• Anonym (?)

Någon som har lån hos SBAB ?

Isåfall, vad tycker ni om dom? Är de ok? Funderar på att ta bostadslån hos dom.

• Svar på tråden Någon som har lån hos SBAB ?
  • Anonym (Jodu)

Vi har vårat bolån på villan hos dom och sparkonto med bra ränta, vi 
    är nöjda :) 

• Anonym (nej)

Jag valde bort dem. Först lät deras alternativ jättebra. Sen när jag räknade på ränta osv så blev det dyrare än det lån som min egna bank kunde erbjuda. Men det var inte helt uppenbart att få syn på minns jag. Jag minns inte precis vad det var som gjorde skillnaden, bara att jag blev förvånad när jag räknade.....

• Anonym (?)

Trevligt att höra. Vi skulle behöva ta ett litet lån även till kontantinsatsen (tänkte köpa bostadsrätt) och det verkar som det går bra att göra det hos dom. Lite svårare hos storbankerna.

• Anonym (nej)
    Anonym (?) skrev 2014-01-21 16:47:25 följande:
    Trevligt att höra. Vi skulle behöva ta ett litet lån även till kontantinsatsen (tänkte köpa bostadsrätt) och det verkar som det går bra att göra det hos dom. Lite svårare hos storbankerna.
    Kolla med SBAB, samt i allafall två andra banker. Så har ni något att jämföra med och även att förhandla med. Så kan ni välja det bästa alternativet utifrån den info.
  • gbgumman

Vi har SBAB. Vet inte varför (inte jag som sköter det) men det har bra. De har varit lätta att ha att göra med. Men vi har lågt belånad bostadsrätt.

• Anonym (?)

Tack för svar. Pratade med mina föräldrar som jobbar/jobbat på bank och skatteverket och de kände till sbab och tyckte inte det var nån dum idé att höra med dom. Känns bra också även från det hållet.

• Anonym (Japp, nöjda!)

Vi har vårt bostadslån hos sbab och är nöjda. De har t.ex. telefonöppet varje dag till kl 21. Supersmidigt att ringa när barnen lagt sig. Man kan även logga in med bank-id och kolla på lånen. Vi fick en ny värdering direkt över telefonen och ny ränta (bättre). De är väldigt pedagogiska över telefon och förklarar allt superbra. Dessutom får man superbra sparränta hos dem när man har sitt bolån där, 2,2 % får vi.

• dirpower

Jag ringde dem nyss och de lånar bara ut 50 miljoner eller mer till hyresfastigheter :/ Jag som tänkte börja småskaligt.

Har ni tips på banker som hjälper till vid köp av hyresfastigheter så är det välkommet :)

• Anonym (huslängtan)

Jag och min sambo har planer på att köpa hus, vi sparar så mycket vi kan varje månad till kontantinsatsen (5000-10000 kr/mån), men det tar tid att få ihop tillräckligt. Vi gick se att SBAB kan bevilja lån med en kontantinsats på minst 5%, det låter perfekt tyckte vi så jag började googla på dem genom olika forum och hittar hela tiden mer nöjda kunder än missnöjda. Jag har gjort en test på deras hemsida för att se hur mycket vi kan tänkas få låna, och utifrån de uppgifter jag får fylla i så tycker jag inte att månadskostnaden för lånet (ränta och amortering) avskräcker mig, så det är absolut värt att kollas upp, tänker jag ;)

Svar på tråden Någon som har lån hos SBAB ?