Hur kan man INTE ha råd med matsäck till skolan?
Jag har all förståelse för att många barnfamiljer, särskilt ensamstående mammor, kan ha det tufft med ekonomin och att det blir omöjligt att ha råd med aktiviteter, sportutrustning, resor, fina kläder osv som barnen tydligen förväntas ha idag. Att behöva skicka med en frukt varje tag till flera barn förstår jag också kan kosta en del.
Men jag förstår inte detta prat om att Kalle måste sjukanmäla sig från friluftsdagen/utflykten för att hans mamma/förälder inte har råd med matsäck. En skolutflyktsmatsäck kan man svänga ihop för under 10 kr. Här är ett exempel: Pannkakor, en klick sylt, morotstavar, ev saft ett dricka. Till detta behövs 1 ägg (2,50 kr), 1 dl mjöl (50 öre), 2 dl mjölk (2 kr), 1 morot (1 kr), saft (1 kr). Summan av detta blir 7 kr. Saften är ju inte nödvändig, barn kan dricka vatten. För ytterligare några kr kan man lägga till en frukt. Mackor kostar inte heller många kronor. Oftast får man ju reda på utflykten i god tid så man kan planera och se till att man har ingredienser hemma.
Jag vägrar att tro att det i Sverige finns människor som gör korrekta prioriteringar (barnens behov först, ingen alkohol, cigg/snus, snacks, godis, klok matplanering) som inte har råd att skaka fram utflyktsmat för 7 kr.
Om Kalle nu inte kan följa med på skolutflykten för att han inte har råd med matsäck, vad äter han hemma då? Han kan ju inte gå till skolan och äta den dagen. Eller vad händer om Kalle blir sjuk ett par dar? Får han svälta då?