• Kylie

Ni med migrän som försöker få barn? Hjälp!

Hej!

Jag har migrän vid mens samt även vid ägglossning, vilket har gjort att jag nästan alltid dricker treo (enda som funkar). Nu har jag läst på mer om hur b.la treo kan förstöra ägglossningen. Det enda som verkar säkert att ta är alvedon men det brukar knappast hjälpa mot migrän.
    Hjälp! Hur har ni andra gjort?

Kram/K

• Svar på tråden Ni med migrän som försöker få barn? Hjälp!
  • Palmhjärtat

Jag har också problem med både vanlig huvudvärk och migrän, dock inte kopplat till ägglossning och mens utan kan komma när som. Så jag önskar också tips!

• LillaJag06

Prata med din läkare.

Nu har jag en kanske lite värre migrän och äter därför betablockerare och alvedon till eftersom vi försökte skaffa barn.

Jag kommer fortsätta med det till andra trimestern (betablockerarna) om jag inte behöver de graviditeten ut.

Äter alvedon pga annan smärta ihop med morfinplåster.

Det jag vill säga är att du bör ta kontakt med din vårdcentral och där får du vidare hjälp beroende på typ av migrän.

Är den bara hormonell kan du behöva en typ av medicin och jaa du förstår.

Fråga gärna om du undrar något.

• LillaJag06
    Palmhjärtat skrev 2014-01-21 21:42:00 följande:

Jag har också problem med både vanlig huvudvärk och migrän, dock inte kopplat till ägglossning och mens utan kan komma när som. Så jag önskar också tips!

Om du inte försöker bli gravid kan du prova eeze eller zomig nasal.
  • Palmhjärtat
    LillaJag06 skrev 2014-01-21 21:50:43 följande:
    Om du inte försöker bli gravid kan du prova eeze eller zomig nasal.

Har superbra migräntabletter som jag ibland inte kan leva utan. Men om ca två månader ska vi börja försöka, därav min oro... :(
  • LillaJag06
    Palmhjärtat skrev 2014-01-21 22:57:39 följande:

Har superbra migräntabletter som jag ibland inte kan leva utan. Men om ca två månader ska vi börja försöka, därav min oro... :(
    Tycker du ska prata med en läkare då.

Det finns ju lite olika preparat men är inte säker på om man får ta dem under en graviditet.
  • Kylie
    LillaJag06 skrev 2014-01-21 21:48:59 följande:
    Prata med din läkare.
    Nu har jag en kanske lite värre migrän och äter därför betablockerare och alvedon till eftersom vi försökte skaffa barn.
    Jag kommer fortsätta med det till andra trimestern (betablockerarna) om jag inte behöver de graviditeten ut.
    Äter alvedon pga annan smärta ihop med morfinplåster.

Det jag vill säga är att du bör ta kontakt med din vårdcentral och där får du vidare hjälp beroende på typ av migrän.
    Är den bara hormonell kan du behöva en typ av medicin och jaa du förstår.

Fråga gärna om du undrar något.
    Hej! Jag äter också betablockerare som förebyggande, vilket har lättat min migrän lite. Jag funderade nämligen också om det var OK att ta betablockerare (har metroprolol) men då verkar det ok. 
  • Maseralda

Jag är en sån där Treo-människa, det är det enda som funkar på mig. Det har aldrig påverkat min chans att bli gravid dock, men alla är ju olika. Har två barn, ett oplanerat och en som blev till på tredje försöket. Nu vet jag ju inte hur mitt Treo-intag såg ut just vid befruktningstillfällena men det är rätt stor chans att jag hade tagit nån i dagarna där :) Däremot var ju graviditeterna outhärdliga ut just huvudvärkssynpunkt, Alvedon funkar inte för fem öre på mig!

• Palmhjärtat
    Kylie skrev 2014-01-21 17:13:35 följande:
    Hej! Jag har migrän vid mens samt även vid ägglossning, vilket har gjort att jag nästan alltid dricker treo (enda som funkar). Nu har jag läst på mer om hur b.la treo kan förstöra ägglossningen. Det enda som verkar säkert att ta är alvedon men det brukar knappast hjälpa mot migrän. Hjälp! Hur har ni andra gjort? Kram/K

Jag pratade med en väldigt trevlig barnmorska igår som sa att jag kan ta mina migräntabletter utan problem, speciellt veckorna från mensens första dag fram till ägglossning då jag vet att jag inte är gravid. Hon kan inte tänka att de jag tar (Zolmitriptan) skulle vara farligt att ta även under graviditet. Angående treo kan man ta det fram till och med sista tredjedelen av graviditeten. Det ska inte påverka äl alls :)
  • Kylie
    Palmhjärtat skrev 2014-01-25 16:16:29 följande:

Jag pratade med en väldigt trevlig barnmorska igår som sa att jag kan ta mina migräntabletter utan problem, speciellt veckorna från mensens första dag fram till ägglossning då jag vet att jag inte är gravid. Hon kan inte tänka att de jag tar (Zolmitriptan) skulle vara farligt att ta även under graviditet. Angående treo kan man ta det fram till och med sista tredjedelen av graviditeten. Det ska inte påverka äl alls :)
    Va skönt att du kan ta dina migräntabletter!
    Det jag läst och hört om treo och ägglossning är att treo behandlar ägglossningen som en "inflammation" och på något sätt förstör (ägget?).
  • Palmhjärtat

Ja verkligen! Jag sa till henne att jag hört att treo på något sätt förstör ägglossningen men det tyckte hon lät mycket konstigt och har aldrig hört talas om :)

• Trinity78

Alla antiinflammatoriska läkemedel, inkl treo, kan påverka att ägget fäster. 

Reproductively challenged
  • Trinity78

Jag tar för övrigt sumatriptan för min migrän och det funkar bra

• Palmhjärtat

Varför vet inte barnmorskor detta?

Trinity78 skrev 2014-01-27 18:59:33 följande:
    Alla antiinflammatoriska läkemedel, inkl treo, kan påverka att ägget fäster. 

• Trinity78
    Palmhjärtat skrev 2014-01-27 23:17:13 följande:
    Varför vet inte barnmorskor detta?
    Det är mycket barnmorskor inte vet. En sa till mig att slappna av så skulle jag bli gravid. En annan att min endometrios skulle bli botad av en graviditet.
  • LillaJag06
    Trinity78 skrev 2014-01-28 12:55:45 följande:
    Det är mycket barnmorskor inte vet. En sa till mig att slappna av så skulle jag bli gravid. En annan att min endometrios skulle bli botad av en graviditet.
    Herregud :(

Tur är väl att jag en läkare som vet att min endo inte botas nu bara för att jag är gravid.
Svar på tråden Ni med migrän som försöker få barn? Hjälp!