• rebeckan

Svenskt/nordiskt namn som funkar på engelska

Hej! Jag är på jakt efter riktigt svenskt/nordiskt pojknamn som även kan användas på engelska, då vi bor i England. Jag vill inte att namnet ska börja på en vokal eller konsonanten R, eftersom ljudet då riskerar bli lite annorlunda på engelska. Namnet behöver låta närmast identiskt på båda språken och påminna barnet om dess svenska/nordiska ursprung. Tackar på förhand!

• Svar på tråden Svenskt/nordiskt namn som funkar på engelska
  • Lena

Tor är den enda jag direkt kommer på som har svensk ursprung. Sen finns ju Erik, Adam, Karl osv som funkar på båda

• Paxad
    rebeckan skrev 2014-01-24 09:30:27 följande:
    Hej! Jag är på jakt efter riktigt svenskt/nordiskt pojknamn som även kan användas på engelska, då vi bor i England. Jag vill inte att namnet ska börja på en vokal eller konsonanten R, eftersom ljudet då riskerar bli lite annorlunda på engelska. Namnet behöver låta närmast identiskt på båda språken och påminna barnet om dess svenska/nordiska ursprung. Tackar på förhand!
    Gustaf - klingar Nordiskt. Gammalt och välanvänt konunganamn. Och på er engelska hemmaplan kan han ju köra med "Gus".

Adam känns för övrigt inte så nordiskt, snarare hebreiskt, men kanske Olof/Olav. Och om du ändå kan ta ett r-namn kanske du kan känna på Rolf. Låter rätt charmigt på engelska!
  • Lilla fjunet

Är det en flicka eller pojke? 
    Emma låter ungefär lika på båda språken.....men de andra har skrivit pojknamn så vet inte vilket du är ute efter.

• Abbe83

Axel
    Birk
    Ivar
    Joel
    Nils
    Ralf

• fluu

Nordiskt:

Bo
    Dag
    Frej
    Finn
    Gorm
    Harald
    Helge
    Hjalmar
    Knut
    Lage
    Sven
    Sixten
    Viggo

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • momomo

Sixten - en svensk-amerikansk släkting var väldigt nöjd med att vi hittat ett namn som var självklart hur det skulle uttalas även för amerikaner som aldrig hört namnet tidigare.

• YokohamaNr2

Fredrik, med svensk stavning så det ser mer svenskt ut
    Frank
    Oskar
    Albin
    Edvin
    Torben
    Sven
    Alfred
    Anton
    Joar
    Karl

Dessa kanske inte är helt nordiska/Svenska men för mig som också bor i England var uttalet viktigare att det skulle uttalas samma/väldigt lika på båda språken. Så fina namn som Jakob gick bort då jag tycker det är två olika namn på svenska engelska

Mina två killars namn finns på min lista ovan

• scanmia
    momomo skrev 2014-01-24 11:25:35 följande:
    Sixten - en svensk-amerikansk släkting var väldigt nöjd med att vi hittat ett namn som var självklart hur det skulle uttalas även för amerikaner som aldrig hört namnet tidigare.
    Jag gillar Sixten, men blir det inte lite roligt med six-ten. Varför inte seven-eleven liksom...
  • momomo
    scanmia skrev 2014-01-28 12:49:13 följande:
    Jag gillar Sixten, men blir det inte lite roligt med six-ten. Varför inte seven-eleven liksom...

...Vi fick det som förslag till namn på andra barnet
  • Cat71

Jag har sommarjobbat i USA som ledare på språkläger för barn som vill lära sig svenska och om Sverige.
    Enligt konceptet fick de välja ett svenskt namn under lägertiden.
    Flera av de amerikaner jag dels jobbat med och dels varit campers själva som barn har senare lagt till det svenska namnet i alla register och några ha tom bytt sin tilltalsnamn helt och hållet.
    De namn som gått hem allra bäst där har varit just namn som låter ganska' rätt' även när en helt okunnig amerikan ska uttala namnen. Roligt att de inte själva lägger några värderingar i namnen beroende på hur populära de är i Sverige eller ej.
    Mats
    Magnus
    Tor
    Sven
    Per
    Niclas
    Knut
    Peter
    Leif
    Jesper

• Skepparen

Välj för all del inte Jerker.  

(Och ja, jag vet att det som avses inte heter så på engelska.)

• YokohamaNr2
    Skepparen skrev 2014-01-28 16:19:21 följande:
    Välj för all del inte Jerker.  

(Och ja, jag vet att det som avses inte heter så på engelska.)
    Eller Urban även om det låter lite coolt
Svar på tråden Svenskt/nordiskt namn som funkar på engelska