inte det ett väldigt förlegat tänk? De får en massa pengar varje år, prinsessans bröllop kostade otaliga miljoner, osv. De pengarna hade kunnat användas för att istället lägga resurser på äldrevård, skolor, omsorg m.m. Sen är det emot religionsfriheten, för en kung, drottning eller prins/prinsessa förlorar sin titel och arvsrätt om han/hon konverterar till en annan religion. Osv osv osv... Finns hur många argument som helst.

• Anonym (rojalist)
    haraazi skrev 2014-01-31 03:46:36 följande:
    Det är klart det är mycket pengar när alla de pengarna går till EN ENDA familj?!
    Nja, det mesta av pengarna går till underhåll av slott och egendomar, personallöner och liknande och dessa slott och egendomar har alla tillträde till (med undantag för kungafamiljens bostäder som är en försvinnande liten del). Privata saker betalar kungafamiljen med sina egna pengar som inte kommer från oss skattebetalare över huvud taget och prinsessan Madeleines bröllop är ett exempel på detta. 
Svar på tråden avskaffa monarkin, argument, hjälp!?