• Ammaammama

De, dem & dom

Ahhhhhhh - kan inte folk skilja mellan "de" och "dem"? Så svårt är det inte, och kan man inte skillnaden så skriv "dom" istället :) Särskrivningar kan väl också lätt undvikas? Inte heller så svårt :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-23 15:48
    Helt rätt:

Ahhhhhhh - kan inte folk skilja mellan "de" och "dem"? Så svårt är det inte, och kan man inte skillnaden så skriv "dom" istället. :)

Särskrivningar kan väl också lätt undvikas? Inte heller så svårt. :)

• Svar på tråden De, dem & dom
  • sär skriven

Sen kanske man kan använda interpunktion även om man lägger till en smiley?

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Ammaammama
    sär skriven skrev 2014-01-23 15:38:31 följande:
    Sen kanske man kan använda interpunktion även om man lägger till en smiley?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.

Tack! Helt riktigt.
  • Keffria

Men man får inte skriva dom, det ser helt idiotiskt ut. Å andra sidan har jag pratat med någon som skrev dem oavsett om det var objektet eller subjektet vilket såg mer idiotiskt ut. Fast de som använder de som det gör mig ännu mer galen. "De ser helt idiotiskt ut"
    språkpolisen.se

• Ammaammama

Jag vet att man inte ska skriva "dom", men det är i alla fall lite bättre än att använda "de" och "dem" fel. Jag tror (men kan ha fel) att de lär ut att man går skriva "dom" i skolan. De använder ofta "dom" på tv, har sett det i böcker osv. Jag gillar det inte, men som jag skrev, i alla fall lite bättre.

• såärdet

att skriva dom är bättre än när man skriver de och dem på fel ställen. Jag är språklärare och tro mig, man blir verkligen galen av hur många på gymnasienivå som faktiskt inte förstår att det ens finns en skillnad på de och dem. Det märkligaste är att många skriver dem när det ska vara de, inte det som kanske verkar mest logiskt, att skriva de överallt. 

Jag brukar säga att de ska jämföra med engelskan. De flesta elever hör direkt att det ska vara " I saw him" och inte "I saw he" Då brukar de förstå om man överför det till svenskan (fast man måste först visa dem uppställningen på personliga pronomen om de inte kan den, då brukar det lossna)

I skolan lär man barnen att skriva de och dem men man får skriva dom tex om man chattar osv, så många idag har helt enkelt ingen känsla för vad objekt och subjekt är för något.

Svar på tråden De, dem & dom