• Anonym (help)

Boende i mjölby eller nära, vilka områden ska man bo i/undvika?

Vi kommer nog flytta till Mjölby pga att min man jobbar där. Skulle slippa pendlandet samt spara flera tusen i månaden. Jag är uska så har inga problem att vara vikarie.

Men vilka områden ska man bo i/undvika? Det verkar inte helt lätt att få lägenhet, är det privata hyresvärdar som är enklast?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Boende i mjölby eller nära, vilka områden ska man bo i/undvika?
  • Anonym (help)

Nån i närheten?

• längtan90

Vi bor på östra sidan och trivs jättebra, nära till station och lagom gångavstånd ner till "centrum". Tycker östra sidan verkar lugnare än en tilexempelvis lundby området. Sen är jag så som person att jag gärna inte vill bo mitt i utan gärna lite utanför :) Vart bor ni idag? Är själv hitflyttad

• Anonym (help)
    längtan90 skrev 2014-01-22 13:02:36 följande:
    Vi bor på östra sidan och trivs jättebra, nära till station och lagom gångavstånd ner till "centrum". Tycker östra sidan verkar lugnare än en tilexempelvis lundby området. Sen är jag så som person att jag gärna inte vill bo mitt i utan gärna lite utanför :) Vart bor ni idag? Är själv hitflyttad
    Vad trevligt med svar vi bor idag i tranås men min man jobbar i mjölby så vi vill flytta så han slipper pendla, skulle tjäna massor på det.

Lundby har jag hört man ska undvika..det är väll det enda jag hört.

Hur fick ni lägenhet? Kommunala bostadsbolaget känns kört, dels pga kösystemet och dels verkar det mest finnas i Lundby osv.
  • längtan90

Egirs heter vårat, en etta visserligen men bott väldigt bra. Har köpt hus så vi har bott så för att spara pengar. Jag jobbar inne i Linköping och pendlar men det går smidigt med tåg och bil. Min sambo jobbar utanför mjölby och var länge inne på att flytta tillbaka till Linköping men såg inte anledningen allt som vi behöver finns ju faktiskt här med :) tråkiga är dock att man inte känner så många i närheten men samtidigt 20 min till stan. om inte pendeln funnits hade jag inte bott kvar

• Anonym (help)

Ok de har jag mailat till att vi är intresserade. Har suttit och mailat runt privata hyresvärdar men inga har nån trea just nu utan bara tvåor eller fyror.

Ja det är väldigt smidigt med pendeln och att man tar sig in till linköping fort. Finns ju fler jobbmöjligheter på så vis också, särskilt för mig som uska.

Jo det kan ju tyvärr vara svårt att lära känna nytt folk när man flyttar till ny stad...det är ju en nackdel, särskilt i vuxen ålder.

• längtan90

konstigt när vi flytta för två år sen fick vi nästan direkt tror Mjölby är påväg uppåt. Har inte hört något negativt om någon hyresvärd så hoppas ni får besked snart :) har funnits många lägenheter nu till salu ett tag nu är köpa ett alternativ?

• Mandel

Förbered dig bara på att folk kommer att glo på dig som om du kom ifrån Mars eller så så fort du ska handla något i det lokala köpcentrat. 
    Folk pekar och glor ohämmat vilket aldrig förekommer i vare sig Motala eller Linköping. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • längtan90
    Mandel skrev 2014-01-22 13:33:24 följande:
    Förbered dig bara på att folk kommer att glo på dig som om du kom ifrån Mars eller så så fort du ska handla något i det lokala köpcentrat. 
    Folk pekar och glor ohämmat vilket aldrig förekommer i vare sig Motala eller Linköping. 
    hehe finns risk men att plantera blommor vid hycklinge kyrkogård är värre kan jag meddela :) 
  • Anonym (help)

Mandel: förstår att du inte är något stort fan av mjölby eller mindre städer, men vi vill bo i en någorlunda liten stad med nära till en större nu när vi ska bli föräldrar i sommar.
    Jag har flyttat från växjö till tranås (som är ännu mindre än mjölby) och här har ingen kollat snett på mig iallafall.

längtan90: nej just nu är det inget aktuellt med att köpa bostad då jag står utan tillsvidareanställning

• Anonym (help)

Har för övrigt vart i mjölby ett antal ggr och ingen har någonsin pekat på mig eller viskat vad jag sett.

Svar på tråden Boende i mjölby eller nära, vilka områden ska man bo i/undvika?