• Anonym (vuxen)

Vän förminskar mig

Jag har en vän som verkar tycka om att behandla mig som ett litet barn/en lillasyster och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. När jag berättar saker för henne är hon ofta väldigt "föräldraaktig" i tonen till mig, och pratar till mig som att jag inte förstår. Som att hon vore en mamma eller mormor som pratar med ett barn. Det är som att hon tror att jag inte kan ta hand om mig själv och att hon måste hjälpa till. Det har eskalerat under 2013.

Jag är välutbildad och extremt självständig, frågar aldrig om hjälp om jag inte måste, och därför stör det mig enormt när hon beter sig såhär mot mig. Är dessutom själv storasyster och har det därför inbyggt i mig att ta hand om folk, men jag skulle aldrig låta det gå ut över mina vänner på det förminskande sättet hon gör. Förstår verkligen inte varifrån hon kan ha fått att hon "står högre upp på stegen" än mig. Det enda jag kan komma på som anledning är i så fall om det skulle vara för att jag alltid försöker vara trevlig och snäll och inte gillar att ställa till onödiga scener.

Är fortfarande osäker på om det är värt att ta upp detta med henne eller om det är bättre att bara inse att vi inte passar ihop som vänner. Hon är nämligen sådan som person att hon skulle bli arg och tjurig om jag tog upp det och då skulle vi bli osams. Känner att jag i så fall hellre fasar ut henne tills att vår relation blir mer som bekanta.

Någon som haft samma/liknande problem? Vad gjorde ni åt det?

• Svar på tråden Vän förminskar mig
  • Dixie

Jag hade påpekat det nästa gång hon gör något - " varför säger du på det sättet till mig?"

kanske hon inte är medveten om att hon gör det, så ge henne i alla fall en chans att bättra sig - annars hade jag nog fasat ut den vänskapen!  

• Ann Cistrus

Egentligen är det ett väldigt lättlöst problem. Men ändå inte. 

En vän är en person som man tycker om att umgås med, som ställer upp för en när man behöver det och som man gärna ställer upp för tillbaka. En relation som ger energi, inte tar. 

Jag har "gjort slut" med två vänner. Den ena var en energitjuv som gömde sig bakom ett trevligt yttre, den andra hade så höga krav att jag kände att jag aldrig kunde leva upp till dem utan alltid gjorde henne besviken (hörde av mig för sällan t.ex.). 

I båda fallen var det jättejobbigt innan jag tog tag i det för i grunden vill man ju bara vara folk till lags, men till slut fick jag nog och skrev ett långt brev där jag förklarade hur jag kände och varför det var bäst att vi inte fortsatte att umgås. I båda fallen kände jag mig väldigt lättad och fri efteråt! 

Rekommenderar dig att sluta umgås med din "vän" om hon bara trycker ner dig. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (vuxen)
    Dixie skrev 2014-01-23 10:17:08 följande:
    Jag hade påpekat det nästa gång hon gör något - " varför säger du på det sättet till mig?"

kanske hon inte är medveten om att hon gör det, så ge henne i alla fall en chans att bättra sig - annars hade jag nog fasat ut den vänskapen!  
    Tack för svar! Kan mycket väl vara så att hon inte är medveten om att hon gör det. Får se om jag kan ta mod till mig :)
  • Anonym (vuxen)
    Ann Cistrus skrev 2014-01-23 10:21:16 följande:
    Egentligen är det ett väldigt lättlöst problem. Men ändå inte. 

En vän är en person som man tycker om att umgås med, som ställer upp för en när man behöver det och som man gärna ställer upp för tillbaka. En relation som ger energi, inte tar. 

Jag har "gjort slut" med två vänner. Den ena var en energitjuv som gömde sig bakom ett trevligt yttre, den andra hade så höga krav att jag kände att jag aldrig kunde leva upp till dem utan alltid gjorde henne besviken (hörde av mig för sällan t.ex.). 

I båda fallen var det jättejobbigt innan jag tog tag i det för i grunden vill man ju bara vara folk till lags, men till slut fick jag nog och skrev ett långt brev där jag förklarade hur jag kände och varför det var bäst att vi inte fortsatte att umgås. I båda fallen kände jag mig väldigt lättad och fri efteråt! 

Rekommenderar dig att sluta umgås med din "vän" om hon bara trycker ner dig. 
    Tack för ditt svar! Under hela förra året har jag definitivt känt att relationen tar mer än den ger, men så fort jag bestämt mig för att säga tack och hej, kommer en ljusglimt som gör att jag ångrar mig. Jag sa dessutom upp kontakten med en annan nära vän förra året efter att hon behandlat mig riktigt dåligt och därför känns det extra svårt att släppa taget. Är så tråkigt att inse att man växt ifrån flera vänner under så kort tid..

Starkt av dig att lämna dina vänner, det är inte lätt gjort!
Svar på tråden Vän förminskar mig