• Gumlan

När börjar barnen förstå vad som går på tv och vad man säger och så?

Kanske fel ställa att lägga den på :)
    Undrar när barn börjar förstå sådant. Nu tittar ju vi på vad som helst på tvn när han sitter med, men när kan man inte göra det längre? Vi försöker också sluta svära lättare sagt än gjort! Men hur lång tid har vi på oss? när börjar dom förstå sådant? och även om dom inte fattar vad som går på tvn, borde dom inte bli oroliga när det är massa gapande och skrikande??

• Svar på tråden När börjar barnen förstå vad som går på tv och vad man säger och så?
  • Sanna Marie

Vår dotter som är ett år är väldigt känslig för höga ljud och människor som låter arga. Jag tror dom väldigt tidigt tar intryck ifrån vad dom ser på teven så jag låter bli att ha henne framför teven om vi ser någon spännande deckare eller så.
    Hon sitter ju redan och tittar på Nallen i blått hus och Emil i Lönneberga, som hon är alldeles förtjust i, så visst ser dom små vad som är på teven.

Svär gör jag inte så ofta men jag gillar inte heller om maken pratar lite "snuskiga ord" med mig då flickan är i närheten.
    Barn lär sig snabbt och förstår mycket mer än vi tror - det är min uppfattning.

• Gumlan

ok ja nu är han ju bara 4 veckor gammal ;) men vi försöker att inte svära och så... fast än är det nog ingen fara. Men snuskigheter tål ja inte i närheten av bebisen, även om han inte förstår dom, känns bara så fel.

Tack för ditt svar :)

• Teskedsmamman

Totte har börjat lyssna på sitt namn nu och han är strax 6 månader.... Det är typ senaste veckan som han vänder huvudet åt en om man ropar hans namn... om det är namnet eller att man kallar vet jag inte... men när barnet börjar använda språket själv så börjar de nog så smått förstå vad man säger också....

• gbgumman

Känkt på samma sak. Försöker trppa ner med allt, då jag har hört att barn under 3 år inte ska titta på tv. Tror inte jag blir så hårt men man kan ju sikte på molnen så kanske man nr trädtopparna.

Efter julprogrammen känns det som en bra tid att sluta med det värsta. Som att äta efterätt varje dag samt ha lillen framför tv. När han sover tänker jag däremot titta på vad jag vill. Om det går jag somnar nämligen redan nu när han somnar. Mamma berätta att hon gick och lade sig samtidigt med mig i många år.

• Gumlan

hannispannis - jo jag sätter aldrig Emil framför tvn, har också hört att det inte är bra för dom att titta på tv och det kan man ju förstå. Det är mer ljuden jag tänkte på när han sitter med oss när vi tittar. Brukar ha han i babysittern ibland när vi tittar på tv, men aldrig vänd mot tvn vad det än är för program :)

Svar på tråden När börjar barnen förstå vad som går på tv och vad man säger och så?