• Anonym (Jätterädd)

HUR ont gör det att sätta in spiral?

HUR ont gör det att sätta in en spiral på en skala 1-10? Hur länge har man ont?
    Skulle så gärna vilja sätta in men jag vågar verkligen inte!
    Då jag har årslånga sexuella övergrepp i bagaget är jag känslig mot underlivssmärta. Kan man få lugnande/smärtlindring?

• Svar på tråden HUR ont gör det att sätta in spiral?
  • Anonym (keylime)

Inte alls! Min barnmorska sa åt mig att ta en ipren och två alvedon en timma innan besöket och det hjälpte nog för jag kände nästan inget alls. Kan väl också säga att båda mina barn är födda med ks, och det gick bra ändå.

• Karro94

Det känns som en riktig kraftig mensvärk. Jag tog tre olika värktabletter innan men det hjälpte inte så mycket ;P

• Kakmonster

Hej!
    Jag satte in kopparspiral i måndags. Min första spiral. Hade förberett mig på att det skulle göra djävulsk ont, men hallå, kändes knappt alls! Superförvånad! Det som kändes mest var när bm tryckte på magen för att känna hur livmodern låg och skulle mäta den. Men det var ju knappast som jag föreställt mig att det skulle vara.

• Anonym (Måndag)

Ska sätta in en på månad. Min bm sa att jag ska ta 2 Alvedon en timme innan, men inget om någon Ipren. Ska man ta det också?

• Anonym (haft en)

Jag hade spiral innan jag fick barn och det gjorde verkligen djävulsk ont att både sätta in och ta ut den. När den sattes in svartnade det för ögonen av smärta och det kändes lite som att jag ville kräkas. Sedan hade jag svår mensvärk första veckan och sedan "vanlig" mensvärk i ytterligare en vecka. Jag har sedan haft lite problem vid cellprovtagning eftersom jag tokspänner mig omedvetet av smärtminnena.

Som jag förstått det ska det vara betydligt enklare om man får en när man fött barn redan.

• Momalicious

10. Fy farao. Dock kan det ha berott på att jag inte fött barn innan, min livmoder var på gränsen till för liten. Men det värsta var ju allt pillande och "dragande" i tappen, men det var den bästa preventivmetod jag testat så det var lätt värt det. Fick också rådet att ta smärtstillande innan, om det hjälpte så vill jag inte veta hur det hade känts annars haha. Var kallsvettig och svimmade nästan efteråt så min man fick lämna jobbet och hämta mig. Det gjorde dock inte så ont några timmar efteråt, som en ganska stark mensvärk. Men som sagt, det brukar INTE ta så lång tid eller göra så ont som det gjorde för mig. :)

• Meria

Om 1 är nästan inget och 10 AJSOMFAN låg det på en 3:a ungefär. Det var obehagligt, men gjorde inte ont. Nöp till i nån sekund eller två sen var det över. Jag hade TENS under tiden och hade tagit alvedon innan. Kände inte mycket när de tog ut den heller (fick livmoderinflammation efter 8 månader). 

Så för mig var det ingen stor grej, men inflammationen gjorde att jag inte tänker skaffa en till. För värken jag hade av den i drygt en vecka efter var en klar 10:a. 

(¨,) Loke -06 & Isak -08 & Mika -12 (,¨)
  • Anonym (Ont)

Den första sattes in utan att jag tagit värktablett och det krånglade och tog tid och kändes som en miniförlossning.

Den andra som skulle sättas in så kunde dom inte öppna upp livmoderhalsen, det blev spasmer, och kraftig blödning. Så den sattes in några dagar senare under lätt sedering.

• Anonym (Inte ont)

Jag tog ingen värktablett alls innan jag satte in kopparspiralen, inte när jag tog ut den heller. Det ända jag kände var lite obehag, men absolut ingen smärta. Lite lite molande värk någon timme efter och det var det

Svar på tråden HUR ont gör det att sätta in spiral?