• 3llie

Gymnasiearbete

Hej!

Jag behöver lite kloka råd. Just nu handlar mitt gymnasiearbete om äldrevården i Sverige och att många känner sig ensamma. Jag har dock inte kommit så långt, och jag funderar på att byta ämne.

Jag skrev ett arbete om organdonation när jag gick första året och jag tänkte att jag kunde vidareutveckla det. Är det något att satsa på (då jag har den mesta infon) eller ska jag hålla mig till äldrevården?

Om det spelar någon roll så går jag samhälle med inriktning samhälle smile
  • Svar på tråden Gymnasiearbete
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Håll dig till ämnet du har valt, det kommer du att vinna på. Både för att du får lära dig något nytt, för att du tar ett lite mer ovanligt ämne och du får en större utmaning i att hitta information.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Fröken K

Byt inte ämne, det brukar mest bli slöseri med tid då. Boka tid med den lärare som handleder ditt arbete och ta hjälp för uppslag och ingångar! Ofta handlar det om svårigheten att begränsa sitt forskningsområde och slipa till sin frågeställning vilket är svårt när man är ovan.

Lycka till!

• 3llie

Hur ska jag skriva den för att få ett bra betyg? Jag vet att vi bara kan få godkänt, men vi har en kurs parallelt med den som arbetet passar in i.

Vad finns det att skriva liksom? Hur den har varit, hur den har förbättrats, vad folk tycker... Fast det ska vara en rapport så jag måste akta mig för att bli för personlig, jag ska mer fakta och statistik.

• Fröken K

Precis, på gymnasiearbetet kan man bara få E eller F.

Bestäm dig för vad du vill ta reda på, forska om, inom ditt område och försök sedan att smalna av det. En bra och begränsad frågeställning kommer att göra ditt arbete enklare. Att Många känner sig ensamma inom äldrevården är en enorm frågeställning som rymmer många delar. Är det på ett boende eller är de bland dem som bor kvar hemma exemplevis? Osv. Ta hjälp av en lärare här! Kanske kan du göra en mindre intervjustudie på ett boende på din ort?

Du har helt rätt i att du ska hålla dig saklig och till fakta, personligt tyckande hör inte hemma i en rapport. Kolla om din skola har en rapportmall, de flesta skolor har det. Den hjälper dig med din disposition, alltså vad du ska skriva var.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3llie skrev 2014-01-20 19:23:42 följande:
    Hur ska jag skriva den för att få ett bra betyg? Jag vet att vi bara kan få godkänt, men vi har en kurs parallelt med den som arbetet passar in i.

Vad finns det att skriva liksom? Hur den har varit, hur den har förbättrats, vad folk tycker... Fast det ska vara en rapport så jag måste akta mig för att bli för personlig, jag ska mer fakta och statistik.
    Vad är din primära frågeställning?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • 3llie
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-20 19:39:24 följande:
    Vad är din primära frågeställning?
    Varför tvingas äldre människor till ensamhet? 

Fast nu när jag såg Fröken K skrev så känns det som en väldigt bred frågeställning.
  • elyse

Passa på att vinkla uppsatsen så att du kan få tag på folk att intervjua/besvara en enkät här via FL! ::tips::

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3llie skrev 2014-01-20 19:46:21 följande:
    Varför tvingas äldre människor till ensamhet? 

Fast nu när jag såg Fröken K skrev så känns det som en väldigt bred frågeställning.
    Jag skulle vilja säga att du behöver förändra din frågeställning något. Kanske något i stil med "Känner sig människor på särskilda boenden ensamma?" eller liknande.

Din frågeställning som är nu är som sagt väldigt bred. Du kan också fundera på vilket perspektiv du vill ha, personal, anhöriga, den som är ensam och så vidare.
  • 3llie
    elyse skrev 2014-01-20 19:50:30 följande:
    Passa på att vinkla uppsatsen så att du kan få tag på folk att intervjua/besvara en enkät här via FL! ::tips::
    Det var en bra idé! Jag har lite ont om tid att ta mig runt och intervjua en massa, så det är ett riktigt bra tips! :)
  • 3llie
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-20 19:53:23 följande:
    Jag skulle vilja säga att du behöver förändra din frågeställning något. Kanske något i stil med "Känner sig människor på särskilda boenden ensamma?" eller liknande.

Din frågeställning som är nu är som sagt väldigt bred. Du kan också fundera på vilket perspektiv du vill ha, personal, anhöriga, den som är ensam och så vidare.
    Det blir en mer vetenskaplig frågeställning, så det kanske är bättre. Hur menar du med perspektiv?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    3llie skrev 2014-01-20 19:55:27 följande:
    Det blir en mer vetenskaplig frågeställning, så det kanske är bättre. Hur menar du med perspektiv?
    Upplever personalen att personer på särskilt boende (exempelvis) är ensamma? Anhöriga? Personen själv?

Det är en skillnad i hur ensamhet uppfattas, det är inte säkert att den som ser ensam ut faktiskt upplever det. Och tvärtom.
  • Studenten13

Okej, nu gick jag ut förra året (samhälls!) och det jag tänker på är:

- Begränsa din frågeställning. "Varför tvingas äldre människor till ensamhet?" känns smått underligt som en frågeställning, skulle snarare använda "Känner sig många äldre inom äldrevården ensamma?". Vidareutveckla denna fråga till mindre frågor att besvara i kapitel, ex om det är kopplat till just äldrevården eller om det är generellt för äldre, är det någon särskild grupp som är väldigt utsatt av ensamhet, etc. Det är väldigt lätt att ta en för stor frågeställning vilket kan bli jobbigt för dig. Jag fick själv specificera min inriktning på mitt projektarbete :)

- Det viktiga är faktiskt inte vad du skriver ner för fakta, utan vad du kommer fram till med hjälp av den. Analysera, kritisera, dra slutsatser! Varför är det som det är? Lösningar? Konsekvenser? Det här är viktigt att poängtera att du inte ska ha med dina egna åsikter här (det brukar finnas en liten punkt för det att göra sist), utan att helt enkelt försöka dra logiska slutsatser även om de bara är en spekulation och inget du kan slå fast med hammare och spik. Eget tänkande! 

- Vad tänker du basera arbetat på? Antar att det är teoretiskt, men får du din information från intervjuer, böcker, internet...? Källkritik är viktigt men kan inte riktigt appliceras i samma mån på intervjuer (eftersom det de säger är deras åsikt, inte fakta), utan är mest menat till böcker & dylika informationskällor. Källkritiken är oerhört viktig - vem som helst kan påstå någonting, men om det är sant är en helt annan sak!

PS: Det här är skrivet utifrån de mallar jag höll på med under gymnasietiden, vilket kan ha ändrats i och med nya gymnasieskolan...om du är osäker så finns det säkert en rapportmall att kolla upp det med och lärarna är till för att hjälpa till och lotsa dig längs vägen :)

Svar på tråden Gymnasiearbete