Okej, nu gick jag ut förra året (samhälls!) och det jag tänker på är:
- Begränsa din frågeställning. "Varför tvingas äldre människor till ensamhet?" känns smått underligt som en frågeställning, skulle snarare använda "Känner sig många äldre inom äldrevården ensamma?". Vidareutveckla denna fråga till mindre frågor att besvara i kapitel, ex om det är kopplat till just äldrevården eller om det är generellt för äldre, är det någon särskild grupp som är väldigt utsatt av ensamhet, etc. Det är väldigt lätt att ta en för stor frågeställning vilket kan bli jobbigt för dig. Jag fick själv specificera min inriktning på mitt projektarbete :)
- Det viktiga är faktiskt inte vad du skriver ner för fakta, utan vad du kommer fram till med hjälp av den. Analysera, kritisera, dra slutsatser! Varför är det som det är? Lösningar? Konsekvenser? Det här är viktigt att poängtera att du inte ska ha med dina egna åsikter här (det brukar finnas en liten punkt för det att göra sist), utan att helt enkelt försöka dra logiska slutsatser även om de bara är en spekulation och inget du kan slå fast med hammare och spik. Eget tänkande!
- Vad tänker du basera arbetat på? Antar att det är teoretiskt, men får du din information från intervjuer, böcker, internet...? Källkritik är viktigt men kan inte riktigt appliceras i samma mån på intervjuer (eftersom det de säger är deras åsikt, inte fakta), utan är mest menat till böcker & dylika informationskällor. Källkritiken är oerhört viktig - vem som helst kan påstå någonting, men om det är sant är en helt annan sak!
PS: Det här är skrivet utifrån de mallar jag höll på med under gymnasietiden, vilket kan ha ändrats i och med nya gymnasieskolan...om du är osäker så finns det säkert en rapportmall att kolla upp det med och lärarna är till för att hjälpa till och lotsa dig längs vägen :)