Vän förminskar mig
Jag har en vän som verkar tycka om att behandla mig som ett litet barn/en lillasyster och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. När jag berättar saker för henne är hon ofta väldigt "föräldraaktig" i tonen till mig, och pratar till mig som att jag inte förstår. Som att hon vore en mamma eller mormor som pratar med ett barn. Det är som att hon tror att jag inte kan ta hand om mig själv och att hon måste hjälpa till. Det har eskalerat under 2013.
Jag är välutbildad och extremt självständig, frågar aldrig om hjälp om jag inte måste, och därför stör det mig enormt när hon beter sig såhär mot mig. Är dessutom själv storasyster och har det därför inbyggt i mig att ta hand om folk, men jag skulle aldrig låta det gå ut över mina vänner på det förminskande sättet hon gör. Förstår verkligen inte varifrån hon kan ha fått att hon "står högre upp på stegen" än mig. Det enda jag kan komma på som anledning är i så fall om det skulle vara för att jag alltid försöker vara trevlig och snäll och inte gillar att ställa till onödiga scener.
Är fortfarande osäker på om det är värt att ta upp detta med henne eller om det är bättre att bara inse att vi inte passar ihop som vänner. Hon är nämligen sådan som person att hon skulle bli arg och tjurig om jag tog upp det och då skulle vi bli osams. Känner att jag i så fall hellre fasar ut henne tills att vår relation blir mer som bekanta.
Någon som haft samma/liknande problem? Vad gjorde ni åt det?