• selmismamma

180 dagar

Hej!

Jag väntar mitt andra barn som är beräknat 11 februari.
    Jag har arbetat 80% fram till nu och under den tiden tagit ut 20% föräldrarpeng för att få rätt SGI.
    Då det är lång handläggningstid på fk vill jag kunna planera min föräldrarledighet nu för en viss tid framåt så jag inte blir utan pengar.
    Jag vet att jag måste ta ut minst 5 dagar i veckan för att få rätt SGI. 
    Men när barnet är fött, kan jag ta ut 4 dagar i veckan istället då?
    Jag vill helst inte att mina dagar skall försvinna så fort.
    Jag har för mig sen sist att man måste ha tagit ut 180 dagar innan en viss tid för att det ska bli rätt föräldrarpenning, eller tänker jag fel?

mvh
    Annie

• Svar på tråden 180 dagar
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har arbetat 80 % och under tiden skyddat din SGI med att ta ut 20 % i föräldrapenning så måste du ta ut 5 hela dagar per vecka från den dagen du slutar att arbeta helt, fram tills nästa barn föds för att din SGI fortsättningsvis skall vara skyddad.
    Från den dagen då det nya barnet föds så är din SGI skyddad på nytt fram tills barnet fyller 1 år och under den tiden väljer du själv hur många föräldrapenningdagar du vill ta ut per vecka utan att det påverkar SGIn.

De första 180 dagarna som tas ut på barnet så måste man välja sjukpenningnivådagar och efter det, kan man börja använda även lägstanivådagar om det var det du menade.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden 180 dagar