Anonym (KBT-terapeut) skrev 2014-01-22 20:07:35 följande:
Jag tycker att KPT är bra för depression. Jag ha faktiskt själv gått i det i tonåren då jag var deprimerad (nu är jag betydligt äldre och mådde mycket bättre av det). Om man är mycket passiv, mest hemma, slutat träffa vänner och göra saker behöver man förmodligen beteende-biten i KBT också, dvs planera in aktiviteter och göra dem, se hur man mår när man gör saker och efteråt (det är mest det jag jobbar med).
Spontant tänker jag dock att om man har ett självskadebeteende, att känslor som är obehagliga triggas av tankar man behöver jobba med, och i KPT kommer du att få undersöka närmare de tankar du automatiskt får i situationer, och varför de uppkommer (ofta av scheman, ungefär inlärda mönster). Om du har blivit erbjuden en terapi, ge det ett försök med öppenhet och se vart det leder!
Så passiv är jag inte, gör saker och träffar vänner så har inte låst in mig, var bara när jag var som mest nere jag inte hörde av mig till folk och knappt gick utanför dörren.
Kommer ge det en chans men känns otroligt jobbigt! Jobbigt med hemuppgifterna som man ska gå igenom tillsammans sen, en del saker vill man ju inte gärna berätta för någon..
Känns som jag kommer må ännu sämre än jag redan gör i början av behandlingen bara för att man ska öppna sig. Hoppas innerligt att jag blir mer sjukskriven, finns inte på världskartan att jag skulle fixa att jobba som det är nu! :/ har ett väldigt ansträngande och tålamodskrävande jobb, vilket jag verkligen inte kommer orka..