• Redmilk

Lapsk vallhund?

Hej! Vill gärna skaffa en lapsk vallhund om ca två år.

Men vill gärna höra era personliga erfarenheter om rasen!

Jag har två barn, bor i stan, nära till skog och parker dock!

Funkar det tror ni att ha en renvallare enbart som familjehund eller behöver den jobba mer? Som mitt liv kommer se ut den närmaste framtiden så kommer hunden att under veckodagarna få ca 1 långpromenad /dag, alltså över en timma i skog. De andra promenaderna blir nog 25 minuters promenader till och från skola. Räcker detta för en lapsk vallhund? På helgerna får den mer såklart.
    Kan tänka mig att gå valpkurs och agility med den.

Vore kul att höra från er med erfarenhet av rasen!

Har haft en husky/schäfer tidigare och en bordercollie/schäfer. De krävde en hel del tid och stimulans!

• Svar på tråden Lapsk vallhund?
  • Dexter dot com

Varför inte köpa en Finsk lapphund istället? Jag har uppfattningen att det är en allroundhund men utan jättemycket vall och vakt som inte är eftertraktade egenskaper hos en "familjehund".

Tror iof ingen av raserna är nöjda med bara promenader utan måste utmanas mentalt med lydnad,spår,drag mm. Ca 2 timmars promenad är ju ingenting ens för en sällskapsras.

• Chris02

Har en Lapsk Vallhund som nu är 1½ år.
    Fungerar utmärkt som familjehund och är uppfödd i en familj med småbarn.
    Jag upplever henne inte som en krävande hund, men hon behöver stimulans för att må bra. Då inte bara promenader utan mental träning. Blir det för många dagar utan det blir hon uttråkad och gnällig.

Kurs är absolut att rekomendera. Både valpkurs och lydnadskurs. rasen är allsidig och man kan göra mycket kul tillsammans.
    Dock har de lätt för skall och det ska man nog ha under kontroll innan man börjar med t ex agility.
    Ska man ha en Lapsk Vallund (och även andra raser) bör man vara beredd på att vara ute mycket och verkligen ha tid att lägga ner på träning med hunden.

Svar på tråden Lapsk vallhund?