• SannaB83

Erfarenhet av Anafranil??

Fick denna medicin utskriven idag mot ångest och depression. Har läst på lite men man blir ju livrädd av alla biverkningar. Enda kravet jag hade var att jag skulle få en medicin som inte ger viktuppgång. Och nu läser jag att Anafranil har det som biverkning. Någon som ätit och vill berätta lite??

• Svar på tråden Erfarenhet av Anafranil??
  • Anonym (w)

Har du tagit andra medel mot depression tidigare? Är du mycket deprimerad?

De flesta mediciner kan ge en mängd biverkningar, men många klarar sig utan att få så många. Bara för att biverkan står med betyder inte det att just kommer att få den. Och huvudsaken måste väl vara att du mår bättre?

• Anonym (45)

Anafranil är ett rävgift enligt min psykiatriker... varför fick du inget nyare medel som ex sertralin?

Jag hade bytt!!

• SannaB83

Har ätit cipralex, sertralin och valdoxan tidigare utan någon framgång. Depressionen är ganska dålig men värst är ångesten just nu . Eftersom jag tröstäter när jag har ångest har jag lagt på mig 10 kg under vintern. Övervikten gör mig mer deppig så det är en ons cirkel. Har du själv ätit Anafranil??

• SannaB83

Rävgift låter inte hoppfullt . Det var Anafranil och venlafaxin det stod mellan. Min terapeut tyckte Anafranil vilket det oxå blev.

• Anonym (45)
    SannaB83 skrev 2014-01-22 21:30:58 följande:
    Rävgift låter inte hoppfullt . Det var Anafranil och venlafaxin det stod mellan. Min terapeut tyckte Anafranil vilket det oxå blev.

Jag har ätit Anafranil, aldrig mer!

Jag äter nu Venlafaxin och är supernöjd!
  • Anonym (w)
    SannaB83 skrev 2014-01-22 21:28:35 följande:
    Har ätit cipralex, sertralin och valdoxan tidigare utan någon framgång. Depressionen är ganska dålig men värst är ångesten just nu . Eftersom jag tröstäter när jag har ångest har jag lagt på mig 10 kg under vintern. Övervikten gör mig mer deppig så det är en ons cirkel. Har du själv ätit Anafranil??
    Nej, jag har inte ätit Anafranil själv men jag vet att det inte brukar vara det första valet. Om du inte blivit hjälpt av de andra kanske det är Anafranil du behöver? Om terapeuten tror att det kan hjälpa dig skulle jag sätta tilltro till det.
  • Anonym (anafranil)

Hej!

Min läkare skrev ut Anafranil till mig eftersom att jag har IBS (mag/tarmsjukdom) och när man har det så hjälper en låg dos (jättelåg, 10 mg om dagen bara..)..

Tänkte iaf berätta om mina erfarenheter;
    - var mycket hungrig i början (detta är ju anledningen till att man kan gå upp i vikt, det är ju inte själva medicinen i sig som gör att man kan gå upp i vikt)
    - kände mig lite tröttare än vanligt
    - kunde inte få orgasm..

Nu har jag slutat äta dem eftersom att magen ej blev bättre.
    Hoppas att detta kan hjälpa dig lite.. Lycka till!

• Erizajo

Jag äter klomipramin som är samma sak som anafranil, det är det bästa jag gjort i mitt liv att börja med den! Äter 25 mg/dag och har gjort det i 13 år och är helt av med min panikångest! Kommer aldrig sluta äta dom! Har haft fetma dock och gjort GBP, men har alltid varit stor så tror inte det var pga medicinen.

• Mims

Jag har ätit Anafranil mot ångest och panik i 20 år. Funkar jättebra för mig. Har gjort uppehåll vid mina graviditeter och då fått tillbaka mina panikattacker men de har försvunnit igen så fort jag börjat medicinera. Att Anafranil inte gärna skrivs ut av läkare är just pga biverkningarna med de är dosberoende och vid ångest/panik äter man väldigt låg dos. De nya modernare medicinerna har mindre biverkningar men kräver å andra sidan högre doser. Vissa är känsligare än andra precis som vid all medicinering men jag har personligen inte känt av några av de listade biverkningarna. Då jag har ätit dessa under lång tid och även har pratat med många andra om just Anafranil så har jag rätt stor erfarenhet av den. Så känner du dig orolig så inboxa mig så skall jag försöka svara på dina frågor.

• SannaB83

Tack för alla svar. Har hämtat ut medicinen men inte börjat ännu eftersom jag är rädd för mediciner överlag. Dock förstår jag själv att jag måste börja då min läkare börjat prata om ECT och det vill jag verkligen inte

• DarkLink

Dom kan inte tvinga dig att genomgå ECT (om du inte är tvångsvårdad kanske?) men jag tänker att det är mindre biverkningar än medicinerna.
    Jag sa till min sambo senast idag: "om jag hamnar i en djup depression så vill jag inte ha SSRI, jag vill ha ECT"

Svar på tråden Erfarenhet av Anafranil??