• Anonym (ts)

namn återkommer var fjärde generation - vilka namn har du tre generationer tillbaka?

jag har själv ett namn som blev populärt (10-i-topp i flera år) först när jag var ung vuxen.
    det har varit skönt att ha sitt namn ifred och inte vara en av flera i klassen med samma namn. älskar namn som ebba, elin, lukas och jonatan men usch vad vanlig de är... tyvärr!

så vill ni skölja över mig namn ni har tre generationer tillbaka :)
    vill inte återanvända namn från egna släkten då de alla lever tre generationer tillbaka ;)

• Svar på tråden namn återkommer var fjärde generation - vilka namn har du tre generationer tillbaka?
  • La Lola

Oj...jag vet bara att min gammelmormor hette Ingeborg o min gammelmorfar Harry (tror jag).
    Mormor hette Inga o morfar Uno (min riktiga morfar hette Henry).

Törs jag säga att min mamma hette Inger.
    Ser ni...Ingeborg, Inga (eg Inga-Lill men det sa ingen) och Inger....herregud....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Cornellia

Gammelmormor hett Nanny Alfrida och gammelmorfar Alfred. På Pappas sida vet jag tyvärr inte.

• Anonym (Släktnamn)

Erik, vanligaste namnet på min mammas sida
    Anders, ett mellannanmn från min pappas sida
    Elisabet, min mammas sida

• Anonym (Axel)

Här är det Hanna, Axel, Lilly, Einar, Svea och Vera och Torsten.

• frökenelisabeth

Gammelmormor hette Jenny, gammelfarfar hette Folke. Tror gammelfarmor hette Henny eller något i den stilen. Mer har jag faktiskt inte koll på....

• Dixie

Menar du tre generationer efter mig, alltså tex min gammelmormor? De hette Ida, Elin, Henry, Oscar, Ida, Oskar, Martin, Edith - det är ju namn som är/var poppis ca 10-15 år sedan. Vill man ge sina barn namn som ännu inte är poppis ska man nog titta på 40-talisterna: Bengt, Bo, Inger, Hans, Gunilla, Christina, Bodil, Lars, Karin, Anette, etc. Jag har också läst tidigare att namn går i ca 80års cyklar - men jag tror det är ett nytt påfund, för kommer man in på 1800-talet verkar det inte längre stämma. I min släktforskning kan jag se att det är vissa namn som är poppis i vissa familjer och dessa namn används flitigt, gärna varannan generation. Tex så heter farfar Per Hansson, hans son Hans Person och barnbarnet Per Hansson igen, lägg sedan gärna till några kusiner och syskon med samma namn!

• BCH52

Selma Augusta, Sara Maria, Johan August, Anders Hjalmar

• Anonym (Johanna)

Gammelmormor: Edit Evelina

Gammelfarmor: Ida (tysk)

Mormor: Gun Inger Elisabet

Morfar: Hjalmar Uno

Farfar: Bruno (tysk)

Farmor: Johanne (tysk)

Mamma: Lena

Jag: Johanna

Mina söner: Dante & Elmer

Svar på tråden namn återkommer var fjärde generation - vilka namn har du tre generationer tillbaka?