• Äldre 24 Jan 09:22
    9900 visningar
    7 svar
    7
    9900

    PCO Hormonrubbning Yasmin gå ner i vikt? Minskad hårväxt?

    Hej!


    Har nyligen fått reda på att mina hormonprover stämmer överens med PCO. Jag har sedan 4 år (är 24år) haft stora problem med oönskad hårväxt (ffa ansikte). Det har varit jättejobbigt och jag har sedan jag kan minnas haft mens sällan så har inte kunnat dra kopplingen till PCO förrän nu. Jag är dessutom överviktig (86kg 173cm just nu).

    Jag fick hem ett brev där det stod att hormonerna visade PCO (men när läkaren gjorde ultraljud såg det normalt ut sa hon) och att hon skrivit ut p-pillret Yasmin till mig som behandling. Jag undrar hur det ska hjälpa mig?

    Kommer jag bli av med oönskat hår? Kan det hjälpa mig att gå ner i vikt? Eller kommer jag öka i vikt men bara få regelbunden mens?  Några som har erfarenheter?

  • Svar på tråden PCO Hormonrubbning Yasmin gå ner i vikt? Minskad hårväxt?
  • Äldre 24 Jan 18:51
    #1

    Puff

  • Äldre 24 Jan 19:07
    #2

    P-pillerna hjälper till att normalisera hormonerna något, så de symptom som du har p.g.a pco kan då bli bättre. Hårväxt och acne brukar t.ex förbättras. Jag vet inte hur det blir med vikten, men det är ju bara att prova och se. Dock ska man ha i åtanke att yasmin är ett högrisk-piller (eller var det tidigare iallafall). Jag fick samma effekt av vilka p-piller jag än använde mig av, så för mig kändes det onödigt att ta risken med yasmin.

  • Äldre 25 Jan 13:58
    #3

    Ok jag har inte tidig blodpropp i släkten så det skulle inte innebära en ökad risk... Jag läste om att många som har PCOS får metformin. Hoppas att också få det eftersom det blir en ond cirkel med övervikt och PCOS.. Några andra som har erfarenhet av detta? Sett andra trådar på sidan men de flesta är inriktade på att skaffa barn...

  • Äldre 25 Jan 22:33
    #4

    Det här får mig atomåldern dåligt :(

  • Äldre 25 Jan 22:34
    #5

    Må dåligt ska det stå..

  • elyse
    Äldre 25 Jan 22:42
    #6

    Jag har PCO och Yasmin har varit guld när det gäller att hålla hormonnivåerna som de ska vara. Nu är jag gravid och kroppen sköter sig själv, men jag är redan orolig över hur det ska bli när bebisen är här och hormonerna inte är som de är nu.... Egentligen vill jag inte ha hormonella preventivmedel, men eftersom Yasmin fungerat så klockrent så blir det nog att jag går tillbaka till dem. Huruvida Yasmin är bäst eller inte är individuellt - för "U never saw me" fungerade det likadant med vilket p-piller som helst medan jag mådde så illa att jag kräktes av Neovletta och av Yasminelle fick jag torra slemhinnor - men Yasmin är vad barnmorskor och gynekologer brukar rekommendera eftersom de vet att det brukar hjälpa vid just PCO. 

     

  • Äldre 4 May 14:17
    #7

    Upplever att jag fått lite mindre behåring på benen efter 3 månader. Apititen har inte förändrats dock. Har varken gått upp eller ner. 

Svar på tråden PCO Hormonrubbning Yasmin gå ner i vikt? Minskad hårväxt?