• Nattsuddarn

Lön och årsarbetstid

Hej!
    Har ringt och ringt flera dagar till FK utan att komma fram så hoppas nu få hjälp denna vägen. Hoppas få svar på följande frågor:

Har ett barn som är 1,5 år. Hade en heltidstjänst som gick ut under föräldraledigheten. 
    Har nu ett nytt jobb, ett vikariat på 75% som är på 11 mån. Just nu jobbar jag 4 dagar i veckan varav 2 lite kortare arbetstid. Snart kommer min sambo gå tillbaka till arbete från att ha varit föräldraledig. När vi båda jobbar kommer jag arbeta mina 75% utspritt på 5 dagar i stället för 4 för att kunna hämta tidigare på dagis. Har sedan min föräldraledighet varit arbetssökande tiden jag ej jobbat men vill nu istället fylla ut med föräldrapenning 1,4 dagar/v för att skydda SGIn.

När det gäller årslön, ska jag då fylla i vad jag tjänar på 75% tex 30000 (som lönen skulle ha varit om jag hade varit anställd på 100%) ggr 0.75=22500 ggr 12 mån =270 000? (är alltså anställd på 75%, har ej gått ner från en heltid)

När det gäller årsarbetstid, hur ska jag då fylla i? 30h ggr 52v=1560h
    Eller ska jag fylla i dagar? Och hur ska jag beräkna det i så fall då jag nu jobbar 4 dagar /v men snart byter till 5dagar/v?

Ska det faktum att jag har ett vik som är kortare än ett år tas med i beräkningen på ngt sätt?

Tack till dig som svarar!

• Svar på tråden Lön och årsarbetstid
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du har lön och andra ersättningar i pengar hela året kan din årsinkomst beräknas med hjälp av den totala lönen så här:

månadslön x 12 veckolön x 52 eller timlön x antalet arbetade timmar

Du räknar på din lön som är på 75% och multiplicerar det med 12 månader.
    Årsarbetstiden är något som ska stå i avtalet från arbetsgivaren, du kan ha en årsarbetstid i dagar eller timmar. Kontrollera med din arbetsgivare vad som gäller för dig. 

Vi tittar på om ditt arbete är stadigvarande i 6 månader eller mer, efter som du berättar att du har ett vikariat på 11 månader så räknas det som stadigvarande.

Du vet väl om att du själv kan utföra flera ärenden och följa pågående ärenden genom att gå in på Mina sidor på www.forsakringskassan.se

Hälsningar
    Jane, handläggare

Svar på tråden Lön och årsarbetstid