• Anonym (sochatare)

behålla eller abort???

Har en ångest så hette duga om det.
    Var hos en läkare igår som berätta för pappa att jag är gravid och att han ska anmäla till socialen (är 17 om 3 månader så är jag 18 och killen är 24)
    Han sa att det är hans skyldighet men varför har då inte barnmorskan eller andra läkare anmält?
    Får han göra så?
    Vet inte om jag kommer orka med soc igen så funderar på abort men det kommer ta knäcken på mig! Vad fan ska man göra?

• Svar på tråden behålla eller abort???
  • Anonym (Puckoläkare)

Vad du ska göra? Jo, till att börja med ska du ringa upp den här läkaren och be honom stoppa upp sitt stetoskop i röven. Därefter talar du om för läkaren att han just har brutit helt magnifikt mot tystnadsplikten och frågar hur han vill förklara det. Sedan (när han har försökt tala om att du är omyndig bla bla bla - spelar ingen roll för det handlar om patientsekretess) berättar du för honom att sekretessbrott är både djupt oetiskt och dessutom olagligt och att du kommer att anmäla honom för det. Sedan gör du just exakt det - anmäler honom. Jag är inte helt säker på om det är HSAN eller annan instans, men kollar gärna upp det åt dig.

• Anonym (va)

Alltså va? Varför anmälde läkaren? Får man inte skaffa barn för att man är omyndig?

Svar på tråden behålla eller abort???