Plugga i Östersund eller Umeå?
Jag har börjat fundera redan nu på vart jag vill studera. Det står mellan dessa två orter, dels för att det är relativt lätt att komma in och dels för att dessa två orter ligger närmast min hemort. Det är lika långt till båda orterna.
Jag vet att Umeå universitet är bättre i den bemärkelsen att utbildningarna har högre kvalité, det är ett större universitet, det finns fler utbildningar och universitetet är meriterande på cv:t.
Men om jag väljer att bo i Östersund i framtiden borde det väl vara mer meriterande med utbildning från just deras stad eftersom de vet vad utbildningen innehåller? Än utbildning från annan ort?
Dock anser jag att Östersund är en mycket trevligare stad, det känns som att allt är "nära" i Östersund vilket jag inte tycker om Umeå, där är allt utspritt tycker jag. Och generellt sätt känns stämningen/omgivningen i Östersund lite trevligare, de gånger jag har varit i Östersund har det alltid känts som att Östersund är mer av än småstad än en större stad.
Mittuniversitetet (Östersund) erbjuder 2 praktikplatser och möjlighet till utlandspraktik vilket jag jättegärna vill göra.
Det är så svårt att välja! Någon som bär på goda råd?