• Anonym (Freja)

Jobbig sits för sambon

Har ett bonusbarn 11 år. Han är hos oss VV och barnet är helt min sambos ansvar något vi bestämt från början. Nu är det så att sambon varit arbetslös i ett par månader och har nu fått erbjudande om jobb. Dock innebär det att han jobbar kväll, jämt varje vecka.
    Sambon nämnde det för sitt ex och sa att han vill att hon tar hand om barnet under tiden han jobbar (tidsbegränsat vikariat) men se nääää det vill hon inte. Hon anser att det är mitt ansvar på hans veckor att se till att det funkar. Jag har ju redan innan sagt ifrån att jag inte tar ansvar för hans barn och jobbar dessutom själv både kvällar och nätter. Vilket innebär att barnet skulle få vara ensamt 2-3kvällar iveckan om det skulle vara så att han ändå ska vara här. 
    Han kan inte säga nej till jobbet för då förlorar han A-kassan. Vet inte hur detta ska lösas.

• Svar på tråden Jobbig sits för sambon
  • en blind vän

Det kommer att gå bra. barnet är elva år. Förklara situationen för barnet. Förbered med mat/middag. Var nåbar(sms). Meddela barnet att det är bara att sms om det är något. Barnet kommer tycka att det är spännande att vara ensam och att ni har förtroende för barnet. Jag skulle vilja se minen på exet när barnet sager till sin mamma att det är så roligt att vara hos papa fastän han jobbar på kvällen.

,--O-O
  • vampyria2

Jag fattar inte problemet det är en 11 åring denne borde väl klara av att vara ensam några kvällar om inte till och med alla kvällar i veckan om det sen kommer en vuxen hem på kvällen.
    Det är lika mycket 11 åringens hem som ditt faktiskt.

• Litet My

Varför klarar han sig inte några timmar per kväll? Rent krasst är det pappans ansvar att ordna barnpassning under hans umgängesveckor därmed inte sagt att den barnpassningen är TS jobb.

• nymedlem

Hur sent kommer pappan att jobba? Det är inte mammans eller ditt ansvar att ta hand om barnet på pappans veckor, det är pappans ansvar!

• Anonym (hmm)

finns det ingen släkting som kan ställa upp och hjälpa er under den perioden ?

• slutatsnusa
    nymedlem skrev 2014-01-21 14:31:41 följande:
    Hur sent kommer pappan att jobba? Det är inte mammans eller ditt ansvar att ta hand om barnet på pappans veckor, det är pappans ansvar!

exakt!
  • Anonym (Freja)
    nymedlem skrev 2014-01-21 14:31:41 följande:
    Han kommer vara hemma runt halv ett på natten och jag kommer hem strax efter 23.00. Visst är det hans ansvar men han kan inte säga nej då förlorar han akassa.
    Och nu till biten som jag inte ville skriva egentligen, barnet är fruktansvärt bortskämt, tar inte ansvar för läxor, är inte sambon hemma kommer barnet inte lägga sig förrän han kommer hem, han har dessutom blivit fråntagen nycklen hit för han har burit sig illa åt (släppt ut innekatter, rensat kyl,skafferi med kompisar ett otal gånger)släppt in sin mamma så hon varit och snokat här mm, så jag känner mig fruktansvärt illa till mod satt lämna honom en timme eller två som det är nu.
    Så ja jag vet inte, sambon vet varken ut eller in för han litar inte på sin son heller och där har han sig själv att skylla för han vågar inte ställa krav på barnet.

• Anonym (j)
    Anonym (Freja) skrev 2014-01-21 14:50:34 följande:
    Han kommer vara hemma runt halv ett på natten och jag kommer hem strax efter 23.00. Visst är det hans ansvar men han kan inte säga nej då förlorar han akassa.
    Och nu till biten som jag inte ville skriva egentligen, barnet är fruktansvärt bortskämt, tar inte ansvar för läxor, är inte sambon hemma kommer barnet inte lägga sig förrän han kommer hem, han har dessutom blivit fråntagen nycklen hit för han har burit sig illa åt (släppt ut innekatter, rensat kyl,skafferi med kompisar ett otal gånger)släppt in sin mamma så hon varit och snokat här mm, så jag känner mig fruktansvärt illa till mod satt lämna honom en timme eller två som det är nu.
    Så ja jag vet inte, sambon vet varken ut eller in för han litar inte på sin son heller och där har han sig själv att skylla för han vågar inte ställa krav på barnet.

Självklart är det din sambos ansvar under hans vecka. Mamman är ingen barnvakt till din sambo, precis som du inte är det.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-21 14:32:35 följande:
    finns det ingen släkting som kan ställa upp och hjälpa er under den perioden ?
    Tyvärr hans släkt bor 30 mil bort, förutom en 80årig moster.
  • Anonym (Freja)
    en blind vän skrev 2014-01-21 14:18:19 följande:
    Det kommer att gå bra. barnet är elva år. Förklara situationen för barnet. Förbered med mat/middag. Var nåbar(sms). Meddela barnet att det är bara att sms om det är något. Barnet kommer tycka att det är spännande att vara ensam och att ni har förtroende för barnet. Jag skulle vilja se minen på exet när barnet sager till sin mamma att det är så roligt att vara hos papa fastän han jobbar på kvällen.
    Tyvärr finns inte det förtroendet.
Svar på tråden Jobbig sits för sambon