sassaa skrev 2014-01-23 00:33:29 följande:
Jag pluggar nu till beteendevetare med pedagogik som huvudämne. Jag tar fristående kurser på distans.
Du har absolut en BRA grund att stå på som beteendevetare med den erfarenheten. Jag vet ju inte vad du vill rikta dig in mot med du kan ju bli chef i handikappomsorgen osvosvosv. Din erfarenhet är en bra grund för det + en beteendevetenskaplig utbildning.
Får jag fråga, hur kunde du få jobbet som verksamhetsansvarig för fritids om du inte har full lärarexamen än? Jag frågar då sådant intresserar mig mycket, sånt hade varit så kul!!
Visst, klart du kan plugga o jobba samtidigt. Jag pluggar på heltid men det känns ibland som att allt är för lätt... Så jag ska plugga på 150 % istället - jag har inget jobb.
Åh vad roligt! Ah, fristående kurser.. Har jag aldrig tänkt på! Ska jag fnula på.. Men hur gör du då? Och hur håller du koll på vilka kurser som krävs för en fullgod examen? Intressant att veta tänker jag..
Haha, jaa du... Gled rakt in på ett bananskal kan jag säga! Jag sökte från början ett extrajobb på typ fritdsgård eller liknande, då barn och unga alltid intresserat mig (inte på ett creepy sätt utan deras tankar och utveckling). Från början visste jag inte ens att det var på en särskola. Ansökte, kom på intervju inom en vecka och samma dag var jag anställd. Det var först när jag var på intervjun som jag insåg att det var helt upp till mig att sköta verksamheten, så det var bara till att sätta igång med verksamhetsplaner, beskrivningar, mål osv., väldigt roligt, intensivt, tufft men oj så givande! Jag var i princip "min egen chef" då jag dels tog hand om verksamheten och dess kvalité samt arbetade "på golvet". Ingen erfarenhet från fritids, utvecklingsstörda eller ansvar på det viset. Som sagt - ett riktigt bananskal. "På den tiden" krävdes inte heller någon särskild utbildning (tyvärr måste jag säga då mycket "skit" lätt slinker igenom i dessa verksamheter) utan det räckte med min erfarenhet från förskola, min pågående utbildning samt min barnskötarutbildning.
Nu ska jag nog också tillägga att jag IDAG är 25 år, så jag har hunnit med en hel del sedan studenten.
Jag vill främst inrikta mig mot psykologi/sociologi men kan även tänka mig pedagogik - känns som att jag kan tillgodoräkna mig en hel del poäng om jag inriktar mig mot pedagogik, men jag vet inte... Avslutar ju lärarutbildningen av en (två) anledning(-ar)...
Vid vilken högskola studerar du? Krävs det även praktik på något vis, och hur gör du i så fall med den? *mycket intresserad av att höra mer*
Okej, ja... Jag är egentligen anställd på timmar som konsult på ett stort företag, men försöker just nu arbeta nästan heltid, funderar på att lägga det på 75%, då bör jag även orka studera.