• Sunshine02

Ekotalar era barn i 3,5 - 4 års åldern?

Hej!

Undrar om era barn i 3,5 - 4 års åldern ekotalar? Dvs upprepar direkt vad någon sagt eller fördröjt? Om era barn kopierar fraser som andra sagt i olika sammanhang och upprepar det senare, även fast de inte har förståelse för vad det faktiskt betyder? Eller t.ex. rabblar repliker ur böcker, filmer osv. för sig själv? Då menar jag inte att de låtsas läser eller liknande, för det är ju rätt vanligt.

Det kommer mest upp info om autism när man läser om ekotal, därför tänkte jag kolla hur pass mycket det kan förekomma i den åldern?

Min son har både direkt och fördröjt ekotal och har haft det sen han började prata i princip men har aldrig blivit mindre utan legat på ungefär samma nivå. Han pratar däremot bra i övrigt och har jättestort ordförråd.

• Svar på tråden Ekotalar era barn i 3,5 - 4 års åldern?
  • pgw

Min son kan fråga "Varför... " med exakt upprepning av det sade just innan.

• k girl

Jo, men min son har en språkstörning och hans ekotal var väldigt lik en tvååring i ordsamlarfasen, han upprepade liksom alltid det viktigaste ordet när hans språk exploderade.

Upprepa fraser gör han, men han försöker sätta in dem i ett sammanhang.

• mammalovis

Japp, det gör min 3-åring så man får tänka till så man inte säger något dumt när man är upprörd. Samtidigt är det ganska kul som i morse när jag gav henne något och hon svarar "fantastiskt, mamma"

När hon låtsaspratar i telefon med diverse olika föremål som telefoner så slutar hon numera med puss, puss. Likadant kan hon sitta och direkt upprepa det jag säger i telefon med en "egen" telefon i handen. Just nu ser jag det bara som en del av hennes utveckling att absorbera språket. Hon har ett rikt språk på egen hand, så jag hyser ingen oro.

Att barn kan rabbla haranger ser jag inte som konstigare än att en del har fotografiskt minne, men är det enbart ekotal hade jag börjat hysa oro lite längre fram.

• Sunshine02

Tack för era svar! :)

mammalovis skrev 2014-01-21 22:09:11 följande:
    Japp, det gör min 3-åring så man får tänka till så man inte säger något dumt när man är upprörd. Samtidigt är det ganska kul som i morse när jag gav henne något och hon svarar "fantastiskt, mamma"

När hon låtsaspratar i telefon med diverse olika föremål som telefoner så slutar hon numera med puss, puss. Likadant kan hon sitta och direkt upprepa det jag säger i telefon med en "egen" telefon i handen. Just nu ser jag det bara som en del av hennes utveckling att absorbera språket. Hon har ett rikt språk på egen hand, så jag hyser ingen oro.

Att barn kan rabbla haranger ser jag inte som konstigare än att en del har fotografiskt minne, men är det enbart ekotal hade jag börjat hysa oro lite längre fram.
    Låter helt normalt. :)

Sonen kan upprepar saker på alla möjliga vis som kommer både från andra "färdiga fraser" men även böcker, filmer osv. Det kommer lite när som helst både i kommunikativt och icke kommunikativt syfte. t.ex. hjälpte jag honom att torka sig efter duschen och då kom det ett "för en gångs skull tar jag en häxa utan chips". Men det kan också låta väldigt korrekt i andra sammanhang. ;)
  • Sunshine02
    MotvilligaMamman skrev 2014-01-22 10:13:20 följande:
    Båda mina ungar har gjort det sedan de började prata. De kräker ur sig fraser som jag eller Maken har använt eller som de hört på tv. Skitroligt ibland. Ingen av dem har någon diagnos.
    Kommer det "helt plötsligt" eller på vilket sätt? De flesta barn antar jag ekotalar under en period men att det sen blir mindre och till sist slutar med det. Så var därför nyfiken på vilket sätt det sker. :)
Svar på tråden Ekotalar era barn i 3,5 - 4 års åldern?