Anonym (Ensam?) skrev 2014-01-23 23:58:14 följande:
Terapi fungerade inte för mig. Jag antar att jag har blivit något av en eremit på senare år. Jag trivs bäst hemma med mina husdjur och maken kan få vara med ibland.

Han är inte heller så aktiv eller har många vänner så vi gör inte så mycket utan är mest hemma. Är det verkligen så att man vill mer om man gör mer?
lätt svarat - ja så är det.
Ju mer hemma man är ju mer "safe" känner man sig. Det hemtamda, det invanda. Man vet vad man gör kväll efter kväll. Tv-tablån är ganska fullspäckad , filmer att titta på, mat i kylskåpet. TÄnda ljus o en promenad med hunden. Godnatt och sen upp och jobba.
Det mest upphetsande är hämtpizzan varannan fredag.
Ju mer hemma man är ju mer obegriplig blir också världen utanför och mer och mer blir åsikterna " vad ska det vara bra för?" .
Man har sin lilla bubbla man simmar runt i och invaggar sig med att man har det ganska bra. Och när nån pratar om att världen utanför erbjuder så mycket så blir det tilt i skallen och man fattar nada, vadå erbjuda? Vad ska jag göra därute?
Nej det är inget fel att gilla hemmakvällar och umgås med hundarna. Men när det livet till sist blivit ett ofrivilligt fängelse man inte kan ta sig ur för att man inte vet vad man ska välja istället - ja då har man nått en punkt då man bör stanna upp och tänka efter .
Man måste inte ha svaret på allt - vissa saker gör man bara för att det känns bra,, det är skönt,, det är vackert, det får en att må bra osv. man behöver inte en exakt förklaring till varför man gör vissa saker , man bara gör det för att det är ett behov jag känner.
Tex att shoppa en dyr märkesväska. Jag behöver den inte alls, men det känns lyxigt att unna sig något , som en belöning för att veckan är slut eller bara för att jag tycker jag själv är värd det.
Promenaden med hunden blev visst en långpromenad till köpcentrat och oj det blev visst en spontan fika på kondis med tårta och kaffe. Onödig? Ja må hända,, men så trevligt det var och vilket gott kaffe! Det gör vi om imorgon igen!
Ingen som ringer óch pratar? Nä men vi hoppar in i bilen och åker och hälsar på mormor Gunilla , vi köper med bullar på vägen.
En ledig fredagkväll och inget på tv- varför inte gå och se på bio . Film som film tänker jag och man kommer ut och får chans att köpa lite gott och lyxigt biogodis.