• Mithi

Plugga i Östersund eller Umeå?

Jag har börjat fundera redan nu på vart jag vill studera. Det står mellan dessa två orter, dels för att det är relativt lätt att komma in och dels för att dessa två orter ligger närmast min hemort. Det är lika långt till båda orterna.

Jag vet att Umeå universitet är bättre i den bemärkelsen att utbildningarna har högre kvalité, det är ett större universitet, det finns fler utbildningar och universitetet är meriterande på cv:t. 

Men om jag väljer att bo i Östersund i framtiden borde det väl vara mer meriterande med utbildning från just deras stad eftersom de vet vad utbildningen innehåller? Än utbildning från annan ort?

Dock anser jag att Östersund är en mycket trevligare stad, det känns som att allt är "nära" i Östersund vilket jag inte tycker om Umeå, där är allt utspritt tycker jag. Och generellt sätt känns stämningen/omgivningen i Östersund lite trevligare, de gånger jag har varit i Östersund har det alltid känts som att Östersund är mer av än småstad än en större stad.

Mittuniversitetet (Östersund) erbjuder 2 praktikplatser och möjlighet till utlandspraktik vilket jag jättegärna vill göra.

Det är så svårt att välja! Någon som bär på goda råd? 

• Svar på tråden Plugga i Östersund eller Umeå?
  • La Lola

Östersund säger jag som är östersundare.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mithi
    La Lola skrev 2014-01-23 18:17:21 följande:
    Östersund säger jag som är östersundare.

Inte alls partisk? ;) Vad är det som får dig att rösta för Östersund? Hur uppfattar du universitetet i Östersund, verkar det bättre än ryktet säger? ;)
  • Grande Rock

Jag pluggade i Umeå och trivdes otroligt bra där, känner inte riktigt igen mig med att det skulle vara "utspritt".
    Jag ser inte heller att det skulle vara mer meriterande med en lokal utbildning, fördelen kan ju snarare vara om det finns någon form av samarbete på lokalt plan mellan arbetsgivare och högskola så att man lättare kan få in en fot. Det var via projektkurser mot företag jag fick mitt exjobb och första anställning efter utbildning, ca 100 mil från lärosätet.

Det låter som att din magkänsla säger Östersund, kör på det, magkänslan har oftast rätt.

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • La Lola
    Mithi skrev 2014-01-23 18:23:39 följande:

Inte alls partisk? ;) Vad är det som får dig att rösta för Östersund? Hur uppfattar du universitetet i Östersund, verkar det bättre än ryktet säger? ;)
    Nä, inte det minsta!
    Jag gillar just det där du säger; att det är nära till allt.
    Sen är det ju väldigt vackert här!

Jag har nog aldrig hört något dåligt rykte ärligt talat.
    Då är det nog värre där jag själv läser; Härnösand.
    Campus här i stan är iaf väldigt fint (har varit där o gjort några tentor).
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Mithi
    Grande Rock skrev 2014-01-23 18:24:01 följande:
    Jag pluggade i Umeå och trivdes otroligt bra där, känner inte riktigt igen mig med att det skulle vara "utspritt".
    Jag ser inte heller att det skulle vara mer meriterande med en lokal utbildning, fördelen kan ju snarare vara om det finns någon form av samarbete på lokalt plan mellan arbetsgivare och högskola så att man lättare kan få in en fot. Det var via projektkurser mot företag jag fick mitt exjobb och första anställning efter utbildning, ca 100 mil från lärosätet.

Det låter som att din magkänsla säger Östersund, kör på det, magkänslan har oftast rätt.
    Jo, det är lite det jag känner, alltså att det hade varit bra att bestämma mig för vart jag vill bo innan jag väljer vart jag ska plugga. Visst är det fullt möjligt att plugga på ena orten och sedan flytta till en annan ort men det känns som att det är genom utbildningen man får in foten i branschen och företagen. Det är därför jag vill tänka igenom valet noga.

Måste dock säga att jag inte har någon magkänsla riktigt. Ena dagen drömmer jag om Umeå, andra om Östersund. Förnuftet säger Umeå, men Östersund känns mer praktiskt och aningen mysigare.

Jag får hoppas att det uppstår någon slags magkänsla innan det är dags på allvar!
    La Lola skrev 2014-01-23 18:26:36 följande:
    Nä, inte det minsta!
    Jag gillar just det där du säger; att det är nära till allt.
    Sen är det ju väldigt vackert här!

Jag har nog aldrig hört något dåligt rykte ärligt talat.
    Då är det nog värre där jag själv läser; Härnösand.
    Campus här i stan är iaf väldigt fint (har varit där o gjort några tentor).
    Östersund har absolut fördelen att det är vackert! Utsikten över Storsjön och Frösön slår Umeås björkar
    Men nu är det inte det estetiska jag utgår ifrån... Utan det mest praktiska och logiska... Men tyvärr står det helt still på dessa plan. 

Jag har tyvärr läst mycket negativt om Mittuniversitetet i Östersund. Via tidningar, utbildningssidor och diverse forum. Känns väldigt tråkigt :-/ Men å andra sidan vet jag inte om de ens är trovärdiga och universitetet kan ju ha förbättrats.
  • Grande Rock

vad ska du läsa?

hur ser arbetsmarknaden ut för din inriktning i Östersund respektive Ume?

har utbildningarna samarbete med arbetsgivarna på orten?

min erfarenhet är att det generellt är svårare att få jobb i universitetsstäder, eftersom det ofta finns fler sökande

• Mithi
    Grande Rock skrev 2014-01-23 20:58:25 följande:
    vad ska du läsa?

hur ser arbetsmarknaden ut för din inriktning i Östersund respektive Ume?

har utbildningarna samarbete med arbetsgivarna på orten?

min erfarenhet är att det generellt är svårare att få jobb i universitetsstäder, eftersom det ofta finns fler sökande
    Funderar på att läsa socionom eller psykolog. Alternativt jurist, sjuksköterska, osv. Jag är inte säker än... Det finns så många spännande yrken!! Solig 
  • Mithi

Jag vet inte hur arbetssituationen ser ut. Har hört att den lär vara bättre i Umeå men har ingen källa på det. Östersund är lättare att få bostad i, men Umeå har ett mer eftertraktat universitet. Det är så svårt! skulle ha flyttat för länge sedan för att plugga på gymnasiet, men kunde aldrig bestämma mig så jag sköt upp flytten tills det var dags att börja universitetet och det är snart och jag har fortfarande inte bestämt mig! :/

• Grande Rock

du vet om att det går att flytta flera gånger va? 

Jag flyttade 120 mil för att plugga och flyttade sedan 70 mil för ett jobb efter examen. Nu funderar jag på att flytta igen, fast jag är osäker på varför och vart.

• drömtårtan

Skolorna går inte att jämföra.
    Umeå är alla gånger bättre än miun.

och nej, det säger jag inte för att jag är partisk, jag har gått på miun nämligen.
    kvalitén på utbildningarna är tragisk. man kan få A på en tenta av tre dagars plugg, detta vet arbetsgivare om.

Svar på tråden Plugga i Östersund eller Umeå?