• Idis

Vilken förlossningsklinik i Stockholm väljer ni?

Hej,

Jag och min sambo ska få vårt första barn i mitten av juni och snart är det dags att diskutera önskemål om förlossningsklinik med barnmorskan. Vi funderade först på BB Sophia, men sedan fick vi rådet att välja ett "riktigt sjukhus", vilket vi tagit till oss. OM något händer, vill vi ha alla typer av hjälp tillgänglig.

Om jag förstått det hela rätt finns följande att välja på:
    - BB Sophia
    - Södra BB (på SÖS)
    - SÖS förlossning
    - BB Stockholm (Danderyds sjukhus)
    - Danderyds förlossning
    - KS Solna
    - KS Huddinge
    - Södertälje (men det känns lite väl långt att åka)

Finns det fler ställen? Vilka erfarenheter och/eller tankar har ni andra?

• Svar på tråden Vilken förlossningsklinik i Stockholm väljer ni?
  • Daniiielle

Vi valde BB Stockholm och är väldigt nöjda med det valet. Jag fick havandeskapsförgiftning och fick ligga inlagd där i fem dagar innan vår dotter föddes två månader för tidigt. Eftersom hon kom tidigt så fick vi även ligga inlagda på neonatalen på Danderyd. Det negativa var att på båda avdelningarna så var det väldigt stor omsättning på personalen så man fick träffa nya personer i princip varje dag men så är det nog nästan överallt. Det andra negativa med att välja BB Stockholm var att efter födseln så var jag tvungen att ligga kvar där för att de skulle hålla koll på mig medans vår dotter låg nere på neonatalen. Det hade nog varit lite smidigare om man varit inskriven på Danderyds förlossning. Men jag tror att vi ändå kommer välja BB Stockholm om vi får ett till barn.

• LillGris

Jag har fött båda barnen på karolinska huddinge. Det har varit två fantastiska förlossningar med helt underbar personal. Skulle jag nån gång skaffa en trea skulle jag absolut föda där igen.

• dreams85

Jag valde KS Solna, ville föda på ett stort universitetssjukhus med tillgång till all vård som går att få om det skulle inträffa något. Hade en snabb och okomplicerad förlossning och kände mig väl omhändertagen på både förlossningen och BB så kommer absolut välja samma även denna gång.

Jag tror i stort sett alla ställen är bra egentligen, det handlar nog mer om vem man träffar på och kanske inte så mycket om var. Det kan j vara fullt så det är inte ens säkert att man får det man önskat men jag hade nog kunnat tänka mig att föda på de flesta ställen även om jag föredrog ett större sjukhus. Det enda jag absolut inte ville föda på var BB Stockholm, en bekant har dåliga erfarenheter därifrån som gör att jag skulle jag inte känna mig trygg där.

• Gladskit

Själv har jag bara erfarenhet av Danderyd. Men vi fick en fin upplevelse därifrån och nu vet vi ju hur det ser ut och hur det fungerar där så jag skulle nog välja det igen, om vi fick fler barn.
    Det som var viktigt för mig då (-06) var att pappan skulle få stanna. Danderyd har ju sitt BB-hotell och där får pappan sova kvar, likaså finns utrymme för pappan på vårdavdelningen och där hamnade vi i och med att det blev akut snitt. KS hade inga såna garantier, där kunde man få dela rum, så därför gick KS bort.
    Vi hade Danderyd som första alternativ och Akademiska i Uppsala som nr 2.

Södra BB har jag bara hört gott om, kompisar som fött där tycker det varit jättebra att man fått träffa samma team av barnmorskor på sina kontroller som man sedan träffat på förlossningen.

Likaså BB Stockholm, det verkar populärt.

• Irmeline

Om ni vill ha all hjälp som finns nära, Välj KS Solna.

För trivsel och bra medicinsk vård, välj SÖS förlossning :)

• Idis

Jag har hört att det är svårt att få plats på KS Solna, stämmer det?

• Irmeline
    Idis skrev 2014-01-22 20:12:32 följande:
    Jag har hört att det är svårt att få plats på KS Solna, stämmer det?
    Det är tyvärr svårt överallt...
  • hannis

Har fött på Danderyd och BB Stockholm. Nöjd med båda men BB Stockholm var snäppet bättre. Fint, familjärt och superbra personal.

• carla03

Vi valde Danderyd förra gången men det blev BB Stockholm. Vi var supernöjda. Nu väntar vi nummer två och kommer troligtvis att välja BB Sophia, promenadavstånd hem så det känns mycket praktiskt, särskilt när man ju nu har ett barn hemma redan. Men kan alltså varmt rekommendera BB Stockholm baserat på erfarenhet.

• Anna J01

Födde 2:a på södra BB. Helt underbart jämfört med vanliga sös där 1:a föddes, vilket inte va en så bra upplevelse.

Är nu gravid med tredje och hoppas på södra bb igen. Annars är nog bb stockholm på andraplats men det är långt att åka:-/

Svar på tråden Vilken förlossningsklinik i Stockholm väljer ni?