• Anonym (Vännen)

Hur ställa upp under IVF?

Min bästa vän och hennes pojkvän håller på att genomgå IVF. Vi vet inte än om det blir något som fastnar eller hur det kommer gå. Det är ju svårt att veta i förhand ;)

Det jag undrar är hur jag bäst ska ställa upp under tiden? Fungerar en IVF-graviditet i stort sett likadant som en vanlig, är det större risker med något, hur man man som "närstående" tänka kring detta och stötta?

Och hur kan jag stötta om det, i värsta fall, inte går hela vägen??!
    Jag skulle verkligen uppskatta svar eftersom jag vet att det kanske inte fäster och inte blir något första gången. Förstår givetvis att besvikelsen är stor men hur kan jag i så fall stötta. Vad ville ni höra/inte höra?

• Svar på tråden Hur ställa upp under IVF?
  • Vickan I

Prata med din vän säg att du vill vara stöttande och fråga hur hon känner. Jag har gjort ivf, "känner" en massa andra som gjort det och alla har nog velat stöttas på olika sätt. Somliga vill inte prata om det med andra alls, andra vill älta sannolikheter/risker/chanser så mkt det bara går och allt där i mellan. Finns inget facit.

• Anonym (Vännen)
    Vickan I skrev 2014-01-22 09:55:27 följande:
    Prata med din vän säg att du vill vara stöttande och fråga hur hon känner. Jag har gjort ivf, "känner" en massa andra som gjort det och alla har nog velat stöttas på olika sätt. Somliga vill inte prata om det med andra alls, andra vill älta sannolikheter/risker/chanser så mkt det bara går och allt där i mellan. Finns inget facit.

Hur ville du?
    Jag kan kanske få lite råd/tips och sedan utgå från oss som personer och den situation vi är i. För mig, som redan har barn och aldrig haft dessa "problem" kan det ju vara svårt att se saker som den som genomgått/genomgår det ser och känner.
    Jag ber inte om ett facit utan, som sagt, om tips och råd för vad man kan tänka på som utomstående/närstående som alltså inte har så lätt att sätta sig in i situationen. Mitt liv pågår ju som vanligt, medan hennes kretsar kring detta. Förstår du hur jag menar?

Jag tror inte heller hon vet hur hon skulle vilja ha stöttning om något tråkigt händer och om en sådan situation uppstår så kan det även vara svårt att svara på. Att jag stöttar henne vet hon :) Men då jag vet mycket lite om detta och är ute efter andras erfarenheter så är det spännande att se hur andra ser och tänker på saken.

• slemtorsk i din bralla

jag har gjort två ivf-behandlingar och jag kan säga att det jag saknade var engagemang... flera av mina närmaste vänner slutade helt enkelt prata med mig kändes det som och när vi pratade var det deras liv.

Kanske var det jobbigt för dem, den ena hade 3 barn och den andra har inga och har aldrig velat ha.

Men jag hade velat ha frågor som

Vad händer nu? Hur går det med sprutorna, gör dem ont, känner du några biverkningar? När ska ni till läkaren nästa gång? Vad händer nu? Hur går det till?
    Eller bara ett samtal där fokus ligger på behandlingen.. fråga mycket och be din vän berätta det hon vet även om du läst på och kan "allt" så hade iaf jag ett extremt behov att få prata av mig om min oro, mitt mående och alla funderingar och tankar.

Att inte bli idiotförklarad för att man toktestar med grav-tester på tok för tidigt, att ha någon att sms:a bild på ett gravtest och försöka spåra ett positivt streck *S* Låter fånigt men jag hade verkligen behövt det, men det fanns inte i min närhet.

Jag minns att jag satt och grät på ett Café före en föreläsning över att min bästa kompis som VISSTE att jag varit på äggplock inte ens frågade hur jag mådde när hon ploppade upp på facebook utan istället gick på om hennes flirt som fortfarande inte ringt tillbaka. Jag gav henne en liten hint om att fokus kanske kunde ligga på mig just där och då för jag mådde skit av äggplocket att det gått dåligt (bara 5 ägg) osv.. då bad hon om ursäkt och lovade skärpa sig till nästa gång..... det gjorde också ont att hon utgick från att det skulle bli fler behandlingar, även om det kanske bara var lite klumpigt uttryckt.

Jag fick ett stort stöd från olika grupper här på FL men jag hade hellre tagit det med mina vänner....
  • Anonym (Vännen)
    slemtorsk i din bralla skrev 2014-01-22 10:35:33 följande:
    jag har gjort två ivf-behandlingar och jag kan säga att det jag saknade var engagemang... flera av mina närmaste vänner slutade helt enkelt prata med mig kändes det som och när vi pratade var det deras liv.

Kanske var det jobbigt för dem, den ena hade 3 barn och den andra har inga och har aldrig velat ha.

Men jag hade velat ha frågor som

Vad händer nu? Hur går det med sprutorna, gör dem ont, känner du några biverkningar? När ska ni till läkaren nästa gång? Vad händer nu? Hur går det till?
    Eller bara ett samtal där fokus ligger på behandlingen.. fråga mycket och be din vän berätta det hon vet även om du läst på och kan "allt" så hade iaf jag ett extremt behov att få prata av mig om min oro, mitt mående och alla funderingar och tankar.

Att inte bli idiotförklarad för att man toktestar med grav-tester på tok för tidigt, att ha någon att sms:a bild på ett gravtest och försöka spåra ett positivt streck *S* Låter fånigt men jag hade verkligen behövt det, men det fanns inte i min närhet.

Jag minns att jag satt och grät på ett Café före en föreläsning över att min bästa kompis som VISSTE att jag varit på äggplock inte ens frågade hur jag mådde när hon ploppade upp på facebook utan istället gick på om hennes flirt som fortfarande inte ringt tillbaka. Jag gav henne en liten hint om att fokus kanske kunde ligga på mig just där och då för jag mådde skit av äggplocket att det gått dåligt (bara 5 ägg) osv.. då bad hon om ursäkt och lovade skärpa sig till nästa gång..... det gjorde också ont att hon utgick från att det skulle bli fler behandlingar, även om det kanske bara var lite klumpigt uttryckt.

Jag fick ett stort stöd från olika grupper här på FL men jag hade hellre tagit det med mina vänner....
    Tack snälla! Jag frågar och undrar det redan, så det känns skönt att jag i alla fall uppmärksammat lite :)  samtidigt ska jag säga att hon får säga ifrån om hon tycker det blir jobbigt. Ibland vill man kanske inte prata om det heller. Att ALLT fokus från andra hamnar på IVF:n heller liksom.

Jag tycker inte att det är löjligt att toktesta graviditetstester, det är väl klart att man blir sådan när man VET att det faktiskt är /kan vara något på G.

Gick båda dina behnadlingar vägen eller gjorde du "om" ? Hur hade du önskat att reaktionen såg ut då?
    Är det några särskilda risker under en IVF-graviditet?

• slemtorsk i din bralla

vi lyckades på andra försöket, har en liten ett-åring som kryper på mig just nu Det var ingen skillnad på hur vänner betedde sig tyvärr.

Risker ska det inte vara annat än vid an vanlig grav men jag som var 39 hade ju större risker pga min ålder.

Fråga din vän om hon vill göra ngt annat, det är viktigt att inte glömma bort sig själv och som du skriver kanske man behöver ngt annat än behandlingen men jag kan ärligt säga att livet faktiskt kretsade runt detta och allt annat var suddigt i perifirin.

• Anonym (Vännen)
    slemtorsk i din bralla skrev 2014-01-22 10:53:46 följande:
    vi lyckades på andra försöket, har en liten ett-åring som kryper på mig just nu Det var ingen skillnad på hur vänner betedde sig tyvärr.

Risker ska det inte vara annat än vid an vanlig grav men jag som var 39 hade ju större risker pga min ålder.

Fråga din vän om hon vill göra ngt annat, det är viktigt att inte glömma bort sig själv och som du skriver kanske man behöver ngt annat än behandlingen men jag kan ärligt säga att livet faktiskt kretsade runt detta och allt annat var suddigt i perifirin.
    Grattis! Vad härligt.
    Men jag tycker det är lite lustigt att personer i omgivningen inte engagerar sig mer.

Jag hoppas givetvis att det går på första försöket för dem. Men om det inte gör det kan jag tänka mig om livet kretsar ÄNNU mer kring det än innan.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (Vännen) skrev 2014-01-22 11:13:33 följande:
    Grattis! Vad härligt.
    Men jag tycker det är lite lustigt att personer i omgivningen inte engagerar sig mer.

Jag hoppas givetvis att det går på första försöket för dem. Men om det inte gör det kan jag tänka mig om livet kretsar ÄNNU mer kring det än innan.
    VId andra försöket gick ju tankarna väldigt mycket om man kunde gjort något bättre förra gången. Tyvärr gick jag upp en massa under första försöket pga den påverkan hormonerna hade på mig, det gjorde mig oerhört deppig då jag bantat ner mig 25 kg just för att ens FÅ IVF, efter första försöket vägde jag för mycket så min läkare sa till mig att jag måste ner 8 kg minst för att få försök nr 2 och det klarade jag precis. Men inte ens det fick jag stöttning i av vännerna.

Mycket funderingar var om jag inte hade gjort det, om jag bara hade gjort så där istället och så gick man verkligen upp i det på andra försöket. Jag hade dessutom praktik då (en hel termin) vilket gjorde att det minst sagt var kaos och jag verkligen behövde bolla men som tur var så hade jag en svärfar som var extremt engagerad och intresserad som lyssnade och försökte förstå och min handledare på praktiken (som var terapeut lyckligt nog) som såg att jag förändrades så fort behandlingen startade. Jag var också väldigt öppen med behandlingen och höll den inte hemlig vilket många nog tyckte var jobbigt underligt nog.
  • isadora81

Fråga hur det går så märker du om hon vill prata eller inte. Ofta vill man gärna prata om sprutandet, vad doktorn har sagt, hur äggplocket gick osv. Det man inte vill är att få goda råd som slappna av, har du testat akupunktur, oroa dig inte, osv osv.

• Anonym (7 st.)

Det var bara första gången vi berättade och p.g.a inget stöd gav vi upp alla andra behandlingar. Skryt över egen fertilitet,urkorkade råd eller dumma förslag är absolut det sista man bör säga! "Jag kollade upp mig hos läkare innan vi gifte oss och han sa att jag var lika fertil som en 20-åring" Det fick jag höra av en 41-åring med en 10-månaders och gravid på nytt! Trots att hon visste allt om oss! Vad trodde hon det skulle tillföra mig!?

Så ts.säg inget dylikt,finns mest där och lyssna,det räcker långt.

• Anonym (Vännen)
    Anonym (7 st.) skrev 2014-01-22 15:24:25 följande:
    Det var bara första gången vi berättade och p.g.a inget stöd gav vi upp alla andra behandlingar. Skryt över egen fertilitet,urkorkade råd eller dumma förslag är absolut det sista man bör säga! "Jag kollade upp mig hos läkare innan vi gifte oss och han sa att jag var lika fertil som en 20-åring" Det fick jag höra av en 41-åring med en 10-månaders och gravid på nytt! Trots att hon visste allt om oss! Vad trodde hon det skulle tillföra mig!?

Så ts.säg inget dylikt,finns mest där och lyssna,det räcker långt.

Jag måste fråga om det i något jag skriver uppfattas som att jag säger sådana saker, vill veta så jag i så fall kan tänka mig ännu noggrannare för. 

Nu vet inte jag vad dumma förslag och korkade råd är... Alltså det är ju lite det som är min fråga. Vad ska jag tänka på. Hur stöttar jag bäst? Jag vet inte ens hur man råder i en IVF, jag kan ju inte styra över den. Mer än att jag lyssnar om hon vill prata.

Nu är det ju en utav mina bästa vänner vi pratar om och hon är ju ganska medveten om hur fertil eller inte jag är, eller hur jag tänker i många situatioiner. Jag hade inte tänkt att fokusera på mig så mycket i mitt stöttande... Utan henne. Jag har inget behov av att hävda mig och vet ju inte alls hur jag själv hade mått eller tänkt i en sådan situation. Det är jättesvårt att sätta sig in i det på något vis, även om det är så uppenbart att jag varit mycket ledsen i alla fall.

Har förståelsen varit viktig för er eller har det liksom bara varit att folk ska bry sig om hur det går/känns?

Du heter "7st" men säger att ni gav upp efter första behandlingen. Gav ni upp att söka stöttning eller vad är det du menar?

Svar på tråden Hur ställa upp under IVF?