• Abcdefgh

Studier och sgi

Hej! Som jag har förstått det är en sgi skyddad i upp till tre månader efter avslutat arbete. Om jag inom dessa tre månader börjar studera på heltid med studiemedel, är sgi fortfarande skyddad då? På vissa ställen står det nämligen att det inte får vara ens en dags glapp mellan arbetet och studiestarten. Betyder det alltså att jag efter avslutat arbete har tre månader på mig att gå till AF men om jag vill studera måste detta påbörjas dag ett? Om jag är tjänstledig en dag innan studierna påbörjas, har jag då förlorat min sgi?

• Svar på tråden Studier och sgi
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man arbetat 6 månader eller mer och sen avbryter sitt arbete helt har man rätt till ett så kallat efterskydd på 3 månader. Det betyder att din SGI är skyddad 3 månader från den dagen du avslutade ditt arbete helt.

Om du börjar studera med stöd från CSN inom de tre månaderna kommer din tidigare SGI vara skyddad.

Är det så att du avslutar ett arbete som pågått mindre än 6 månader har du inte rätt till efterskyddet, det betyder att du behöver anmäla dig hos Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag och sen stå som arbetssökande till dess studier med stöd från CSN påbörjas.

Hälsningar

Isolde, handläggare

Svar på tråden Studier och sgi