tonåring som anser sig mentalt redo för baby...!?
kort historia:
min bonus går andra året på gymnasiumet. tyvärr har hon svårt att sköta skola periodvis och vissa kurser är det F i... sen ett halvår finns en pojkvän (jämngammal)... hon har ätit p-piller till nyligen då hon bytte till p-stav (slarvade med p-pillerna)....
som jag förstått är en p-stav ganska säkert skydd och räcker minst 3 år? (skulle ge henne tid att slutföra skolgången, börja jobba å flytta hemifrån innan baby kan komma på tal)
men nu har hon börjar prata om att hon är mentalt redo för barn!? fast pga ekonomi vill hon vänta...
visst kan man prata om vikten av inkomst och boende samt stabil relation (viktigast i mina ögon på ett sätt!) :) intala henne att jobba, få bostad, se att relationen känns bra med tiden mm och försöka på barn när man är 25 år är "ungt" med ;)
men vill hon skaffa barn så kommer väl hon göra det när hon vill... vi skulle självklart stötta henne om det skulle ske (planerat som oplanerat). men min oro är att skaffa barn i tonåren leder till att hon från start eller lite senare blir ensamstående då relationen inte håller eller pappan inte var redo för familjelivet (har känt allt för många som varit där och har det så kämpigt! ex nära släktingar å vänner).
det som oroar oss är att hon kan vara lite naiv och troligen bara vet att man "ska säga" att det är viktigt med ekonomin när man vill ha barn men inte förstår innebörden... (tex månadspengen/studiebidraget tar slut på nån dag varje månad och ingen insikt har ännu skett om att man ska få dem att räcka längre.... trots att det inte sticks till mer pengar)
ett till exempel är att hon tror att socialtjänsten ger personer som gått ut gymnasiet en lägenhet som de även betalar för (vi har förklarat att så fungerar det inte).
hon är även ett stort fan av "blondinbella" och vill blir som henne..... (dvs naiv att tro att alla kan leva på att blogga, även om blondinbella även jobbar med eget företag, men den delen "ser" hon inte)
kan tillägga att hennes mamma till och från levt på socialbidrag, har flera barn med flera pappor (dvs mamman får mycket pengar i underhåll och barnbidrag, som en extra lön i belopp)... mamman var tvåbarnsmor innan 20 år (min bonus är den första av dessa barn). hennes pappa var i "unga 20" när hon föddes (en relation som inte höll under graviditeten ens).
jag önskar bara att hon går ut skolan, börjar jobba, flyttar till egen bostad. har kul och utvecklas sig själv genom sådant hon vill. självklart önskar jag henne barn i framtiden, som hon verkar vilja :) men jag önskar då att det är i en stabil relation, med en ok ekonomisk situation mm. dvs att hon inte gör som sin mamma och skaffar barn tidigt i alla relationer, blir ensamstående och ny relation - ny baby osv om och om igen...
behövde skriva av mig lite.... nån som varit i liknande sits eller andra tanker? :)