• Anonym (Ej fattig)

Hur kan man INTE ha råd med matsäck till skolan?

Jag har all förståelse för att många barnfamiljer, särskilt ensamstående mammor, kan ha det tufft med ekonomin och att det blir omöjligt att ha råd med aktiviteter, sportutrustning, resor, fina kläder osv som barnen tydligen förväntas ha idag. Att behöva skicka med en frukt varje tag till flera barn förstår jag också kan kosta en del.

Men jag förstår inte detta prat om att Kalle måste sjukanmäla sig från friluftsdagen/utflykten för att hans mamma/förälder inte har råd med matsäck. En skolutflyktsmatsäck kan man svänga ihop för under 10 kr. Här är ett exempel: Pannkakor, en klick sylt, morotstavar, ev saft ett dricka. Till detta behövs 1 ägg (2,50 kr), 1 dl mjöl (50 öre), 2 dl mjölk (2 kr), 1 morot (1 kr), saft (1 kr). Summan av detta blir 7 kr. Saften är ju inte nödvändig, barn kan dricka vatten. För ytterligare några kr kan man lägga till en frukt. Mackor kostar inte heller många kronor. Oftast får man ju reda på utflykten i god tid så man kan planera och se till att man har ingredienser hemma.

Jag vägrar att tro att det i Sverige finns människor som gör korrekta prioriteringar (barnens behov först, ingen alkohol, cigg/snus, snacks, godis, klok matplanering) som inte har råd att skaka fram utflyktsmat för 7 kr. 

Om Kalle nu inte kan följa med på skolutflykten för att han inte har råd med matsäck, vad äter han hemma då? Han kan ju inte gå till skolan och äta den dagen. Eller vad händer om Kalle blir sjuk ett par dar? Får han svälta då?

• Svar på tråden Hur kan man INTE ha råd med matsäck till skolan?
  • Anonym (I2)

Har svårt att tro det med, min mamma hade riktigt svårt i en vårdnadstvist och vi var fattiga. Jag led aldrig av det.
    Självklart såg hon till att det fanns pengar så jag slapp lida i skolan även om det betydde att hon jobbade extra och var sjuk.  Hon valde hellre bort sin middag för att jag skulle ha på utflykt vilket jag inte visste då. 
    Jag hade dessutom husdjur vilket hon inte hade hjärta att ta bort trots vi inte hade råd egentligen.
    Jag gick i en skola längre bort dessutom där det var bara välbärgade villabarn.
    Hon är min hjältinna och jag  behandlar mina barn likadant. De är prioritet nr 1.

• Anonym (Eva)

Jag jobbar på en skola och jag har aldrig varit med om att en elev inte haft råd med matsäck.

• Anonym (Kanske)

Du har en poäng men det är nog klassresor som är värst där alla tar med sig 100kr i fickpengar utöver maten. Det är en svår fråga, de som alltid klagar i vår dotters klass röker båda två så 3000kr/mån till det har de, konstigt! De som är fattiga på riktigt säger nog inget alls skulle jag tro men oftast handlar det nog om prioriteringar.

• NoOx

Men nu kan man inte köpa mjölk för 2 kr eller 1 dl mjöl....Och det är kanske inte alla som har detta hemma alltid.

Svårt att förstå om man själv inte är eller har varit i den sitsen då man är så "fattig", är faktiskt inte alla som köper annat som snus mm.
    Utan man prioriterar tex mat på bordet var dag, kläder och annat barnen behöver.

For Ze LuLz
  • Anonym (Ej fattig)
    Anonym (Kanske) skrev 2014-01-21 08:01:08 följande:
    Du har en poäng men det är nog klassresor som är värst där alla tar med sig 100kr i fickpengar utöver maten. Det är en svår fråga, de som alltid klagar i vår dotters klass röker båda två så 3000kr/mån till det har de, konstigt! De som är fattiga på riktigt säger nog inget alls skulle jag tro men oftast handlar det nog om prioriteringar.
    Ja, ska det vara 100 kr till fickpengar och man kanske har 3 barn (=300 kr) i slutet av månaden, då kan ha större förståelse. Eller om alla barnen förväntas ha skridskor med sig (man kan hitta begagnade för max 100 kr paret, men det är ändå en lite större summa). Men när det gäller smågrejor som matsäck ett par ggr per termin tror jag det handlar om föräldrar som inte förmår planera och prioritera barnen.
  • LillGris

Fast då förutsätter du att mjölk, mjöl, smör, ägg, morötter och saft finns hemma. Det är väl kanske där problemet ligger. Att man måste gå och handla, och då kostar det inte 7 spänn längre. Och är det då strax innan barnbidrag eller lön kanske man faktiskt har tomt på kontot.

Om ungen blir sjuk har man väl förhoppningsvis mat hemma han kan äta. Havregrynsgröt, nån linssoppa, saker som inte funkar som utflyktsmat men som absolut duger som hemmalunch.

Fast det är ju enklare att tro att mamman supit och rökt upp alla pengar än att tro på att pengar faktiskt KAN ta slut, och man får leva på det man har hemma. Som kanske inte funkar som utflyktsmat.

• Anonym (Ej fattig)
    NoOx skrev 2014-01-21 08:02:21 följande:
    Men nu kan man inte köpa mjölk för 2 kr eller 1 dl mjöl....Och det är kanske inte alla som har detta hemma alltid.

Svårt att förstå om man själv inte är eller har varit i den sitsen då man är så "fattig", är faktiskt inte alla som köper annat som snus mm.
    Utan man prioriterar tex mat på bordet var dag, kläder och annat barnen behöver.
    Men om man vet att det ska bli skolutflykter under terminen får man väl se till att köpa 2 kg mjöl (kostar max 15 kr) när lönen/bidragen kommit så har man det. Är man fattig bör man väl baka sitt eget bröd, man spar massor på det och då bör man ju ha mjöl hemma.

Mjölk kan man faktiskt frysa in, eller man kan köpa torrmjölk så man alltid har hemma. 

Ja, man kanske prioriterar mat på bordet men man saknar förmågan att planera för skolutflykter?
  • Anonym (Ej fattig)
    LillGris skrev 2014-01-21 08:05:20 följande:
    Fast då förutsätter du att mjölk, mjöl, smör, ägg, morötter och saft finns hemma. Det är väl kanske där problemet ligger. Att man måste gå och handla, och då kostar det inte 7 spänn längre. Och är det då strax innan barnbidrag eller lön kanske man faktiskt har tomt på kontot.
    Om ungen blir sjuk har man väl förhoppningsvis mat hemma han kan äta. Havregrynsgröt, nån linssoppa, saker som inte funkar som utflyktsmat men som absolut duger som hemmalunch.
    Fast det är ju enklare att tro att mamman supit och rökt upp alla pengar än att tro på att pengar faktiskt KAN ta slut, och man får leva på det man har hemma. Som kanske inte funkar som utflyktsmat.
    Mackor? 

Oförutsedda saker kan ju hända som dränerar kontot. Men om man vet att det är utflykt ett par gånger per år får man väl planera utifrån det och se till att man har ingredienser hemma. 
  • Lady Myzteria

Kan denna handla om Fruktkampen kanske?

Anonymiss
  • NoOx
    Anonym (Ej fattig) skrev 2014-01-21 08:07:17 följande:
    Men om man vet att det ska bli skolutflykter under terminen får man väl se till att köpa 2 kg mjöl (kostar max 15 kr) när lönen/bidragen kommit så har man det. Är man fattig bör man väl baka sitt eget bröd, man spar massor på det och då bör man ju ha mjöl hemma.

Mjölk kan man faktiskt frysa in, eller man kan köpa torrmjölk så man alltid har hemma. 

Ja, man kanske prioriterar mat på bordet men man saknar förmågan att planera för skolutflykter?
    För det mesta löses utflyckter....Mjöl, mjölk tycker jag personligen är viktigt att ha hemma.

Skrver alltså inte att man inte borde ha det, men det finns läge då tex ett par skor pajar och man behöver köpa nya....Då kan skafferiet bli lidande.
    For Ze LuLz
Svar på tråden Hur kan man INTE ha råd med matsäck till skolan?