• phillipha

kokt vatten till babysim lemolac?

Jag blir inte klok på detta. Första barnet fick vanlig babysemp 1, u början hade vi kokt vatten -kallt i kylen som vi blandade med innan vi fattade att det inte behövs vid kommunalt vatten. Men 2:annars behöver nu lemolac. Den är ju annorlunda iom att den flockar sig. Måste man ha kokande vatten till den eller går det att blanda med kallt kranvatten, värma till ättemperatur och blanda i pulver?

• Svar på tråden kokt vatten till babysim lemolac?
  • Alla hemma

Nej aldrig kokande vatten till ersättning. Då försvinner många viktiga näringsämnen. Går bra att köra blandningen i micron och skaka ordentligt. Lemolacen blir klumpig hur man än gör, men det är inget som påverkar ätandet.

• Kaarin1987

Prova NAN istället, den är alltid slät i konsistensen. Min dotter äter NAN 2 och är supernöjd av det. Hon åt Semper innan men då var hon liksom aldrig nöjd. Alltid hungrig och grinig. Det är som att hon blir mättare av NAN.

• Brumma
    Alla hemma skrev 2014-01-22 03:32:35 följande:

Nej aldrig kokande vatten till ersättning. Då försvinner många viktiga näringsämnen. Går bra att köra blandningen i micron och skaka ordentligt. Lemolacen blir klumpig hur man än gör, men det är inget som påverkar ätandet.

Fast enligt rekommendationerna skall man använda kokt vatten. Inte för att vi har dåligt vatten i Sverige utan för att ta död på bakterier som kan finnas i själva ersättningen..

Ska se om jag hittar ngn länk..
  • Brumma

"De första två månaderna i barnets liv, är det viktigt att pulvret kommer i kontakt med hett vatten (minst 70 grader) för att eliminera ev. bakterier och låt sen svalna till ättemperatur. Då barnet är 3 månader gammal räcker det att värma modersmjölksersättningen till ättemperatur."

www.semperbarnmat.se/fragor-svar/modersmjolksersattning

• Brumma

Vad gäller babysemp lemolac står det så här:

"Lemolacen flockar sig - det ser ut som att ersättningen har skurit sig men det är helt normalt. Gör så här för att tillreda Lemolacen:

1) Koka upp vatten och häll i flaskan.

2) Häll i pulver.

3) Tillslut flaskan och skaka ganska hårt ca 10 gånger.

4) Kyl flaskan under kallt vatten till ättemperatur.

5) Skaka flaskan igen före servering och om barnet äter långsamt så måste troligtvis flaskan skakas igen efter ett tag. För varje gång flaskan har skakats tar det längre och längre tid innan ersättningen flockar sig igen."

Alltså bör man koka även den.

Samma länk som ovan.

• Brumma
    phillipha skrev 2014-01-22 03:08:36 följande:

Jag blir inte klok på detta. Första barnet fick vanlig babysemp 1, u början hade vi kokt vatten -kallt i kylen som vi blandade med innan vi fattade att det inte behövs vid kommunalt vatten. Men 2:annars behöver nu lemolac. Den är ju annorlunda iom att den flockar sig. Måste man ha kokande vatten till den eller går det att blanda med kallt kranvatten, värma till ättemperatur och blanda i pulver?

Det är inte vattnet som behöver kokas, så att ni kokar vattnet o sedan ställer i kylen innan användning gör varken från eller till. Det är PULVRET som behöver blandas med kokande vatten för att döda bakterier i pulvrer. Detta gäller barnets första två månader.
  • Lindsey Egot the only one

All ersättning ska hettas upp till 70 grader för att bakterierna i just ersättningspulvret ska försvinna. Men för att få en bra ät temperatur omedelbart kan man blanda hälften av vattnet 70 grader med hela mängden pulver ochsedan hälla i resterande vattenmängd fast den är kall. Då får man bra ät temperatur. Vissa barn tål att man bara micrar det kalla kokta vattnet när man tillreder andra barn får ont i magen.

• phillipha

Anledningen till kokt vatten är ju om man har dåligt vatten. Det tog jag reda på med sonen.

• Alla hemma

Märkligt! Jag har fått råden till alla mina barn att absolut inte blanda med kokande vatten för att det tar bort viktiga näringsämnen. Man lär så länge man lever!

• Brumma
    phillipha skrev 2014-01-22 07:47:02 följande:

Anledningen till kokt vatten är ju om man har dåligt vatten. Det tog jag reda på med sonen.

Nej. Eller ja, om man har dåligt vatten måste det naturligtvis kokas (tex från egen brunn) men nej, det är som sagt inte anledningen till att pulvret skall blandas med kokande vatten (eller upphettat till 70grader som Lindsey skriver ovan), utan det är för att ta död på bakterier i pulvret.
Svar på tråden kokt vatten till babysim lemolac?