• nicolinasse

Beteendevetenskapligt program

Funderar och funderar...

Till hösten vill jag antingen studera till socialpedagog/socionom, men har alltid-alltid-alltid velat studera till beteendevetare. Redan vid gymnasievalet för en massa år sedan sökte jag samhällsprogrammet med inriktning mot beteendevetenskap. Tyvärr startades aldrig den utbildningen då det var för få sökande.

Så nu står jag här igen, och grunnar... Har gjort närmare 5 terminer på lärarutbildningen, men av olika anledningar har jag nu avslutat den utbildningen, arbetar för tillfället och ja.. Jo, men visst vill jag nog ändå bli beteendevetare.

Vill nu höra mig för här, om någon studerat till beteendevetare - hur var utbildningen? Distans eller på plats? Vad arbetar ni med idag? Är det ett klokt val?

Behörigheten är det inga som helst problem med, inte heller att ha eventuell erfarenhet (har arbetat i sammanlagt 3 år på förskola samt 1 år i särskola som verksamhetsansvarig för fritids samt mentor och ämneslärare - är barnskötare i grunden.)

Vill helst dock inte sluta arbeta, och funderar då på om det kan vara möjligt att gå programmet på distans, kanske...

Så, alla beteendevetare där ute - har ni något matnyttigt att dela med er av?

• Svar på tråden Beteendevetenskapligt program
  • sassaa

Jag pluggar nu till beteendevetare med pedagogik som huvudämne. Jag tar fristående kurser på distans.

Du har absolut en BRA grund att stå på som beteendevetare med den erfarenheten. Jag vet ju inte vad du vill rikta dig in mot med du kan ju bli chef i handikappomsorgen osvosvosv. Din erfarenhet är en bra grund för det + en beteendevetenskaplig utbildning.

Får jag fråga, hur kunde du få jobbet som verksamhetsansvarig för fritids om du inte har full lärarexamen än? Jag frågar då sådant intresserar mig mycket, sånt hade varit så kul!!

Visst, klart du kan plugga o jobba samtidigt. Jag pluggar på heltid men det känns ibland som att allt är för lätt... Så jag ska plugga på 150 % istället - jag har inget jobb. 

• nicolinasse
    sassaa skrev 2014-01-23 00:33:29 följande:
    Jag pluggar nu till beteendevetare med pedagogik som huvudämne. Jag tar fristående kurser på distans.

Du har absolut en BRA grund att stå på som beteendevetare med den erfarenheten. Jag vet ju inte vad du vill rikta dig in mot med du kan ju bli chef i handikappomsorgen osvosvosv. Din erfarenhet är en bra grund för det + en beteendevetenskaplig utbildning.

Får jag fråga, hur kunde du få jobbet som verksamhetsansvarig för fritids om du inte har full lärarexamen än? Jag frågar då sådant intresserar mig mycket, sånt hade varit så kul!!

Visst, klart du kan plugga o jobba samtidigt. Jag pluggar på heltid men det känns ibland som att allt är för lätt... Så jag ska plugga på 150 % istället - jag har inget jobb. 
    Åh vad roligt! Ah, fristående kurser.. Har jag aldrig tänkt på! Ska jag fnula på.. Men hur gör du då? Och hur håller du koll på vilka kurser som krävs för en fullgod examen? Intressant att veta tänker jag..

Haha, jaa du... Gled rakt in på ett bananskal kan jag säga! Jag sökte från början ett extrajobb på typ fritdsgård eller liknande, då barn och unga alltid intresserat mig (inte på ett creepy sätt utan deras tankar och utveckling). Från början visste jag inte ens att det var på en särskola. Ansökte, kom på intervju inom en vecka och samma dag var jag anställd. Det var först när jag var på intervjun som jag insåg att det var helt upp till mig att sköta verksamheten, så det var bara till att sätta igång med verksamhetsplaner, beskrivningar, mål osv., väldigt roligt, intensivt, tufft men oj så givande! Jag var i princip "min egen chef" då jag dels tog hand om verksamheten och dess kvalité samt arbetade "på golvet". Ingen erfarenhet från fritids, utvecklingsstörda eller ansvar på det viset. Som sagt - ett riktigt bananskal. "På den tiden" krävdes inte heller någon särskild utbildning (tyvärr måste jag säga då mycket "skit" lätt slinker igenom i dessa verksamheter) utan det räckte med min erfarenhet från förskola, min pågående utbildning samt min barnskötarutbildning.

Nu ska jag nog också tillägga att jag IDAG är 25 år, så jag har hunnit med en hel del sedan studenten.

Jag vill främst inrikta mig mot psykologi/sociologi men kan även tänka mig pedagogik - känns som att jag kan tillgodoräkna mig en hel del poäng om jag inriktar mig mot pedagogik, men jag vet inte... Avslutar ju lärarutbildningen av en (två) anledning(-ar)...

Vid vilken högskola studerar du? Krävs det även praktik på något vis, och hur gör du i så fall med den? *mycket intresserad av att höra mer*

Okej, ja... Jag är egentligen anställd på timmar som konsult på ett stort företag, men försöker just nu arbeta nästan heltid, funderar på att lägga det på 75%, då bör jag även orka studera.
  • joseeffin

Jag är utbildad beteendevetare. Jag läste samhällsvetenskapliga programmet vid Umeå universitet. Jag valde kurser själv inom programmet så byggde min egen utbildning. Hade sociologi som huvudämne, utöver det läste jag pedagogik (till C-nivå), juridik, ledarskap, genusvetenskap och lite psykologi.

Idag jobbar jag på ett utrednings- och behandlingshem och är anställd som behandlingssekreterare. Varit anställd sedan 2009 (avslutade studierna samma år).

• sassaa
    joseeffin skrev 2014-01-23 02:25:06 följande:
    Jag är utbildad beteendevetare. Jag läste samhällsvetenskapliga programmet vid Umeå universitet. Jag valde kurser själv inom programmet så byggde min egen utbildning. Hade sociologi som huvudämne, utöver det läste jag pedagogik (till C-nivå), juridik, ledarskap, genusvetenskap och lite psykologi.

Idag jobbar jag på ett utrednings- och behandlingshem och är anställd som behandlingssekreterare. Varit anställd sedan 2009 (avslutade studierna samma år).
    Det låter ju som ett jättebra jobb! Jag trodde enbart socionomer fick sådana jobb. Gled du oxå in på ett bananskal? ;) det verkar som att det är vad man behöver göra. 
  • joseeffin
    sassaa skrev 2014-01-23 11:31:24 följande:
    Det låter ju som ett jättebra jobb! Jag trodde enbart socionomer fick sådana jobb. Gled du oxå in på ett bananskal? ;) det verkar som att det är vad man behöver göra. 
    Det är jätteroligt men det är både socionomer och beteendevetare som jobbar som behandlingssekreterare. Gled in och gled in, jag fick först en timanställning som efter ett par månader blev vikariat på 100%. Efter två år fick jag en fast tjänst. Så det var ett par år där man var tvungen att visa framfötterna hela tiden
  • sassaa
    joseeffin skrev 2014-01-23 18:43:16 följande:
    Det är jätteroligt men det är både socionomer och beteendevetare som jobbar som behandlingssekreterare. Gled in och gled in, jag fick först en timanställning som efter ett par månader blev vikariat på 100%. Efter två år fick jag en fast tjänst. Så det var ett par år där man var tvungen att visa framfötterna hela tiden
    OKej, det låter ju hur bra som helst! Men vilka kurser gick du? Är det nödvändigt att gå en massa juridik-kurser - kanske någon enstaka? :)
  • joseeffin
    sassaa skrev 2014-01-23 19:03:18 följande:
    OKej, det låter ju hur bra som helst! Men vilka kurser gick du? Är det nödvändigt att gå en massa juridik-kurser - kanske någon enstaka? :)
    Nej det är absolut inte nödvändigt med juridiken men det är bra att iaf ha jöken. Man lär sig då lite om lagarna, hur man läser lagboken och så. Jag använder mig ofta av sol och lvu så då är lite kunskap om juridiken bra :)
  • Maggie

Jag tar en examen med psykologi som huvudämne om allt går som planerat. Eftersom jag bor utomlands tar jag hela utbildningen på distans. Jag tycker att utbildningen är busenkel, faktiskt för enkel och jag känner mig ofta inte tillräckligt stimulerad. Jobba samtidigt går absolut bra, jag jobbar ca 25 timmar i veckan men skulle utan problem hinna med mer. Ibland kommer perioder med lite mer jobb att göra dock, exempelvis när man har hemtentor, men det går det med.

Svar på tråden Beteendevetenskapligt program