• Juliette F

Är Prednison (kortison) säkert i dessa doser??

Är tillbaka i gamet efter ett längre uppehåll, pga krånglande TSH-värde. Äntligen stabilt, dosen rätt inställd och mår bra! Glad Är på G för ett nytt ED. Men jag kollade i ett tidigare mail från Reprogenesis, angående Prednison som jag måste börja med i god tid före embryo transfer:

With immune problems, the doctor prescribes 5mg during the preparation for the treatment and when the treatment is nearer, the dose can be increased to 7,5mg. After the embryo transfer, you will be taking 10mg of Prednison. Best to take it in the morning, after breakfast. So you can start from tomorrow.

Är detta säkert för fostret?? Jag känner mig kluven. Å ena sidan har jag ett immunproblem, men jag har läst nånstans att kortison inte är ofarligt för fostret.

Vad har ni för info därute? T ex någon som tagit dessa doser, och allt har gått bra?

• Svar på tråden Är Prednison (kortison) säkert i dessa doser??
  • Prutt

Från FASS:

Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori                         C.                    

Reproduktionstoxikologiska effekter har visats i djurförsök för kortikosteroider (se avsnitt Prekliniska uppgifter). Relevansen för människa är okänd. Efter långtidsbehandling har hos människa och djur konstaterats reducerad placenta- och födelsevikt. Dessutom föreligger vid långtidsbehandling risk för binjurebarksuppression hos det nyfödda barnet. Under graviditet bör därför kortikosteroider ges efter särskilt övervägande.

Prekliniska uppgifter

I djurförsök har kortikosteroider visat sig kunna ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). Efter långtidsbehandling har hos djur konstaterats reducerad placenta- och födelsevikt.

Det verkar alltså kunna påverka skelettet hos djur (dock vet man inte om det gäller för människor också). För att detta ska ske måste förstås embryot ha ett skelett under utveckling, vilket det ju i alla fall inte har de första veckorna. De andra problemen som kan uppstå gäller långtidsbehandling. Frågan är då alltså under hur lång tid du ska äta prednisolonet? Är det bara i början borde det vara helt ofarligt.

• Jag är bara jag

Jag tar samma dos,mycket vanlig styrka. Finns de som tatt mycket mer vet jag och fått friska barn. Man ska ju dessutom trappa ner med början så fort man vet att man är gravid och vi har ju samma klinik så samma borde gälla. Glad

• Zinfandel

Det är ofarligt i betydligt högre doser och under hela graviditeten, vilket det även finns svenska studier på. Det enda som kunnat fastställas är något lägre födelsevikt och det kan man ju leva med. Alternativet för väldigt många är ingen graviditet alls eller missfall. I Aten-tråden tas upp till 25-40 mg och deras bebisar är välskapta Kyss Kör på!

• Juliette F

Tack för er info!

Som jag förstår det så gäller det bara de första veckorna i graviditeten, och att man trappar ner dosen successivt. Men det känns inte helt bra ändå, måste jag erkänna. Starka grejer ju... Men om andra har tagit kortison och det har gått bra, samt IVF-läkarna rekommenderar det - då vågar man väl inte chansa? Jag vet att mitt immunförsvar "goes beserk" annars..Vill ju bara ha ett levande barn. Baby

• Zinfandel

Förstår inte riktigt denna skräckpropaganda kring kortison i Sverige - i stora delar av världen är det receptfritt för att man idag vet bättre och idag finns det som sagt även svenska studier som påvisar motsatsen, så starka grejor är det inte Glad. Sen ska man såklart vara försiktig med alla typer av piller och inte på något vis överkonsumera men med tanke på att allt annat vi trycker i oss som sätter hela kroppens normala cykel ur funktion (varför undrar aldrig någon över konsekvenserna av det..?!) så känns det som det lilla i det hela Flört Lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Juliette F
    Zinfandel skrev 2014-01-23 08:28:18 följande:
    Förstår inte riktigt denna skräckpropaganda kring kortison i Sverige - i stora delar av världen är det receptfritt för att man idag vet bättre och idag finns det som sagt även svenska studier som påvisar motsatsen, så starka grejor är det inte Glad. Sen ska man såklart vara försiktig med alla typer av piller och inte på något vis överkonsumera men med tanke på att allt annat vi trycker i oss som sätter hela kroppens normala cykel ur funktion (varför undrar aldrig någon över konsekvenserna av det..?!) så känns det som det lilla i det hela Flört Lycka till {#emotions_dlg.flower}

Tack Zinfandel! Känns lite lugnare, man vill ju göra allt "rätt". Äta folsyra, avstå från alkohol osv. Ska börja med kortisonet redan i dag, efter frukosten. Är lite sen på det, jobbar hemifrån :) Men som en skrev så ska man sluta med kortison så FORT man blir gravid! Stämmer det?
  • Mar14
    Juliette F skrev 2014-01-23 01:26:00 följande:
    Tack för er info!

Som jag förstår det så gäller det bara de första veckorna i graviditeten, och att man trappar ner dosen successivt. Men det känns inte helt bra ändå, måste jag erkänna. Starka grejer ju... Men om andra har tagit kortison och det har gått bra, samt IVF-läkarna rekommenderar det - då vågar man väl inte chansa? Jag vet att mitt immunförsvar "goes beserk" annars..Vill ju bara ha ett levande barn. Baby
    När jag blev gravid naturligt efter flera års IVF-försök så tog jag faktiskt kortison på egen hand (hade ju kvar burken) under första 1-2 veckorna, just för att jag vet att mitt immunförsvar överreagerar. Jag tror man behöver göra en egen bedömning mellan vilken risk man helst tar (dvs risken att man tar ett för starkt preparat eller risken att immunförsvaret stöter bort embryot).

Det tar ju ett tag innan fostret verkligen fäst och börjar "leva av" mamman, så den allra första tiden är det inte så mycket som går över till fostret.

Dessutom är det ju, som sagt, inte några jättedoser eller någon lång tid men är du orolig skall du förstås prata med din doktor.

Lycka till!
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Juliette F
    Mar14 skrev 2014-01-23 10:03:46 följande:
    När jag blev gravid naturligt efter flera års IVF-försök så tog jag faktiskt kortison på egen hand (hade ju kvar burken) under första 1-2 veckorna, just för att jag vet att mitt immunförsvar överreagerar. Jag tror man behöver göra en egen bedömning mellan vilken risk man helst tar (dvs risken att man tar ett för starkt preparat eller risken att immunförsvaret stöter bort embryot).

Det tar ju ett tag innan fostret verkligen fäst och börjar "leva av" mamman, så den allra första tiden är det inte så mycket som går över till fostret.

Dessutom är det ju, som sagt, inte några jättedoser eller någon lång tid men är du orolig skall du förstås prata med din doktor.

Lycka till!
    Tack Mar14! Det låter ju vettigt, jag har en autoimmun sjukdom som är under kontroll fn. Dvs TPO-antikropparna stiger inte. Vid senaste kollen hade de t o m sjunkit något (500). Jag har nu tagit en kortisontablett (åt precis frukost, sent idag :)). och får väl hoppas att jag inte blir förkyld nu inför Tjeckien-resan! Jag har nämligen inte märkt att jag har något överaktivt immunförsvar, då jag ofta drabbas av småförkylningar. Influensa en gång vart 5:e år kanske, då talar vi 41 graders feber, öroninflammationer, halsinflammationer - hela kittet!

Nej, inga jättedoser, men ska ta 10 mg efter ET, och enl kliniken ska den dosen trappas ner för att slippa besvär. Läkaren där rekommenderar det, och de vet nog mer än en svensk allmänläkare skulle jag tro. Min gynekolog är också av den gamla skolan, ska byta nu då han inte vet skillnaden på hypo- och hypertyreos..rätt illa anser jag! Men men, han är samarbetsvillig (skriver ut allt som Tjeckien kräver) samt lätt på handen. Så jag gör bytet när plusset väl är ett faktum ;).
    Juliette F skrev 2014-01-23 09:53:37 följande:

Tack Zinfandel! Känns lite lugnare, man vill ju göra allt "rätt". Äta folsyra, avstå från alkohol osv. Ska börja med kortisonet redan i dag, efter frukosten. Är lite sen på det, jobbar hemifrån :) Men som en skrev så ska man sluta med kortison så FORT man blir gravid! Stämmer det?
    Blev fel, såg nu att du skrev att kortison är säkert under en hel graviditet. Men det kommer jag inte att ta förstås. Som du har kämpat, läste i din presentation!! Var är du nu någonstans, planer? KRAM.{#emotions_dlg.flower}

• Mar14
    Juliette F skrev 2014-01-23 10:28:32 följande:
    Tack Mar14! Det låter ju vettigt, jag har en autoimmun sjukdom som är under kontroll fn. Dvs TPO-antikropparna stiger inte. Vid senaste kollen hade de t o m sjunkit något (500). Jag har nu tagit en kortisontablett (åt precis frukost, sent idag :)). och får väl hoppas att jag inte blir förkyld nu inför Tjeckien-resan! Jag har nämligen inte märkt att jag har något överaktivt immunförsvar, då jag ofta drabbas av småförkylningar. Influensa en gång vart 5:e år kanske, då talar vi 41 graders feber, öroninflammationer, halsinflammationer - hela kittet!

Nej, inga jättedoser, men ska ta 10 mg efter ET, och enl kliniken ska den dosen trappas ner för att slippa besvär. Läkaren där rekommenderar det, och de vet nog mer än en svensk allmänläkare skulle jag tro. Min gynekolog är också av den gamla skolan, ska byta nu då han inte vet skillnaden på hypo- och hypertyreos..rätt illa anser jag! Men men, han är samarbetsvillig (skriver ut allt som Tjeckien kräver) samt lätt på handen. Så jag gör bytet när plusset väl är ett faktum ;).
    Blev fel, såg nu att du skrev att kortison är säkert under en hel graviditet. Men det kommer jag inte att ta förstås. Som du har kämpat, läste i din presentation!! Var är du nu någonstans, planer? KRAM.{#emotions_dlg.flower}

Det kan inte vara något annat som spökar?

Jag har endometrios (som ibland kallas autoimmun, men vet inte riktigt om det är det) plus sånt här munsårsvirus och jag blir hyffsat ofta sjuk av det, vilket gör att jag känner mig sliten, ont i kroppen och förkyld, men jag blir egentligen väldigt sällan smittad av någon riktig förkylning. Tvärtom har jag rätt starkt immunförsvar, och precis som du får jag bara influensa kanske vart 5e år eller så (vilket är rätt sällan jämfört med alla som är sjuka varje år). Det tog ett tag innan jag förstod det, för jag var ju sjuk ofta, men jag är inte sjuk på grund av att immunförsvaret inte fungerar utan mer på grund av sjukdomar som immunförsvaret inte biter på (iaf enligt min uppfattning, finns lite olika teorier kring immunförsvar och endometrios). Nu kan man ju inte jämföra, men jag tänkte att de där "småförkylningarna" du skrev om kanske inte är vanliga förkylningar utan något som triggats av t.ex. din autoimmuna sjukdom? (Bara en lösryckt tanke, ibland finns det ju fler förklaringar än en.)

Att kortisonet skall trappas ned är egentligen inget konstigt, men det är inte så svårt som det låter. Eftersom du tar det så kort tid så handlar det mest om nedtrappning under 1-2 dagar, typ att du tar bara en tablett istället för två i två dagar och sen slutar. Det var i alla fall det besked jag fick av min läkare när jag tog det (i samband med IVF) och funderade på det där med nedtrappningen.
    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Juliette F
    Mar14 skrev 2014-01-23 10:40:44 följande:
    Det kan inte vara något annat som spökar?

Jag har endometrios (som ibland kallas autoimmun, men vet inte riktigt om det är det) plus sånt här munsårsvirus och jag blir hyffsat ofta sjuk av det, vilket gör att jag känner mig sliten, ont i kroppen och förkyld, men jag blir egentligen väldigt sällan smittad av någon riktig förkylning. Tvärtom har jag rätt starkt immunförsvar, och precis som du får jag bara influensa kanske vart 5e år eller så (vilket är rätt sällan jämfört med alla som är sjuka varje år). Det tog ett tag innan jag förstod det, för jag var ju sjuk ofta, men jag är inte sjuk på grund av att immunförsvaret inte fungerar utan mer på grund av sjukdomar som immunförsvaret inte biter på (iaf enligt min uppfattning, finns lite olika teorier kring immunförsvar och endometrios). Nu kan man ju inte jämföra, men jag tänkte att de där "småförkylningarna" du skrev om kanske inte är vanliga förkylningar utan något som triggats av t.ex. din autoimmuna sjukdom? (Bara en lösryckt tanke, ibland finns det ju fler förklaringar än en.)

Att kortisonet skall trappas ned är egentligen inget konstigt, men det är inte så svårt som det låter. Eftersom du tar det så kort tid så handlar det mest om nedtrappning under 1-2 dagar, typ att du tar bara en tablett istället för två i två dagar och sen slutar. Det var i alla fall det besked jag fick av min läkare när jag tog det (i samband med IVF) och funderade på det där med nedtrappningen.
    Jag vet inte det, då jag bara försökt bli gravid med makens spermier - i hela mitt liv (nåja, 10 år snart). Naturligt först, IVF med mina ägg sen, slutligen ÄD med hans simmare osv. Det har aldrig tagit sig (fast vi alltid fått embryor i labbet), och senaste ÄD skrev läkaren " no pregnancy due to poor embryo development - probably due to poor sperm qualityObestämd. För äggen var unga, av en donator som gett upphov till barn innan. Ingen läkare har konstaterat endo hos mig, men jag vet att man kan ha det ändå för det är svårt att se. Dock har jag sällan särskilt smärtsamma menstruationer, vet inte om det är typiskt för endo? Inte så långa heller 6-7 dagar. Dock blöder jag en hel del i början av cykeln men det har förbättrats mycket sen jag slutade med viss mat som gluten, kasein och soja.

Det enda som skulle kunna påverka i mitt fall, tror jag, är IVF med egna ägg, pga hypotyreosen jag har. Men nu är vi ju förbi det stadiet, vi gör ED nu,  så enl läkarna på kliniken ska inte min sjukdom påverka så länge jag ligger rätt i TSH-värdet och tar mitt kortison i början. Enligt deras erfarenhet av patienter med samma problem som jag.

När jag säger småförkyld ofta, så menar jag inte varje månad eller ens varje kvartal. Kanske några få ggr / år och ofta inte så allvarligt. Snuva och lite halsont. Sällan hög feber, max 38 eller så. Men JAG tycker det är ofta, för jag lever väldigt sunt (mitt nördintresse, kost och hälsa) så jag borde ju vara frisk alltid. Tänker jag lite naivt. Skrattande

Kan man göra något för att förbättra endo, har du fått tips om det? Ifall jag skulle ha en dold variant. Gyn har letat, men hittar ingen endo. Men då jag redan har en autoimmun sjukdom (Hashi) så löper jag ökad risk för fler, det är ju vetenskapligt bevisat...Obestämd Det är därför jag slutade med gluten, då min risk för celiaki är ökad nu (också autoimmun sjukdom).
Svar på tråden Är Prednison (kortison) säkert i dessa doser??