• Anonym (Rädd)

Jag är rädd

Jag är 20 år och förstör mitt eget liv. jag har inge vänner, inget jobb, ingen utbildning.
    Jag har inget. Det enda jag har här i livet är min familj. Det är inte precis att jag har haft en svår uppväxt som andra kanska har haft.
    Jag vet inte exakt när allt gick fel.

Men jag kan bara inte ta tag i saker. jag är rädd och orolig hela tiden. Enda som kan stoppa oron och räddslan är min dator. Så det blir att jag sitter vid datan mycket för att unvika den riktiga världen.

Jag ljuger om jobb och skola för att inte få föreldrarna på mig som gör att jag mår dåligt.
    Medans jag vet att jag måste möta rädslan så går det inte. jag vill bara vara lämnad ifreed madans jag vet att det inte går.
    Jag måste ta tag i saker och det vet jag, medans jag inte kan det. Jag fortsätter sitta vid datan för det är min "fristad". Men jag vet att datorn är ett av de största problemet jag har. Men rädd att ta bort den för jag vet inte vad som skulle händ.
    Jag är vilse och vet inte hur jag hittar tillbaka.
    Jag är rädd ifall jag går ut ur min värld att saker och ting blir värre och jag gör något som kommer förstöra mitt liv mer ifall det går. Medans jag inte kan fortsätta så som jag har det nu. Något måste ändras men jag vet inte hur.

• Svar på tråden Jag är rädd
  • fjonkelina

I din sits så kanske du ska ta en lite liten sak i taget. Inte ändra på några stora i början men har du sökt hjälp för din rädsla? Den låter irrationell.....Att leva livet är underbart och du går miste om många roliga saker när du sitter låst vid en skärm.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (Avbrott)

Jag tror du skulle försöka dig på att gå i terapi för helt klart har du ett problem om du känner dig bunden till datorn. Försök ta dig ut och motionera lite eller bli lite mer social. Gå någon kvällskurs eller sök skaffa nya vänner. Lägg upp ett schema för datoranvändandet där du lägger in raster där du gör annat också. Väldigt många unga fastnar i ohälsosamt datoranvändande.
    Använd dator konstruktiv och leta efter någon utbildning som kan passa just dig. Om du känner att du kanske inte passar in i vanliga skolan kanske en folkhögskola skulle passa dig bättre som exempel.
    Jag vet det är lätt att datorn blir lite för viktig, har själv uppkoppling större delen av dygnet men jobbar samtidigt med andra saker parallellt.
    Men gör så besök en vårdcentral och be om terapi för att få bukt med livssituationen.

• Fobiker

Du skriver: "Jag är rädd ifall jag går ut ur min värld att saker och ting blir värre och jag gör något som kommer förstöra mitt liv mer ifall det går." Först och främst tror jag inte att ditt liv är fullt så förstört som du tror att det är. Du är trots allt ung, bara 20 år. Det innebär att du fortfarande har gott om tid på dig att utbilda dig och skaffa jobb. Däremot kan jag förstå att det känns som att ditt liv redan är förstört, så tror jag man kan känna i alla åldrar.  

Du är säkert medveten om det här, men om du fortsätter gömma dig för livet under en längre tid kommer du att förstöra livet på riktigt. Det du flyr från kommer alltså att bli verklighet om du fortsätter som du gör nu. Jag vet det alltför väl av egen erfarenhet. Så gör vad du kan för att bryta mönstret. Försök att göra mer kontruktiva saker och sitt inte vid datorn hela dagen. Gå ut och se dig omkring, var nyfiken på omvärlden. Motionera lite. Tänk inte att du måste reda upp precis allt här och nu, utan ta det steg för steg. Ofta leder det ena till det andra. Börja som sagt med att lämna datorn ett tag under dagen och hitta på något annat. Och var inte rädd för att söka hjälp på VC om det känns för motigt.   

Svar på tråden Jag är rädd