• Anonym (Kuratorn)

En ärligt menad fråga- hur kan ni prioritera på detta sätt??

Hej!

I mitt arbete som skolkurator träffar jag många föräldrar och då skolan jag arbetar på ligger i ett socioekonomiskt väldigt utsatt område, så finns det väldigt många barn på skolan som har det väldigt tufft. Då pratar jag inte om nivån "kan inte resa utomlands" eller "skaffa sig senaste modet". Jag menar barn som inte har råd till gymnastikskor, som frågar mig om frukt på 09.30 rasten för att de inte får med sig hemifrån osv. Barnen berättar om en tuff ekonomisk situation hemma och så fort de får möjlighet så skaffar barnen sommarjobb för att kunna ge föräldrarna pengar... Födelsedagspengar, konfirmationspengar, julklappspengar ges oavkortat till föräldrarna... Ojojoj vad dessa barn berättar om hur detta tynger dem..

I vissa fall blir den ekonomiska bördan så stor att jag behöver ge föräldrarna rådet om att söka ekonomiskt bistånd. Ibland visar det sig att de redan har denna hjälp, och ibland hjälper jag dem att komma i kontakt med socialtjänsten.

Och nu till min fråga- hur tänker dessa föräldrar när de röker?? Det röks innan mötet, ibland under mötet (föräldern ber om paus för att "ta frisk luft") och efter mötet. Vissa träffar jag med viss regelbundenhet så att jag kan säga att detta verkligen sker på regelbunden basis- alltså att de är "rökare". 

Hur tänker man när man röker, vilket kostar minst 40 spänn per paket, och sen inte ger en frukt till sitt barn till skolan, eller sparar de där 40 kr i veckan/om dagen i vissa fall- för att köpa gymnastikskor??

Någon här som vill föra ett resonemang kring detta? Någon som röker och känner igen sig i denna ekonomiska situation- som vill berätta hur ni tänker kring detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-21 22:26
    Tack allesamman!!!

Jag hade tappat hoppet om FL! Tappat hoppet om förståelsen för att människor i grunden VILL göra rätt. Jag har varit medlem här i några år nu, och i varenda jäkla tråd möts jag av en total oförståelse. Det är en hetsjakt efter folk som "gör fel" och man avänder sig själv som norm och kommer med universallösningar och får det att låta skitenkelt.

Mammor som röker är värda att hamna i giljotinen, föräldrar som lämnar sitt barn i 2,5 sekund för att skita ensamma på toaletten är olämpliga, föräldrar som tar ett glas vin till middagen är alkoholister som inte borde skaffa barn- och rökare är alltid idioter som orsakar fattigdom och deprimerade barn.. Det finns ingen hejd på anklagelserna som figurerar här inne.

Jag startade tråden för att leta upp dem som faktiskt kunde bidra med en förståelse i debatten kring folks olika levnadsvillkor och olika förutsättningar här i livet.

Fallet med pappan i början av tråden var påhittat för att provocera.. Och INGEN reagerade på att jag "anmälde en pappa för brister i omsorgen pga rökning". Det är inte klokt vad folk här är dömande!

Fortsätt att ifrågasätta trådar som denna säger jag bara!

• Svar på tråden En ärligt menad fråga- hur kan ni prioritera på detta sätt??
  • puss

de är dumma i huvet.
    det är den enda förklaringen.

*puss puss puss puss*
  • puss

och nu får vi se när "bu huu det är ett BEROENDE" kommer.

*puss puss puss puss*
  • Anonym (Kuratorn)
    Anna74a skrev 2014-01-21 19:55:52 följande:
    Nej kan inte heller förstå det.
    Det är för mig helt obegripligt, så jag hoppas någon vill föra ett resonemang kring det så att jag kanske kan förstå det bättre...

Många kanske har rökningen som "enda tröst" och att det gör dem lugna, men va tusan- gör inte barnens avsaknad av gymnastikskor föräldrarna än mer oroliga??
  • Anonym (Kuratorn)
    puss skrev 2014-01-21 19:57:17 följande:
    och nu får vi se när "bu huu det är ett BEROENDE" kommer.
    Beroende, ja, så kan det ju vara... Jag är beroende av socker men om mitt barn går utan ordentliga skor skulle jag inte köpa choklad för 40 spänn om dagen.  Låter kanske hårt, men någonstans måste man väl se till förälderns ansvar...
  • puss
    Anonym (Kuratorn) skrev 2014-01-21 19:58:41 följande:
    Beroende, ja, så kan det ju vara... Jag är beroende av socker men om mitt barn går utan ordentliga skor skulle jag inte köpa choklad för 40 spänn om dagen.  Låter kanske hårt, men någonstans måste man väl se till förälderns ansvar...

tar du upp saken på nåt vis?
    *puss puss puss puss*
  • LinneaJosie

Jag tänker att just den klick som faktiskt prioriterar så har någon form av svårighet. Någon funktionsnedsättning, sjukdom eller begåvningshandikapp. Dessa grupper är ju inte direkt underrepresenterade bland fattiga.

• Anonym (Kuratorn)
    puss skrev 2014-01-21 19:59:17 följande:

tar du upp saken på nåt vis?
    Jag hade en pappa som absolut INTE ville ha hjälp med att söka ekonomiskt bistånd.. Han tyckte det var förnedrande... Jag försökte på alla sätt säga att det är många som behöver detta under en period i sitt liv, allt kan hända, men han vägrade. Jag förklarade sedan för honom att jag ser att hans son far illa i att inte ha årstidsadekvata kläder, samt att sonen berättat att han ibland får nöja sig med mellis på fritids- och sen blir det inte mer mat på hela dagen (mellis är kl 14.00) . Pappa vägrade dock ge sig.
    Jag förklarade då för honom att han i sådana fall själv måste se över sina prioriteringar, som att se över rökningen. Pappan blev riktigt upprörd och menade att jag tog mig vatten över huvudet.  Jag förstår att pappa kände sig väldigt trängd, men jag tänkte att om inte jag vågade ta ställning för pojken så kanske det inte skulle kunna ske någon förändring. 

Samma dag gick en anmälan till socialtjänsten där jag förklarade att pappa inte såg sin sons behov och att de grundläggande behoven inte blev tillgodosedda. Pappa, förstod dock under mötet med socialtjänsten, där jag satt med, att han behövde prioritera sonens behov framför rökningen...

Fast, vad jag ser röker han fortfarande...
  • Anonym (Undrar med)

Varför röker gravida mammor???? Samma svar på din fråga som på min antar jag. För att man enligt mig inte använder sin hjärna.

• Anonym (Kuratorn)
    LinneaJosie skrev 2014-01-21 20:01:27 följande:
    Jag tänker att just den klick som faktiskt prioriterar så har någon form av svårighet. Någon funktionsnedsättning, sjukdom eller begåvningshandikapp. Dessa grupper är ju inte direkt underrepresenterade bland fattiga.
    Jag har inte sett den kopplingen i mitt arbete, och då har jag jobbat med familjer i 7 år, alltså att det skulle finnas något begåvningshandikapp inblandat...

Min slutsats är att många föräldrar tror att rökning är en vuxen rättighet, ett behov... att de ju måste få ha "sitt". 
Svar på tråden En ärligt menad fråga- hur kan ni prioritera på detta sätt??