• Anonym (utbildning)

Hur är det att jobba på boende för utvecklingsstörda?

Jag ska ha praktik på ett boende för utvecklingsstörda där dom har egna lägenheter i en villa. Hur är det att jobbå där? Vad har man för uppgifter? Med mera...

• Svar på tråden Hur är det att jobba på boende för utvecklingsstörda?
  • Masken84

Beror helt på brukarnas behov. Det kan vara allt från städning till dusch handling matlagning mm

• J90

Det är underbart roligt och ibland fantastiskt jobbigt. Allt på samma gång!

Det jag lovar dig att du kommer att få en upplevelse och erfarenhet som man vinner mycket kunskap på!

Uppgifter varierar, som föregående redan talat om. Det är såå olika vad de behöver hjälp och stöd med.

Att tänka på: Dom är inte på ditt jobb, du är i deras hem. Respekt för deras liv och hem är ett måste!

Kan tyckas att det är självklart, men tyvärr inte för alla!

Ha så roligt!!

• lilmissredhotts

Det är helt underbart! Älskar att jobba inom handikappomsorgen.

Som ovanstående skrev; glöm inte att dom inte är på ditt jobb, utan du är i deras hem.

• Anonym (så jäkla kul!)

Jag jobbar med lindrigt utvecklingstörda och det är så jäkla kul. Så mycket glädje och goa skratt. Roliga samtal och härliga människor. Vi stöttar i hemmet med vägledning för vardagssysslor. Då mina har egen lägenhet så är vi där och stöttar upp. Vi arbetar i väldigt stor utsträckning med "händerna på ryggen". Men gravt utvecklingsstörda saknar ibland egen förmåga att äta, duscha, saknar kanske tal, kanske har alternativ kommunikation som teach. Också kul men ställer andra krav på personalen. Personalen får ta större ansvar rakt igenom för att säkerställa god livskvalite då de är väldigt utelämnade åt andras väl och ve. Men den här gruppen är i mitt tycke en ganska gynnad grupp i samhället eftersom de har rätt till bostad, sysselsättning och insatstser. I vår stad så är också fritidsverksamheten vä utbyggd och det händer ofta roliga aktiviteter som dans, utflykt, läger och idrott. Ibland i samarrangemang med ett större område så att månniskor från olika kommuner kan träffas tillsammans. Baksidan som personal är väl så klart att det tyvärr finns slöa och tråkiga arbetskamrater som hellre går ut och röker än engagerar sig vid aktiviteter. Men oftare träffar man på härliga kollegor som är pigga, glada och duktiga på sitt jobb. Försök hitta dom som kan vara bra förebilder där du kan lära dig ett bra förhållningssätt, bemötande och god omvårdnad. Lycka till !

• Anonym (...)

Oftast väldigt långtråkigt och många gånger känns jobbet meningslöst. 

• Anonym (så jäkla kul!)

Ja, livet blir ju oftast det man gör det till.

• Anonym (både ock)

Hade en brukare en gång vars enda önskan i livet var att sitta och stryka med händerna över nopprigt tyg. Det var ganska trist.
    Sen har jag haft brukare som har varit superroliga.

Mycket mycket handlar om övrig personal. Är de 'på' och vill hitta på saker så är det kul, kommer man till ett ställe där alla bara 'förvarar' brukarna så är det vedervärdigt.

Mitt tips är att fråga varför man gör på ett visst sätt med en person, om du finner det udda, för det kan finnas en utmärkt förklaring. Som brukaren som ville pilla på nopprigt tyg, låter elakt att låta personen sitta där och göra det med ensast några kortare avbrott för annat, men för just den brukaren var det nädvändigt att få göra det.

• Anonym (så jäkla kul!)

Ja, visst klientel är tyngre än annat. Jag vill slå ett slag för kompetensen hos personalen, det är ibland direkt avgörande för beteende hos kunden. Teach tex är en bra metod. Hur som, var nyfiken, ställ frågor och ha det så bra.

Svar på tråden Hur är det att jobba på boende för utvecklingsstörda?