• kiki

Visum till Egypten

Hej, undrar om någon här fixat visum på flygplatsen i Egypten, Hurghada? Gick det bra? Vad behövdes? Något extra foto? Tack på förhand!

• Svar på tråden Visum till Egypten
  • Mälaröbo

De delar ut ett papper på planet som du får fylla i. En massa uppgifter från passet mm. Tips: ta med ett gäng bläckpennor! Framme på flygplatsen fick man köa en stund för att visa upp sitt papper och sitt pass. Tror inte att vi betalade nåt extra. Sen gick man bara vidare till vanlig passkontroll mm.

• Maria 434
    Mälaröbo skrev 2014-01-22 13:35:34 följande:
    De delar ut ett papper på planet som du får fylla i. En massa uppgifter från passet mm. Tips: ta med ett gäng bläckpennor! Framme på flygplatsen fick man köa en stund för att visa upp sitt papper och sitt pass. Tror inte att vi betalade nåt extra. Sen gick man bara vidare till vanlig passkontroll mm.

Åker man charter ingår kostnaden i resepriset, åker man reguljärt tror jag att man får betala
  • kiki

Vi åker sista minuten charter, men en av resenärerna är utländskmedborgare, för nordiska ingår visum i resans pris.

• Maria 434
    kiki skrev 2014-01-22 13:48:52 följande:
    Vi åker sista minuten charter, men en av resenärerna är utländskmedborgare, för nordiska ingår visum i resans pris.

Då behöver den personen kolla upp vad som gäller just för denne
  • kiki

Har försökt hitta info men hittar ingenstans. Det han hittar är att han inte behöver ha visum vilket i mina öron låter konstigt. Därför undrade jag om någon fixar visum på plats nere i Egypten.

• Maria 434
    kiki skrev 2014-01-22 14:02:39 följande:
    Har försökt hitta info men hittar ingenstans. Det han hittar är att han inte behöver ha visum vilket i mina öron låter konstigt. Därför undrade jag om någon fixar visum på plats nere i Egypten.
    Vet inte charterbolaget?

Annars varför kontaktar personen inte Egyptiska ambassadens visumavdelning? Telefonnr och kontaktuppgifter finns i länken
  • kiki

Testat ringa de nr men de e bara en info telefon som berättar konsulatets öppettider samt adress. :/

• Mälaröbo

Alla fixar visum på plats, men hur det fungerar för icke-svenska medborgare borde charterbolaget kunna svara på.

• kiki

Nej, Ving visste inte hur man gör :/ Vågar man chans? @.@

• evaoregon
    kiki skrev 2014-01-22 15:23:04 följande:
    Nej, Ving visste inte hur man gör :/ Vågar man chans? @.@
    Jag skulle absolut inte chansa.  För flera nationaliteter så går det inte att fixa på flygplatsen utan man måste ha ordnat med visa i förväg.  Vilket land är personen medborgare i?
  • evaoregon
    Mälaröbo skrev 2014-01-22 15:15:18 följande:
    Alla fixar visum på plats, men hur det fungerar för icke-svenska medborgare borde charterbolaget kunna svara på.
    Nej, många nationaliteter (om man kommer ifrån bl a Östeuropa, en del länder i Asien och alla länder i Afrika) måste fixa visum innan och kan inte fixa det på flygplatsen.  
  • evaoregon
    kiki skrev 2014-01-22 14:02:39 följande:
    En del nationaliteter behöver inte visum.

Citizens exempted from getting a visa to Egypt:

Citizens of Saudi Arabia, Bahrain, Kuwait, United Arab Emirates, Jordan, Yemen, Geboti, Syria, Oman, Qatar, and Libya.

• kiki

Va in till ambassaden och frågade :) Och fick svaret att det är säkrast att göra visumet redan i Sverige :)

• evaoregon
    kiki skrev 2014-01-23 11:05:49 följande:
    Va in till ambassaden och frågade :) Och fick svaret att det är säkrast att göra visumet redan i Sverige :)
    Så kan det nog vara.  Vilket land kommer personen ifrån?
  • evaoregon
    kiki skrev 2014-01-23 18:46:24 följande:
    Japan :)
    I så fall kan man fixa visum på flygplatsen, men det kan nog ändå vara säkrast att göra det redan i Sverige.

Citizens of North Korea, South Korea, Republic of China, Japan, Singapore, Maldives, Nepal, Brunei. can get a visa from our consulates abroad or upon their arrival to Egypt:
Svar på tråden Visum till Egypten