• Sunshine02

Test, utredning, lägga klossar i mönster.

Undrar varför barn i utredning inom autismspektrat ska lägga klossar i olika mönster? Brukar man ha lätt eller svårt för det då?

Blev lite nyfiken. :)

• Svar på tråden Test, utredning, lägga klossar i mönster.
  • blubbblubb

Det var med i vår ADHD-utredning också. Som en del i begåvningsutredningsdelen. Där tror jag den användes för att tillsammans med annat mäta den logiskt-abstrakta tänkandet.

Om barnet är bra på att lägga bitar efter mönster, men inte kan lägga samma bitar baserat på muntliga instruktioner så säger det ju något om förmågan att hantera muntliga instruktioner. Görs bara det muntliga testet vet man ju inte om ett dåligt resultat beror på språket eller oförmågan att hantera mönster.

• Sunshine02
    blubbblubb skrev 2014-01-24 10:47:47 följande:
    Det var med i vår ADHD-utredning också. Som en del i begåvningsutredningsdelen. Där tror jag den användes för att tillsammans med annat mäta den logiskt-abstrakta tänkandet.

Om barnet är bra på att lägga bitar efter mönster, men inte kan lägga samma bitar baserat på muntliga instruktioner så säger det ju något om förmågan att hantera muntliga instruktioner. Görs bara det muntliga testet vet man ju inte om ett dåligt resultat beror på språket eller oförmågan att hantera mönster.
    Okej, tack. Gick bra för sonen att lägga klossarna i rätt ordning när de var av samma färg och när det var ett enkelt mönster som 2 röda uppe och 2 vita nere men sen gick det inte längre. Har för mig att har man något inom autismspektrat brukar man vara bra på det? Men just ett sånt deltest kanske inte betyder så mycket enskilt? Däremot pussel klarade han av rätt bra.
Svar på tråden Test, utredning, lägga klossar i mönster.