Vara föräldraledig med ett barn, det andra på dagis?
Hej
Efter att jag separerat från barnens mamma känner jag mig ibland otillräcklig som förälder.
Jag har barnen varannan vecka, och dom är nyss fyllda 3 och 5 år.
Saken är den att jag tycker det är svårt att hitta på saker med båda barnen.
Båda två är väldigt envisa med egen vilja, så det slutar ofta med att båda står och skriker i varsitt hörn i lekparken.
Själv orkar jag inte, och har svårt att finns där för båda...
De aktiviteter jag gillar att göra och som jag hoppas kunna få barnen att gilla är dessutom ganska "krävande", speciellt nu på vintern när det är sånt ståhej med alla kläder.
De grejor jag tänker på är tex, åka och bada, vara i pulkabacken, lekparken, åka skridskor/skidor (bara gjort med den äldre än), picknick...typ sådana grejor.
Tyvärr slutar dessa aktiviteter för ofta med att det blir för jobbigt för mig, vilket resulterar i att jag tappar tålamodet och kommer osams med barnen. Så den mysiga stunden tillsammans i pulkabacken blir inte så som vi tänkt :(
Jag har tyvärr inte direkt något umgänge som jag kan göra dessa saker, mer än mina föräldrar och ett syskon som ställer upp mycket.
Vet inte riktigt varför jag skriver allt de här egentligen...kändes väl kanske lite skönt att prata av sig bara :)
Till saken hör iaf att jag skulle vilja ha lite mer kvalitetstid med barnen.
Jag har massor av föräldradagar kvar, men är ändå ledig ganska mycket från jobbet så mer tid med båda barnen samtidigt skulle inte göra det bättre.
Så jag undrar om man kan vara föräldraledig tex en gång varannan vecka (under mina barnveckor). Att då vara hemma varannan gång med ett barn åt gången och ha det andra på dagis?
Tänkte höra lite här innan jag frågar dagis...
/Jonas