• Anonym (nervös)

berätta för barnen om ny partner

K...idag ska jag berätta för mina barn om min nya kille är det tänkt. ..känner mej lite nervös bara...Dom har träffat min kille hur många gånger som helst men inte vetat....dom är 5 och 10 år...vet inte om dom fortfarande hoppas jag och pappan ska bli tillsammans....hu....

• Svar på tråden berätta för barnen om ny partner
  • Näckrosen

Måste man göra det så stort och "berätta"?

Barn är inte dumma, de listar ut mer än man tror.

Jag träffade en ny man förra året. Då var mina barn 4 o 8. Jag sa bara att i kväll kommer en kille som heter ... och äter middag med oss.

Efter det har vi bara umgåtts och sovit över hos varann. Barnen har självklart varit med. Hos honom har de fått ett rum att dela på där vi har lite leksaker och så.

De har själva listat ut att vi är tillsammans och när de frågat har jag svarat.

Gör det inte så stort och märkvärdigt!

• Modernmom

De kommer alltid önska och hoppas att mamma och pappa ska bli ihop igen. Läs böcker skrivna av skilsmässobarn, så får man en liten inblick i hur de tänker och känner. Sedan beror väl allt på hur tätt efter separation som man introducerar en ny. Mindre än ett halvår är ju rätt osmakligt.

• Anonym (skilsmässobarn)
    Modernmom skrev 2014-01-21 08:08:01 följande:
    De kommer alltid önska och hoppas att mamma och pappa ska bli ihop igen. Läs böcker skrivna av skilsmässobarn, så får man en liten inblick i hur de tänker och känner. Sedan beror väl allt på hur tätt efter separation som man introducerar en ny. Mindre än ett halvår är ju rätt osmakligt.
    Jag är skilsmässobarn och har aldrig önskat att mina föräldrar skulle bli tillsammans igen. De skildes när jag var fem. Tycker inte det är någon bra inställning att "de kommer alltid önska och hoppas att mamma och pappa ska bli ihop igen". Det ger ytterligare skuldkänslor till föräldrar som genomgått en separation eller skilsmässa och det behövs verkligen inte.
  • Fånga dagen

Om det är en kille som de träffat "hur många gånger som helst" och som du vet att de tycker om, så underlättar det naturligtvis när de får klart för sig att ni är mer än vänner. Vilket de förmodligen ändå redan har räknat ut. Barn förstår som sagt mycket mer än man tror. I synnerhet när man är 10 år.

De allra flesta barn har en dröm om att mamma och pappa, de människor barnen älskar mest, ska bli tillsammans igen. Allra helst om skilsmässan är färsk. Det är väl fullt naturligt? Från att ha haft mamma och pappa på heltid, ska de anpassa sig till att få det umgänget halverat eller kanske t.o.m. få nöja sig med vh. En stor omställning för barnen, men som de flesta klarar bra om föräldrarna kan samarbeta och ha barnens bästa för ögonen. Det värsta man kan göra sina barn är att ha ideliga konflikter och att tala illa om varandra. Tyvärr är det ju många barn som tvingas ha det så.

• Lovikkas

Det kan ibland vara en god idé att vara tydlig. Jag fick veta när min son var tonåring att han trodde när han var mindre att en av mina bästa vänner (som är man) var min kille.

Svar på tråden berätta för barnen om ny partner