slemtorsk i din bralla skrev 2014-01-22 10:35:33 följande:
jag har gjort två ivf-behandlingar och jag kan säga att det jag saknade var engagemang... flera av mina närmaste vänner slutade helt enkelt prata med mig kändes det som och när vi pratade var det deras liv.
Kanske var det jobbigt för dem, den ena hade 3 barn och den andra har inga och har aldrig velat ha.
Men jag hade velat ha frågor som
Vad händer nu? Hur går det med sprutorna, gör dem ont, känner du några biverkningar? När ska ni till läkaren nästa gång? Vad händer nu? Hur går det till?
Eller bara ett samtal där fokus ligger på behandlingen.. fråga mycket och be din vän berätta det hon vet även om du läst på och kan "allt" så hade iaf jag ett extremt behov att få prata av mig om min oro, mitt mående och alla funderingar och tankar.
Att inte bli idiotförklarad för att man toktestar med grav-tester på tok för tidigt, att ha någon att sms:a bild på ett gravtest och försöka spåra ett positivt streck *S* Låter fånigt men jag hade verkligen behövt det, men det fanns inte i min närhet.
Jag minns att jag satt och grät på ett Café före en föreläsning över att min bästa kompis som VISSTE att jag varit på äggplock inte ens frågade hur jag mådde när hon ploppade upp på facebook utan istället gick på om hennes flirt som fortfarande inte ringt tillbaka. Jag gav henne en liten hint om att fokus kanske kunde ligga på mig just där och då för jag mådde skit av äggplocket att det gått dåligt (bara 5 ägg) osv.. då bad hon om ursäkt och lovade skärpa sig till nästa gång..... det gjorde också ont att hon utgick från att det skulle bli fler behandlingar, även om det kanske bara var lite klumpigt uttryckt.
Jag fick ett stort stöd från olika grupper här på FL men jag hade hellre tagit det med mina vänner....
Tack snälla! Jag frågar och undrar det redan, så det känns skönt att jag i alla fall uppmärksammat lite :) samtidigt ska jag säga att hon får säga ifrån om hon tycker det blir jobbigt. Ibland vill man kanske inte prata om det heller. Att ALLT fokus från andra hamnar på IVF:n heller liksom.
Jag tycker inte att det är löjligt att toktesta graviditetstester, det är väl klart att man blir sådan när man VET att det faktiskt är /kan vara något på G.
Gick båda dina behnadlingar vägen eller gjorde du "om" ? Hur hade du önskat att reaktionen såg ut då?
Är det några särskilda risker under en IVF-graviditet?