Berätta för släkt och vänner
Hur ska ni göra/hur gjorde ni när ni släppte bomben för släkt och vänner? Tänker ni er något roligt påhitt eller säger ni det bara rakt ut?
Hur ska ni göra/hur gjorde ni när ni släppte bomben för släkt och vänner? Tänker ni er något roligt påhitt eller säger ni det bara rakt ut?
Hejsan allihopa!
Jag är gravid i vecka 8 (7+4) och jag och min partner har berättat för våra föräldrar och mina bonusbarn, som är i tonåren, om att det kommer en liten sladdis :). Jag har en dotter som fyller 7 år i maj från ett tidigare förhållande och som bor hos mig på heltid. Nu kommer frågan: När har ni med barn som kommer att bli syskon tänkt att berätta den glada nyheten? Känner mig lite villrådig hur vi ska göra då det kommer att hända mycket förändringar i hennes liv den närmsta tiden. Vi ska flytta till en annan stad, flytta ihop med min partner och hans barn (som hon har en jättefin relation med) samt byta skola mitt i allt detta. Vill inte att det ska bli "kaka på kaka" för henne med alla förändringar. Ska även nämna att hon är väldigt van vid att det bara är jag och hon, så jag vill att det ska bli så lugn och fin övergång som möjligt :) Har ni några råd?
Våra föräldrar har inte ens träffats, alla bor på olika ställen. Vi planerar att bjuda ut på middag och då får de vat sin t-shirt med texten blivande morfar, osv. Ännu är det ingen som vet!
Och så får man inte glömma att filma reaktionerna, eller hur?! =)
Var tvungen att "breaka" nyheterna för min syster & svägerska på min möhippa i januari (för att slippe bli nersupt)!
Vi visste inte ännu hur vi skulle göra då, så jag förklarade läget & de förstod.
Mamma fyllde år i slutet på februari - så jag köpte en bukett blommor & ett kort där jag skrev "Grattis Mormor".
När vi skulle dela ut bröllopsinbjudan hade jag förklätt korten som julkort, åkte dit med karln & sa att det var "personlig utdelning av julkorten i år". Föga förvånad & glada reaktioner från både mamma & hennes karl. Så med "Grattis mormor"-kortet så frågade hon nåt i stil med "är det någon baktanke med det här också" =)
För någon vecka sedan hade vi en middag hemma med våra närmsta vänner (däribland min svägerska & karlns bror). Vi släppte bara bomben vid middagsbordet - och folk blev väldigt glada, och vissa hade ju anat lite också. Sen fick vi hundra frågor om vad jag hade druckit på bröllop & möhippa - jag hade varit rätt duktig på att dölja =)
Ikväll ska vi ut & äta med svärfar (som inget vet ännu) samt lite familjevänner - och jag är super nervös! Men det går nog bra ^^
I övrigt så har vi bara karlns släkt kvar i princip, och de bor 40-80 mil härifrån (faster, farmor, mormor, moster & morbror) så de tänkte vi skicka ultraljudsbilder till per post (efter ultraljudet 22/4). Sedan är det bara att vänta på telefonsamtalen =)
Nu har vi berättat för våra familjer med en liten saga om våra efternamn som dom först fick läsa sen fick dom öppna brevet med ultraljuds bilderna i. Reaktionerna var antingen störtgråta eller stå helt paff. Haha. Men alla blev otroligt glada och nu är min mamma som besatt av hur tungt jag jobbar, vilka hästar jag rider och ringer varje dag och frågar om vi vill ha olika möbler ;)