• Fia E

Baby-belt, gördel - vad ska man välja?

Jag är i v. 19 och börjar få ont i ryggen och funderar på att skaffa en gördel. Har tittat runt på lite olika ställen på nätet och undrar nu vad som är bäst. Det skiljer ju en del i pris. Är det ngn som har erfarenhet av ngn gördel?

• Svar på tråden Baby-belt, gördel - vad ska man välja?
  • Fia E

Är det ingen som har ngn åsikt om gördlar?

• Jammie

Jag har aldrig använt gördel så det är tyvärr svårt att svara då...

Men jag har två olika foglossningsbälten (baby-belt) och dom tycker jag är kanonbra iaf. Helt klart värt pengarna.

Hoppas att nån annan kan ge dig svar om gördlar..

• Snoffsan

Jag har använt foglossnigsbälte i början av graviditeten för foglossningen. Var jättebra. Sen blev dock magen för stor och jag fick lov att köpa en gördel för stöd för bäckenet och även hjälp att lyfta upp magen. Sen födde ju jag 10 veckor för tidigt så jag hann knappt använda gördeln, men den var toppen! Väntade ju tvillingar så jag hade väldigt stor mage.
    Ska sälja gördeln om nån är intresserad storlek M/L (Babylet)

• nilha

Hej!
    Ett jätte bra stödbälte (rek. av sjukgymnast) är "Semi-elastiskt stödbälte".
    Bra pris... ca 190 kr inkl. frakt tror jag. Beställ på www.gulare.com och klicka vidare in på Gula Rehab.
    Lycka till!!

• Mums

Jag rekommenderar att du kompletterar gördeln med att träna ryggmusklerna!! Yoga eller enkla styrketräningsrörelser. Se till att stretcha ut framsidan av lår och höfter också.

• Tösabiten

Fick i samband med besök hos sjukgymnast höftbälte (hålla ihop bäcken) samt maggördel (avlasta magtyngd). För dessa två mycket bra hjälpmedel fick jag betala 200kr (för båda) och de hjälpte mig mycket speciellt i jobbet där jag går och står samt lyfter en hel del.
    Nu har jag semester och sedan havandeskapspenning sista tiden så nu har behovet av dessa hjälpmedel minskat något.
    Lycka till!

Höftbältet är av märket Rehband, nr 1041
    Gördeln är av märket Camp och heter Elcross.

• Fia E

Tack för alla svar. Tyvärr känner jag mig än mer obeslutsam nu än innan jag frågade. Har funderat på att köpa Baby-belt, men tycker den är lite dyr. Jag har iallafall börjat träna lite yoga för att stärka mina muskler.

• Gahlin

Jag använder Baby-belt´s gördel. Den är lätt att sätta på, stöder bra och är tunn, så att du kan ha den innanför byxor och kjolar...

• uppsala

jag har gördel OCH babybelt som jag köpte frpn minimundus.se. Gördeln e tunn o stöde rinte jättemkt men ändå skön. Den har jag bara använt ngn gång. Babybelt har jag använt ganska mkt. Var jätteskön mellan v 20 o ca 35 då magen var stor men ändå inte så hård som nu (v 40 - nu hålls den mer uppe av sig själv). Jättesköntr för ryggen. Hade inga foglossningsproblem, då har man ett annat typ av bälte oftast men- var ofta trött i ryggen på kvällen, ibland nästan kramp i musklerna längs ryggraden. Bältet var så skönt när man tex var ute o gick el bara ute på stan el liknande.

• Tinkolina

Jag frågade hos barnmorskan som skickade mig till sjukgymnasten. Där har jag fått ett bälte som ska hålla ihop bäckenet! Fungerar faktiskt över förväntan. Tror att det kostade 300 kronor. Sjukgymnasten hjälpte itll attprova ut storlek så jag skulle få ett som passade mig.

• Snoffsan

Jag har en Babylet gördel. Är mer rejäl och ger bättre stöd om man har stog mage. Hann knappt använda den eftersom jag födde så mycket förtidigt. Kan nu sälja den begagnad om nån är intresserad.
    www.babylet.com

Svar på tråden Baby-belt, gördel - vad ska man välja?