• scaras

    Nån med koll på metallallergi, piercare eller med likn. kunskaper???

    Hej!
    Hoppas på att det finns nån kunnig på metall-allergier här som kan hjälpa mig.
    Har haft hål i öronen sen barnsben och började för ca 10 år sedan märka av en lätt nickelallergi, har funkat fint att ha äkta guld o silver, fejk har funkat några dagar tills det börjat klia.
    Men nu på sistone tål jag ingenting vad det verkar.. i ena örat då. Rynkar på näsan
    Startade en annan tråd för ett tag sen om "nickeltestade" örhängen jag inte tålde.. tog så klart ur dom och köpte titan som verkar funka. Kliandet fortsatte, började tvivla på titanet då jag bara hade silver och guld i hålen brevid och det ska ju vara okej. Men det visar sig att det är guldet som stör.. suck (stämplat och äkta), tar ut den och går utan ett tag. Kliandet, och nåt som gör ont men inte syns, lugnar ner sig men har börjat nu igen, i hålet där det sitter silver.

    Grejen är ju att alla dessa hålen sitter ju brevid varann i samma öra och jag har fortfarande silver och titan i andra örat utan bekymmer och guld på  fingrarna som inte stör alls. Låter det ändå som nån slags metall-allergi eller kan man på ngt vis få sår inne i hålen (känns som att det gör ont inuti örat när man klämmer lite) av andra anledningar? Vad gör man iså fall med dom?

    Så tacksam om nån har nån smart fundering på vad detta kan handla om.

  • Svar på tråden Nån med koll på metallallergi, piercare eller med likn. kunskaper???
  • Petra 334

    Jag har ett par silverörhängen där jag får exem av ena örhänget bara. Byter jag öra på hänget så får jag exem i andra hålet efter några dagar. Skitskumt. Och ja jag får exem i och runt hålet. Örat svullnar upp inifrån hålet och börjar tillslut vara.

  • scaras

    Det låter ju ännu konstigare än mitt bekymmer. Kliar ditt även om du målar med lack på o så, eftersom kliandet följer örhänget borde det ju handla enbart om materialet?

Svar på tråden Nån med koll på metallallergi, piercare eller med likn. kunskaper???